کد خبر: 894461
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
دکتر ضیایی در نشست شرح مثنوی گفت : " ای پس از سوالقضا ،حسن القضا" مولانا اعتقاد دارد که حضرت علی (ع) کسی که عاقبت بدی داشت را تبدیل به عاقبت به خیر میکند.
به گزارش روابط عمومی مدیریت فرهنگی-هنری منطقه 8 و فرهنگسرای گلستان ؛ چهارمین نشست ادبی بشنو از نی " شرح  وتفسیر اشعار مثنوی " در فصل زمستان 96 عصرروز دوشنبه 16 بهمن ماه باهدف آشنا نمودن عموم علاقمندان با مباحث کاربردی کتاب ارزشمند مثنوی معنوی مولانا و فرهنگ و ادبیات غنی ایران زمین به عنوان الگوی مناسب در زندگی و ارتقاء دانش و بینش ویژه علاقمندان در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای گلستان باحضور کارشناس برنامه دکتر عبدالحمید ضیایی وجمعی از علاقمندان به ادبیات وشعر فارسی برگزار شد.
در ابتدای نشست کارشناس برنامه پیرامون " عاقبت به خیری " مباحثی را مطرح نمودند و گفتند : حضرت علی (ع) روزی با یکی از یلان پر آوازه عرب پیکاری کرد . در کشاکش این نبرد  حضرت ، او را بر زمین افکند و تیغی رخشان برکشید تا کارش را تمام کند . در این هنگام ، آن پهلوان شکست خورده از روی خشم و حقارت ، آب دهانی بر رخسارۀ تابناک آن بزرگ مرد افکند . زیرا مطمئن بود که دیگر کارش تمام است و امیدی بر ادامه زندگی نیست .ولی بر خلاف انتظار ،آن حضرت بی درنگ ، شمشیر خود را بر زمین افکند و دست از هلاکت او برداشت. دیدگان بهت  زده آن یل ، نظاره گر آین صحنۀ بود . در شگفتی و حیرت از او پرسید : تو که شمشیر تیز وبرنده ای داشتی و من نیز در دست نیرومند تو اسیر بودم . چرا مرا نکشتی ؟ امیرمومنان پاسخ داد : شیر خدا و جنگاور راه حق ، هرگز جان  کسی را برای فرونشاندن عطش خشم نمی ستاند . بلکه او تنها بر خواست و ارادۀ حق ، گردن می نهد
 وی افزود: مولانا می گوید: که هر عملی که به نام حضرت حق انجام می شود . باید از انگیزه های نفسانی پاک باشد .

راز بگشا ای علی مرتضی                                       ای پس از سؤ القضا حسن القضا

یا تو واگو آنچه عقلت یافته است                                یا بگویم آنچه برمن تافته است

از تو بر من تافت چون داری نهان                         می‌فشانی نور چون مه بی زبان
در خصوص" ای پس از سوالقضا ،حسن القضا" مولوی اعتقاد دارد که حضرت علی (ع) کسی که عاقبت بدی داشت را تبدیل به عاقبت به خیری میکند.مثلا در زمان فرعون خداوند با تلاطمی که در دل فرعون ایجاد می کند باعث عاقبت به خیری او می شود.
درادامه جلسه تفسیر ابیات مثنوی از 3746 تا  3900 حکایت خدو انداختن خصم بر صورت  امام علی (ع) خوانده و توسط کارشناس برنامه به طور مفصل شرح وتفسیر شد. در این نشست توسط مخاطبان خوانده شرح وتفسیر نمودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار