کد خبر: 851165
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
اصلاح‌طلبان با ارائه ليست‌هاي متفاوت و کیلویی براي شوراي شهر متفرق شده‌اند / تا لحظه تنظيم اين گزارش حداقل چهار ليست اصلاح‌طلبانه متفاوت براي شوراي شهر از سوي به اصطلاح شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات ارائه شده است.
نویسنده: علي مرتضوي

تا لحظه تنظيم اين گزارش حداقل چهار ليست اصلاح‌طلبانه متفاوت براي شوراي شهر از سوي به اصطلاح شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات ارائه شده است. تشتت و تفرق در جريان موسوم به «اميد» به حدي است كه در اعتراض به اين نحوه ليست‌بندي موجي از فحاشي‌هاي نيروهاي اصلاح‌طلب عليه يكديگر، بيانيه‌هاي تند، كناره‌گيري‌ها و تحريم‌ها به راه افتاده است. حواشي بي‌پايان نحوه ليست‌بندي اصلاحاتي‌ها براي شوراي شهر تهران تا بدان‌جا پيش‌رفته كه قوي‌ترين گزينه شهردار آتي اصلاح‌طلب هم رسماً اعلام كرده است با اين وضعيت ترجيح مي‌دهد، اساساً در انتخابات شركت نكند. موج‌كناره‌گيري چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب همچنان ادامه دارد.
 
پس از انتشار اولين ليست نامزدهاي اصلاح‌طلبان براي انتخابات شوراي شهر، بسياري از چهره‌هاي اصلاح‌طلب عليه اين ليست بيانيه دادند. عده‌اي ديگر هم رسماً اعلام كردند افراد گنجانده شده در ليست اصلاً اصلاح‌طلب نيستند. برخي هم كه از ساز و كار گزينش افراد براي ارائه ليست اصلاح‌طلبانه مطلع بودند اقدام به افشاگري و تصريح كردند كه اسامي ليست اميد با گروكشي و زد و بند بسته شده است.
 
محمدجواد امام، از نزديك‌ترين افراد وابسته به رئيس‌جمهور اصلاحات و مدير عامل بنياد باران از جمله افرادي است كه با لحني بسيار تند عليه ليست اصلاحات موضع‌گيري كرده است. وي ليست اصلاح‌طلبان براي شوراي شهر را غيرتخصصي و فاقد كارآيي دانسته و گفته است: «قرار بر اين بود ليست نهايي بر اساس سهميه گروه‌هاي تخصصي از ميان نامزدهايي تهيه شود كه امتيازات لازم را كسب كرده‌اند، اما متأسفانه نه‌تنها سهميه‌بندي تخصص‌ها در ليست نهايي رعايت نشده، بلكه افرادي به اين ليست راه يافته‌اند كه به دليل فقدان تخصص لازم اساساً قرار نبوده كه نامشان در ليست باشند.»
 
امام همچنين با لحني عصباني گفته است: «بعضي از دوستاني كه ليست را بسته‌اند نه رعايت حيثيت خودشان را كرده‌اند و نه اصلاحات و نه توجهي به افكار عمومي؛ من به اين بي‌اخلاقي و فرصت‌طلبي سخيف برخي افراد مشخص در هيئت رئيسه شوراي اصلاحات كه نتيجه‌اي جز بردن آبروي اصلاحات معترضم!» يكي ديگر از چهره‌هاي اصلاح‌طلب هم در همين زمينه و در اعتراض به ليست موسوم به اميد گفته است: «عارف نه در حد و اندازه‌هاي يك ليدر است و نه حتي در حد و اندازه سرشاخه ! او اشتباهاً بزرگ شده است!»؛ اين فرد همچنين پا را بسيار فراتر از مرزهاي اخلاق گذاشته و در اعتراض به نحوه ليست‌بندي كه با محوريت محمدرضا عارف، ‌رئيس فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي بسته شده گفته است: «عارف خودمحور، اقتدارگرا و اصلاح‌طلب است؛ سخنان وي يادآور تفكر استالين است و سخنان وي بوي عقده مي‌دهد!»
 
انصراف پشت انصراف
فارغ از هجمه‌هاي فراواني كه عليه شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان به راه افتاده، حواشي ليست‌هاي ارائه شده السابقون اصلاحات را متقاعد كرده است، اساساً در انتخابات شركت نكنند. اين كناره‌گيري‌ها به حدي جدي و فراگير شده است كه تا كنون گزينه‌هايي كه به عنوان شهردار آتي تهران از جانب جبهه موسوم به اصلاحات به مردم و رسانه‌ها معرفي مي‌شدند، از ادامه حضور در انتخابات شوراي شهر انصراف داده‌اند.
 
محسن مهرعليزاده از جمله افرادي است كه به محض بروز تشتت در ليست‌هاي ارائه شده اصلاحات با ارسال نامه‌اي به فرمانداري تهران انصراف خود را از انتخابات شوراي شهر تهران اعلام كرده است. از وي به عنوان جدي‌ترين گزينه شهردار آتي تهران نام برده مي‌شد.
ابراهيم اصغرزاده از ديگر اصلاح‌طلبان با سابقه است كه پس از ارائه ليست‌هاي چندگانه اصلاحات طي خبري اعلام كرده از ادامه شركت در انتخابات شوراي شهر تهران منصرف شده است. سعيدالله بداشتي نيز در روز گذشته از ادامه حضور در انتخابات شوراي شهر انصراف داد.
بنا بر اخبار منتشره طي روزهاي آتي و تا پيش از برگزاري انتخابات افراد و چهره‌هاي ديگر اصلاح‌طلب هم در واكنش و اعتراض به نحوه ليست‌بندي شوراها از انتخابات كناره‌گيري خواهند كرد.
 
سهميه‌بندي و لابي
همان‌گونه كه افراد دخيل در ارائه ليست‌هاي اصلاح‌طلبي صريح يا ضمني اعلام كرده‌اند، ليست‌هاي شوراي شهر تهران منتسب به اصلاح‌طلبان با عنوان «اميد»، ‌با لابي‌هاي گسترده و سهم‌خواهي و جناحي بسته شده است. نگاهي گذرا به اسامي منتشر شده هم نشان مي‌دهد خبري از تخصص در ليست‌ها نيست. برآيند چند ليست منتشر شده گوياي سياست‌زدگي و گروكشي گسترده است.  مطابق آنچه شنيده شده و مشاهده ليست‌ها احمد حكيمي‌پور، محسن سرخو (هر دو از اعضاي فعلي شوراي شهر)، محمد ميرزايي، مهدي نادمي، حسين ايماني و چندين و چند نفر ديگر از اصلاح‌طلبان به دليل ناتواني در لابي در شوراي اصلاح‌طلبان و باج مناسب ندادن در ليست‌هاي اصلاح‌طلبان قرار نگرفته‌اند.
 
همچنين گفته و شنيده مي‌شود ليست‌هاي اصلاحات براي انتخابات شوراي شهر نظر گروه‌هاي اصلاح‌طلب بسياري را تأمين نكرده و اين عده قرار است ليست‌هاي مجزاي ديگري علاوه بر چهار ليست موجود ارائه كنند. ظاهراً ليست‌هاي موجود بنا بر نظر شخصي محمد‌رضا عارف و موسوي لاري و با دخالت جبهه منحله مشاركت بسته شده و ساير گروه‌هاي اصلاح‌طلب از اين وضعيت ناراضي‌اند. اين نارضايتي تا به حدي است كه توئيت‌ها و پست‌هاي سران اصلاحات نشان مي‌دهد ليست‌هاي موجود حمايت هيچ يك از ليدرهاي اصلاحات را به دنبال نداشته و تلاش‌ها براي اجماع و ارائه ليست واحد و يك دست تاكنون بدون نتيجه باقي مانده است.
 
تكرار تجربه تلخ شوراي اول
«آشتي‌كناني كه خيلي دوام نياورد!» اين تيتري بود كه برخي مطبوعات در بازتاب حواشي انحلال شوراي اول شهر تهران براي صفحه نخست خود برگزيدند. به جرئت مي‌توان اولين دوره شوراي شهر تهران را بلبشوترين و جنجالي‌ترين شوراي شهر تاريخ جمهوري اسلامي دانست. زد و خورد اصلاح‌طلبان بر سر مسئله توقف فروش تراكم از سوي محمدحسن ملك‌مدني، شهردار وقت تهران، در دي‌ماه 81 تا جايي بالا گرفت كه سرانجام دولت اصلاحات، شوراي شهر اصلاحات را منحل كرد.
 
ملك‌مدني مورد موافقت كارگزاراني‌ها و مشاركتي‌ها قرار گرفت و كار خود را در شهرداري با پشتوانه «چك سفيدامضاي شوراي شهر» آغاز كرد، اما اين وضعيت ديري نپاييد و شوراي شهر اول توسط وزارت كشور اصلاحات منحل شد.
انحلال شوراي شهر تهران از نخستين لحظات زلزله مهيبي در فضاي سياسي كشور ایجاد کرد. عباس دوزدوزاني، رئيس شوراي منحل‌شده تهران، در واكنش به اين اتفاق اظهار داشت: «انحلال شوراي شهر تهران يك اشتباه تاريخي بود.»
 
يك روز بعد، روزنامه مردم‌سالاري در صفحه نخست خود انحلال شوراي تهران را «تباني دو حزب كارگزاران و مشاركت» عنوان كرد و آن را به «لابي صاحبان قدرت» نسبت داد.
در مقابل اين «تباني كارگزاران و مشاركت» ديگر احزاب جناح دوم خرداد اعتراض خود را بيان كردند. حزب همبستگي، حزب اسلامي كار، خانه كارگر، انجمن اسلامي مهندسان و مجمع نيروهاي خط امام در اطلاعيه‌اي مشترك، انحلال شوراي شهر تهران را محكوم كردند.
وضعيت حال حاضر اصلاح‌طلبان و ليست‌هاي متعدد ارائه شده براي انتخابات شوراي شهر تهران يادآور همان ايام شوراي شهر اول است. ايامي كه جز سياسي‌كاري و فرسايش فايده ديگري در پي نداشت. ليست‌هاي موجود اصلاح‌طلبان علاوه بر تشتت اصلاح‌طلبان و باندبازي گروه‌هاي موسوم به اصلاحات گوياي افراد غيرمتخصصي است كه بنا دارند به شورا وارد شوند و فضا را متشنج كنند و در كنار آن به كارهاي سياسي – اقتصادي و جناحي خود بپردازند. واضح است كه كلانشهر تهران را نمي‌توان با چنين افراد سهم‌خواه و غيرمتخصصي اداره كرد. اثرات مخرب چنين ليست‌هايي بر كل ايران بر جاي خواهد ماند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
0
0
ا سلام. در دوران خاندان پهلوی جامعه ایران به دو گروه 1% ثروتمند و 99% فقیر تقسیم شده بود . این سخن بسیار دور از عدالت است که پس از 38 سال از پیروزی انقلاب یکی از کاندیدها مخصوصا خودش که سردار بوده یعنی اقای قالبیافت اعلام کند . که الان جامعه به 4% و 96% تقسیم شده است ؟ این بی انصافی در حق شهدا و کسانی که در ان دوران در پیروزی انقلاب شرکت داشتند نیست .؟ ایا ماها که در ان دوران حضور داشتیم در انتخاب راه خدای نکرده اشتباه کردیم .؟ تفاوت در دریافتی ها چه ربطی دارد که بگویم که جامعه به دو گروه فقیر و غنی تبدیل شده است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار