کد خبر: 868863
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
اولویت دولت دوازدهم تحقق شعارهای انتخاباتی است نه مقصرتراشی
دولت دوازدهم در هفته گذشته رسماً كار خود را آغاز كرد و بسياري از وزراي كابينه در وزارتخانه‌هاي خود مستقر شدند...
سعید همتی
 
دولت دوازدهم در هفته گذشته رسماً كار خود را آغاز كرد و بسياري از وزراي كابينه در وزارتخانه‌هاي خود مستقر شدند و حتي شاهد عزل و نصب‌هايي نيز در سطح مديران بوديم به‌جز دو وزارتخانه علوم، تحقيقات و فناوري و نيرو كه هر دو با سرپرست اداره مي‌شوند.
دولت دوازدهم نيز همانند دولت‌هاي گذشته با مجموعه‌اي از مطالبات اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي مردمي روبه‌رو است؛ مطالباتي كه زاييده شعارهايي است كه رئيس‌جمهور محترم و تيم تبليغاتي او در زمان تبليغات انتخاباتي بهار سال 92 و 96 سر‌داده و با همان كليدواژه‌ها حائز اكثريت آرا در انتخابات شدند. برخلاف چهار سال نخست كه دولت به جاي تمركز براي تقليل مشكلات كشور، تمام تقصيرات را به پاي دولت‌هاي نهم و دهم گذاشت و در تريبون‌هاي مختلف علت تامه ناتواني‌ها را عملكرد دولت گذشته مي‌دانست، در چهار سال دوم بايد هدف و محور اقدامات خود را تحقق شعارهاي انتخاباتي خود كه عمده آنها نيز در حوزه اقتصادي است، بداند.
  
موعد ارائه گزارش 100 روزه نرسیده است؟
«بهبود آني وضعيت معيشتي مردم در100روز و ارائه گزارش آن به مردم» از مهم‌ترين شعارهاي چهار سال نخست دولت تدبير و اميد بود؛ شعاري كه با گذشت نزديك به هزار و 500 روز نيز عملياتي نشده و مردم نه تنها با مشكلات قبل از دولت يازدهم دست و پنجه نرم مي‌كنند بلكه مشكلات آنها در حوزه‌هاي مختلف گسترده‌تر نيز شده است، به گونه‌اي كه بيكاري فارغ‌التحصيلان دانشگاهي افزايشي چشمگير داشته، سايه تورم بسيار وسيع‌تر از قبل بر حوزه توليد و كسب‌و‌كار احساس مي‌شود، موانع اقتصادي ازدواج آسان قابل قياس با قبل از دولت يازدهم نيست و گراني پلكاني استيلاي خود را پايدارتر از قبل حفظ كرده است.
اکنون با شروع به كار رسمي دولت دوازدهم انتظار است شعار «بهبود آني وضعيت معيشتي مردم در100روز و ارائه گزارش آن به مردم» بعد از گذشت بيش از هزار و 500 روز از آغاز به كار دولت تدبيرو اميد مورد توجه مقامات ارشد دولت قرار گيرد و به‌دور از شعارزدگي اولويت كاري خود را رسيدگي به مشكلات مردم به خصوص در حوزه اقتصادي قرار دهند، البته دولت دوازدهم براي تحقق چنين شعاري با موانع جدي روبه‌رو است كه از مهم‌ترين اين موانع شعارهاي بعضاً احساسي است كه در زمان تبليغات انتخاباتي امسال از سوي رئيس‌جمهور و معاون اول وي در مناظرات انتخاباتي عنوان شد و از آن تحت عنوان دستوركار دولت دوازدهم ياد مي‌شد، البته شعار‌دهندگان و حاميان آنها به اتفاق تأكيد داشتند كه سر دادن چنين شعارهايي برآمده از فضاي ملتهب و احساسي انتخابات نيست و برآمده از ايده و طرح‌هاي كارشناسي بوده و قطعاً قابليت تحقق در بازه زماني چهار ساله را دارد.
  
شعارهای انتخاباتی که دولت باید اجرای آن را ضمانت کند
در ايام تبليغات انتخاباتي نيز رئيس‌جمهور، معاون اول و شخصيت‌ها و رسانه‌هاي حامي آنها انتقاد از شعارهاي خود را خطا دانسته و مخالفت با اين شعارها را سياسي و با هدف تخريب انتخاباتي عنوان مي‌كردند. همانطور كه اشاره شد افكار عمومي انتظار دارند دولت دوازدهم برخلاف چهار سال نخست اولويت خود را تحقق شعارهاي انتخاباتي قرار دهد نه آنكه فرافكني توأم با تقصير‌سازي از دولت‌هاي نهم و دهم را محور قرار دهد، آن هم در شرايطي كه انبوهي از شعارهاي انتخاباتي طي دو هفته منتهي به روز برگزاري انتخاباتي را دولت كنوني سر داده است.
 
1- اگر رئيس‌جمهور شوم، محيط امن و آزادي را فراهم مي‌كنم، همچنين به بداخلاقي‌هاي سياسي پايان مي‌دهم.
2- دولت تدبير دولتي سازش‌ناپذير و تسليم دشمنان نخواهد شد، با اين وجود ماجراجويي هم در سياست‌ها نخواهيم داشت.
3- دولت تدبير و اميد خود را در همه زمينه‌ها پاسخگوي مردم مي‌داند و اين را جزو وظايف خود مي‌داند.
4- تحريم‌ها را قدم به قدم كاهش داده و در نهايت آنها را خواهيم شكست.
5- مطمئن هستم اگر تمام مديران لايق براي اداره كشور فرا خوانده شوند و دست همكاري توأم با تواضع به طرف اساتيد و نخبگان دراز كنيم، كشور از تمام مشكلات نجات پيدا مي‌كند.
6- پرونده هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران ظالمانه به شوراي امنيت رفت، بايد پرونده به شوراي حكام بازگردد.
7- به همه هموطنان قول مي‌دهم افتخارات بزرگان ايراني كه برخي كشورهاي همسايه آن را تصاحب كردند برگردانم و احترام پاسپورت ايراني نيز برگردانده مي‌شود.
8- دولت تدبير و اميد دولتي خودشيفته‌ و دولت تمركزگرا نيست.
9- منزلت زنان به جايگاه واقعي بازگردانده مي‌شود و در عرصه اجتماعي حقوق برابر با مردان پيدا مي‌كنند.
10- دولت تدبير و اميد نخواهد گذاشت اين همه جوان بيكار در مقابل خانواده و فرزندان شرمنده باشند.
11- اطلاعات مربوط به دولت بايد به صورت شفاف در اختيار مردم قرار گيرد كه اين مسئله بسيار مهمي است؛ مقررات و قوانين بايد به صورت شفاف در اختيار همه قرار گيرد و نبايد يكي زودتر از اين مسائل آگاه شود و فردي ديگر ديرتر.
12- ايجاد شغل نبايد با وام باشد كه بيكار تبديل به بيكار بدهكار خواهد شد.
13- همين كارخانه‌هاي موجود در كشور اگر به جاي 20 درصد توان با 60 درصد توان كار كنند، بخش عظيمي از مشكلات اشتغال‌زايي در كشور برطرف مي‌شود.
اينها بخشي از شعارهاي انتخاباتي دکتر روحاني در روزهاي منتهي به انتخابات است كه زماني كه آنها را با ساير شعارهاي صرفاً اقتصادي تجميع مي‌كنيم، خواهيم ديد كه دولت دوازدهم ميراث‌دار شعارهاي مهمي خواهد بود كه تحقق هر كدام مي‌تواند بخش مهمي از مشكلات كشور در حوزه اقتصادي را مرتفع كند.
  
وجود اراده شرط تحقق شعارهای انتخاباتی
«در ماه‌هاي ابتداي آغاز به كار دولت «تدبير و اميد» موانع از سر راه توليد برداشته مي‌شود»، «ما بايد به سياست‌هاي ابلاغ‌شده از سوي مقام معظم رهبري عمل كنيم، نه اينكه فقط شعار دهيم»، «شعار من «نجات اقتصاد ايران» است»، «برنامه اقتصادي من حل معضل اشتغال به خصوص براي تحصيلكرده‌هاست»و«اصلاح نظام اداري نيز جزو اولويت‌هاي من است زيرا با اصلاح نظام اداري جلوي فساد‌ها گرفته مي‌شود» بخش ديگري از شعارهاي انتخاباتي دولت دوازدهم است.
  
فرافکنی در 4 سال دوم پذیرفته نیست
دولتمردان دوازدهم بايد نسبت به تقليل و تصغير مشكلات كشور احساس تكليف و دغدغه كنند و تا مادامي كه اين احساس در بين اعضاي كابينه و مديران ارشد دولت وجود نداشته باشد، نمي‌توان اميد داشت كه شعارهاي انتخاباتي ياد شده رنگ واقعيت به خود گرفته و مردم عملكرد متفاوتي را شاهد باشند. كما اينكه فقدان چنين اراده‌اي در دولت يازدهم منجر به آن شد كه تمام تمركز دولت در حوزه سياست خارجه و به معناي اخص در مذاكرات هسته‌اي خلاصه شود و كمك به توليد داخل يا مرتفع كردن بيكاري و مبارزه با گراني و تورم اساساً محور اقدامات به شمار نيايد و نتيجه چنين رويكردي را امروز مردم در زندگي خود به صورت عيني مشاهده مي‌كنند، البته بايد گفت مسائل اقتصادي در كوتاه‌مدت قابل رفع نبوده و لازمه كاهش آن برنامه‌ريزي ميان‌مدت و بلند‌مدت است و برهمين اساس اولين و مهم‌ترين هدف اقتصادي دولت دوازدهم بايد راه‌اندازي موتور توليد باشد. براي راه‌اندازي توليد كارهاي بسيار زيادي بايد صورت گيرد تا به هدف مورد نظر برسد، به عنوان مثال راه‌اندازي توليد احتياج به تأمين سرمايه دارد كه به طور معمول اين سرمايه از منابع مردم در بانك‌ها يا سرمايه‌هاي دولت تأمين مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار