کد خبر: 840590
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹
هر قطار مترو بار ۱۱۲۵ خودروي شخصي را بر دوش مي‌كشد
مديرعامل شركت ‌بهره‌برداري مترو تهران با تأكيد بر اينكه هر قطار مترو هزار و 125 خودروي شخصي را ...
جاي خالي دلارهاي پسابرجام در مترو تهرانمديرعامل شركت ‌بهره‌برداري مترو تهران با تأكيد بر اينكه هر قطار مترو هزار و 125 خودروي شخصي را از خيابان‌هاي شهر جمع مي‌كند، دلارهاي پسابرجام و پرداخت هزينه البرزي‌ها در متروي تهران را از عوامل مؤثر در رشد و توسعه متروي تهران مي‌داند.
محمد احمدي‌بافنده، مديرعامل شركت بهره‌برداري متروتهران و حومه به اثرگذاري مترو در كاهش هزينه‌هاي مصرف سوخت اشاره كرد و گفت: براي هر نفر در جابه‌جايي با وسايل نقليه شخصي، به ازاي هر كيلومتر حدود 31سي‌سي سوخت مصرف مي‌شود. اين مصرف سوخت در جابه‌جايي با قطار مترو حدود 13سي‌سي مي‌شود. حالا وقتي شما در طول سال 700ميليون سفر با مترو انجام مي‌دهيد بايد دقت شود كه در اين مدت  چه ميزان صرفه‌جويي در مصرف سوخت اتفاق مي‌افتد.
مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو تهران در ادامه به تفاوت هزينه جابه‌جايي مسافر با وسايل نقليه شخصي در مقايسه با مترو پرداخت و گفت: در سفر با مترو، در هر سفر از محل واردات سوخت، قطعه‌يدكي، تعمير و نگهداري و سوانح و زماني كه مسافر مي‌خواست در ترافيك صرف كند، تقريباً يك دلار كمتر به دولت خسارت وارد مي‌شود. براساس بررسي‌هاي ما از ابتداي بهره‌وري مترو تا به امروز تقريباً 7ميليارد سفر را در مترو سامان‌دهي كرده‌ايم. اگر فرض را بر اين بگذاريم با مصرف سوخت 13 سي‌سي براي جابه‌جايي هر نفر به ميزان يك كيلومتر، براي اين 7ميليارد سفر موجب شده‌ايم حدود 14هزار تن گازهاي سمي در شهر تهران توليد نشود. اين عددي بسيار بزرگ است و ما از اتفاق توليد يك كوه آلاينده در تهران جلوگيري كرده‌ايم.
احمدي‌بافنده به ميزان صرفه‌جويي ريالي جابه‌جايي با مترو پرداخت و بيان كرد: اگر اين ميزان صرفه‌جويي را تبديل به سوخت كنيم، معادل 4ميليارد و 439ميليون ليتر خواهد بود كه نگذاشتيم اين ميزان سوخت بسوزد كه اگر به نسبت قيمت تورم در امروز محاسبه كنيم از دهه 80 كه مترو در تهران راه افتاده تا امروز حدود 34 هزار ميليارد تومان صرفه‌جويي مي‌شود. صنعت مترو هم در كاهش آلودگي ياري مي‌كند هم براي كاهش مصرف و واردات سوخت به اقتصاد كشور كمك مي‌كند و هم به اينكه مردم با اطمينان خاطر بهتري از مترو استفاده كنند، كمك مي‌كند.
محمد احمدي‌بافنده، مديرعامل شركت بهره برداري متروتهران و حومه در ادامه سخنان خود به موضوع خريد هواپيما توسط دولت در پسابرجام اشاره كرد و گفت: اگر من قرار بود چنين تصميمي بگيرم و امكان اين را داشتم هواپيماي مسافربري هم بخرم، هيچ‌گاه براي شركت ايران اير كه شركتي دولتي است اين كار را نمي‌كردم بلكه از طريق يك شركت هوايي خصوصي اين خريد را انجام مي‌دادم. به يك شركت‌خصوصي حمل و نقل هوايي مي‌گفتم كه خودش هواپيما را بخرد و خودش هم اقساط را به دولت پرداخت كند و پول دولت را برگرداند.
وي گفت: مطالبات ما از غرب به هواپيما تبديل شد. نمي‌گوييم اين موضوع ضرورت ندارد، اينكه پاي برخي شركت‌هاي هوايي كشورهاي ديگر را از ايران هم ببريم خوب است، اما برخي اقدامات بيشتر ضرورت دارد. شايد خيلي از مردم ايران تا آخر عمرشان هم هيچ‌گاه براي سفرهايشان از هواپيما استفاده نكنند؛ ما داريم به كساني سوبسيد مي‌دهيم كه با هواپيما جابه‌جا مي‌شوند، اما آن كساني كه در تهران و كلانشهرها براي تردد نيازمند حمل‌ونقل عمومي هستند و مشكل حمل و نقل دارند، به خاطر عدم پرداخت يارانه‌اي كه بايد به ما داده مي‌شد و نشده است، مشكلات بيشتري برايشان ايجاد مي‌شود.
در ادامه مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو تهران افزود: بر اساس مصوبه شوراي اقتصاد، دولت موظف شده است بين 2 تا 4 هزار واگن خريداري كند و در اختيار كلانشهرهاي كشور قرار دهد كه 50 درصد اين واگن‌ها به مترو تهران و بقيه به هشت كلانشهر كشور اختصاص مي‌يابد.  احمدي‌بافنده با اظهار گله از عدم تأمين واگن و قطارهاي مورد نياز متروي تهران گفت: دولت به روش‌هاي مختلف مطالبات خود را از ما مي‌گيرد اما ما نمي‌توانيم مطالباتمان را از دولت بگيريم.

 اگر دلارهاي پسابرجام به جاي هواپيما به قطار مترو تبديل مي‌شد

مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران با اشاره به اينكه به طور معمول يك رام قطار متشكل از هفت واگن و قطار معادل 10 تا 15ميليون دلار هزينه و بودجه براي تأمين نياز دارد، مبالغ پيش‌بيني دولت براي خريد هواپيما از كشورهاي غربي را در تأمين و گشايش مشكلات قطار و واگن متروهاي كشور بسيار مؤثر دانست.

 هر قطار مترو بار 1125 خودروي شخصي را به دوش مي‌كشد


احمدي بافنده در ادامه به موضوع كاهش تردد خودروهاي شخصي با فعاليت قطارهاي خطوط مترو پرداخت و گفت: به طور متوسط ضريب سرنشين هر خودروي سواري شخصي دو نفر است كه معادل 20متر فضاي ترافيكي اشغال مي‌كند. در همين 20متر فضاي ترافيكي يك تاكسي با ضريب سرنشين چهار نفر فعاليت مي‌كند. يك اتوبوس درون‌شهري هم به طور متوسط ضريب سرنشين 60 نفر است و معادل 100متر فضاي ترافيكي اشغال مي‌كند. اما هر يك رام قطار مترو با ضريب سرنشين حدود 2 هزار و 250 نفر مي‌تواند معادل هزار و 125 خودرو شخصي را از شهر خارج كند.
وي در خصوص استاندارد فعاليت مترو در تهران هم افزود: به طور معمول در ايران در خطوط مترو هر يك كيلومتر يك ايستگاه و يك رام قطار معادل يك قطار و هفت واگن مي‌خواهد، يعني يك خط 40كيلومتري نيازمند 40رام قطار و 40 ايستگاه با انتظار سفر پنج دقيقه است. از اين تعداد رام قطار 10 تا 15 درصد در ذخيره و اورهال قرار مي‌گيرد و الباقي فعاليت مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار