کد خبر: 892275
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
رئیس مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد:
رئیس مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد، حمل و نقل غیراصولی را عامل اصلی افزایش آلایندگی این شهر عنوان کرد و گفت: تنها راه مقابله با این مهم رعایت کامل دستورالعمل های ابلاغی توسط سازمان های متولی است.

مشهدرضا اسماعیلی در سمینار بررسی دلایل آلایندگی هوای مشهد اظهار کرد: آلودگی ناشی از ترافیک با اتخاذ روش های برنامه ریزی شده قابل حل است. مهم اینجاست که سازمان های متولی به وظایف قانونی خود عمل کنند.

وی افزود: در طبقه بندی نوع آلایندگی های موجود در شهر مشهد، منوکسیدکربن رتبه اول را به خود اختصاص داده که مهم ترین دلیل ایجاد آن خودروهای دودزا و تک سرنشین است.

رئیس مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد ادامه داد: ذرات معلق ناشی از احتراق غیراصولی سوخت های فسیلی، آلایندگی اصلی مشهد را تشکیل می دهند که از اثرات آن می توان به ایجاد تنگی نفس، سرطان ریه و مشکلات قلبی-عروقی اشاره کرد.

وی گفت: اگر میزان منوکسید کربن هوا50PPM در هشت هفته بصورت ثابت باشد سیستم عصبی افراد دچار مشکل می شود. آلایندگی ازن نیز آلایندگی ثانویه است که در برخورد با نور خورشید ایجاد، و ریه انسان را در درازمدت نابود می کند.

اسماعیلی، سرفه، سردرد، بروز ناراحتی های جسمی و خستگی را از تاثیرات مستقیم ازن موجود در هوا عنوان کرد و گفت: اگر چه تاکنون در شهر مشهد به این حجم از آلایندگی نرسیده ایم ولی باید راهکارهای پیشگیرانه را دنبال کنیم.

وی گفت: ذرات معلق از دو جنبه افزایش آلایندگی سطح هوای مشهد و تاثیری که بر سلامت انسان می گذارد قابل اهمیت است. ذرات معلق از طریق تنفس وارد بدن انسان می شوند و در ادامه با رخته در خون منجر به سکته قلبی می گردند.

رئیس مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد اضافه کرد: در 306 روز گذشته سال 96، تنها 14 روز شاهد هوای پاک بوده ایم. 217 روز متوسط و 70 روز ناسالم برای گروه های خاص و 5 روز نیز ناسالم برای همه افراد شناخته شده است. پاک ترین ماه سال جاری، فروردین ماه و آبان و دی به ترتیب آلوده ترین ماههای سال بود.

به گفته این کارشناس ارشد حوزه آلایندگی شهری، ساعات 8، 15 و16 بهترین ساعات برای اعلام هوای پاک و ساعات 20، 21 و 22 شاهد بیشترین حجم آلایندگی در شهر مشهد هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار