کد خبر: 835688
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
ترکش‌هاي مصوبه جنجالي ترامپ درباره منع ورود ايراني‌ها به امريکا
تبعات تصميم تبعيض‌آميز و نژادپرستانه دونالد ترامپ رئيس‌جمهور ايالات متحده درباره ممنوعيت سفر اتباع ايراني به امريکا، به حوزه ورزش هم کشيده شده...
سعيد احمديان
تبعات تصميم تبعيض‌آميز و نژادپرستانه دونالد ترامپ رئيس‌جمهور ايالات متحده درباره ممنوعيت سفر اتباع ايراني به امريکا، به حوزه ورزش هم کشيده شده و گفته مي‌شود با جلوگيري از سفر تيم ملي تيروکمان کشورمان به رقابت‌هاي جهاني داخل سالن امريکا، ايران هم از ورود کشتي‌گيران امريکايي براي شرکت در جام جهاني کشتي که قرار است اواخر بهمن به ميزباني کرمانشاه برگزار شود، جلوگيري خواهد کرد.

جمعه شب بود که دونالد ترامپ سرانجام پاي مصوبه جنجالي که پيش از اين وعده آن را داده بود امضا و دستور اجرايي خود درباره ممنوعيت ورود اتباع شماري از کشورهاي خاص را به مدت 90 روز صادر کرد. نام ايران هم در بين کشورهاي خاص ديده مي‌شد و اين مسئله سبب شد تا به واسطه اين قانون تبعيض‌آميز، در فرودگاه‌هاي مختلف دنيا از سفر ايراني‌ها به مقصد امريکا جلوگيري شد. پس‌لرزه‌هاي اين مصوبه جنجالي، ورزش ايران را هم تحت‌‌تأثير قرار داده، به خصوص اينکه در سال‌هاي اخير به‌رغم قطع رابطه دولت‌هاي ايران و امريکا، مراودات ورزشي بين دو کشور برقرار بود، اما حالا ادامه رفت و آمدهاي ورزشي تيم‌هاي ايراني به امريکا و بالعکس در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است.
 
کمانداران به جام جهاني امريکا نمي‌روند؟
ملي‌پوشان تيروکمان کشورمان اولين ورزشکاراني هستند که مصوبه جنجالي ترامپ، به احتمال زياد باعث خواهد شد تا نتوانند در چهارمين مرحله رقابت‌هاي جام جهاني که 22 بهمن در لاس وگاس امريکا برگزار مي‌شود، شرکت کنند، هرچند مسئولان فدراسيون تير وکمان ديروز لغو سفر کمانداران به امريکا را تکذيب کردند. محمدعلي شجاعي، رئيس فدراسيون تيروکمان در اين رابطه به خبرگزاري‌ها گفت: «فکر نمي‌کنم اينگونه مسائل سياسي در ورزش تأثير داشته باشد. سياست در ورزش و روح آن جايي ندارد و اگر کشوري به دلايل سياسي مانع سفر ورزشکاران و حضور آنها در مسابقات شود، محکوم خواهد شد. در هر صورت ما تمام زمينه‌ها را براي اعزام ورزشکاران خود به امريکا فراهم کرديم و ويزا نيز گرفته شده است. تا اين لحظه مشکل خاصي ما را تهديد نمي‌کند. البته در اين‌گونه موارد ما تابع سياست‌هاي نظام و دولت هستيم. هر تصميمي که اتخاذ شود، ما نيز تابع تصميم آنها هستيم.» با اين حال ديروز خبرگزاري مهر در گزارشي نوشت که کميته برگزارکننده جام جهاني داخل سالن تيروکمان امريکا يک روز بعد از دستورالعمل جنجالي رئيس‌جمهور اين کشور، با ارسال ايميلي از صادر نکردن ويزاي ايراني‌ها عذرخواهي کرد و به نظر مي‌رسد برخلاف اميدواري رئيس فدراسيون تيروکمان، اعزام کمانداران به رقابت‌هاي جام جهاني منتفي خواهد شد تا اولين ترکش‌هاي مصوبه جديد دولت امريکا در حوزه ورزش به کمانداران کشورمان بخورد.
 
کشتي‌گيران امريکايي به ايران مي‌آيند؟
با توجه به لغو احتمالي اعزام تيم تيروکمان کشورمان به مسابقات جام جهاني امريکا، گفته مي‌شود همانطور که وزارت امور خارجه اعلام کرده است، ايران در اين رابطه اقدام متقابل انجام خواهد داد و به همين خاطر گفته مي‌شود که تيم امريکا که قرار بود در رقابت‌هاي جام جهاني کشتي در ايران شرکت کند، اجازه ورود به ايران پيدا نخواهد کرد. جام جهاني کشتي آزاد با حضور هشت تيم برتر دنيا و از جمله امريکا قرار است 29 و 30 بهمن ماه به ميزباني ايران در کرمانشاه برگزار شود، اما به نظر مي‌رسد امريکايي‌ها بايد قيد حضور در کشورمان را بزنند.

رضا لايق، دبير فدراسيون کشتي در همين رابطه ديروز به ايسنا گفت: «کارهاي اداري مربوط به حضور تيم‌هاي شرکت‌کننده در جام جهاني از جمله امريکا، در جام جهاني 2017 کرمانشاه از يک ماه قبل انجام شده تا اين تيم‌ها بدون مشکل خاصي در اين رقابت‌ها حضور يابند، اما با توجه به تصميم چند روز پيش دولت جديد امريکا ما نيز تابع تصميمات مسئولان سياسي کشورمان هستيم و هر تصميمي در اين رابطه گرفته شود، اجرا خواهيم کرد. فدراسيون کشتي جمهوري اسلامي ايران به طور کامل مانند هميشه به اهداف و سياست‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران پايبند است و از هرگونه تصميمي در اين رابطه حمايت خواهد کرد.» دبير فدراسيون کشتي در پاسخ به اين سؤال که «آيا اتحاديه جهاني کشتي موضعي نمي‌گيرد که بخواهد ميزباني را از ايران بگيرد؟» هم به خبرگزاري تسنيم گفته است: «فعلاً چيزي اعلام نشده و منتظريم ببينيم که چه تصميمي مي‌گيرند و چه واکنشي دارند. اين مشکل ما نيست و مشکلي است که خود امريکايي‌ها درست کرده‌اند.»

استيو فراستر، يکي از مسئولان کشتي امريکا هم در اين‌باره اعلام کرد که رئيس فدراسيون کشتي ايران با مسئولان دولت ايران ديدار مي‌کند تا مشکلي براي امريکايي‌ها به وجود نيايد: «ما نگراني‌هايي داريم و مي‌ترسيم که دولت ايران به ما ويزا ندهند. اگر اينطور شود هيچ امريکايي نمي‌تواند در مسابقه‌ها شرکت کند.»
 
مصوبه‌اي ناراحت‌کننده و باعث خجالت
اقدام ترامپ، علاوه بر ورزشکاران ايراني، قهرمانان هفت کشوري که شامل اين قانون مي‌شوند و در امريکا اقامت دارند را هم با مشکل روبه‌رو کرده و محمد فرح، قهرمان دوي المپيک که متولد سومالي و تبعه بريتانياست، احتمالاً نمي‌تواند به خانه خود در امريکا بازگردد. در همين زمينه ريچارد پترکين، يکي از اعضاي کميته بين‌المللي روز شنبه درباره قانون جديد گفت که بسيار ناراحت‌کننده است. مايکل بردلي، کاپيتان تيم ملي فوتبال امريکا هم گفته است: «بابت اين تصميم (ممنوعيت ورود مسلمانان) ناراحت و خجل‌زده هستم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار