کد خبر: 816834
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
با وجود تقلاهاي فراوان هيچ بازيگر مطرحی جذب شبكه‌هاي ماهواره‌اي نشده است
پس از فراز و نشيب‌هاي اخبار مرتبط با مهاجرت تعدادي از بازيگران نه چندان مطرح به شبكه ماهواره‌اي جم و فروكش كردن تقريبي اين مسئله، شايد بتوان حاصل پروژه جذب بازيگر شبكه جم را شكست خورده تلقي كرد...
جواد محرمي
پس از فراز و نشيب‌هاي اخبار مرتبط با مهاجرت تعدادي از بازيگران نه چندان مطرح به شبكه ماهواره‌اي جم و فروكش كردن تقريبي اين مسئله، شايد بتوان حاصل پروژه جذب بازيگر شبكه جم را شكست خورده تلقي كرد؛ چراكه اگر بازيگران ايراني را به لحاظ قوت هنري و جايگاه حرفه‌اي‌شان درجه‌بندي كنيم به جرئت مي‌توان گفت شبكه جم در جذب هيچ بازيگر درجه يك و حتي درجه دوي سينما و تلويزيون ايران موفق عمل نكرده است. اغلب افرادي كه طي چند ماه گذشته جذب جم شده‌اند، بازيگراني هستند كه مردم با چهره و نام آنها آشنايي ندارند و از جايگاهي در عرصه بازيگري برخوردار نيستند.

شبكه ماهواره‌اي جم در ابتداي راه‌اندازي‌اش طي كمتر از نيم دهه پيش با دوبله ضعيف سريال‌هاي تركيه‌اي و كره‌اي كوشيد مخاطبان ايراني را جذب كند. آن زمان با ديدن سريال‌هايي كه از اين شبكه پخش مي‌شد، ضعف مفرط دوبله اين سريال‌ها كاملاً به چشم مي‌آمد و كسي فكر نمي‌كرد كه اين شبكه به سرعت بتواند شرايط دوبله سريال‌ها را ارتقا دهد. كيفيت پايين دوبله سريال‌ها باعث شده بود كه مديران صداوسيما نفس راحتي بكشند و از اينكه به دليل داشتن نيرو و تجربه بيش از نيم قرني دوبله همچنان دست برتر را دارند، كمتر احساس نگراني كنند، اما طولي نكشيد كه شبكه جم كيفيت دوبله سريال‌هاي خود را بالا برد و زنگ خطر براي صداوسيماي ايران به صدا در آمد؛ چراكه سريال‌ها در رسانه ملي همواره جزو پرمخاطب‌ترين برنامه‌ها محسوب مي‌شدند و اين سازمان به طور جدي‌تري با چالش رقابت با ماهواره مواجه شده بود.

شبكه ماهواره‌اي جم پس از توفيق نسبي در جذب مخاطب به واسطه پخش سريال‌هاي كره‌اي و تركيه‌اي براي تأثيرگذاري بيشتر بر جامعه هدف و ايجاد همذات‌پنداري بيننده‌ها با كاراكترهاي سريال‌هايش پروژه تازه‌اي را براي توليد سريال‌هاي ايراني با عوامل و بازيگراني ايراني كليد زد، اما پس از نزديك به شش ماه از تلاش رابط‌هاي اين شبكه براي جذب بازيگران ايراني توفيقي در اين باره حاصل نكرده است. شبكه جم به لحاظ قوانين جمهوري اسلامي و به دليل اشاعه ارزش‌هاي فرهنگي غرب شبكه‌اي معاند محسوب مي‌شود و همكاري بازيگران ايراني با اين شبكه به طور قطع آينده شغلي افراد را با چالش جدي مواجه مي‌كند و مي‌توان از آن به عنوان پايان فعاليت هنري در داخل كشور ياد كرد، ضمن اينكه تجربه بازيگراني چون گلشيفته فراهاني نشان مي‌دهد كه مخاطب ايراني علاقه‌اي به قرار گرفتن هنرمند كشورش در قالبي كه با فرهنگ ايراني مغاير باشد، ندارد. بازيگر مذكور در اوج دوران بازيگري‌اش جذب بزرگ‌ترين صنعت فيلمسازي جهان يعني هاليوود شد، با اين حال با افت شديد محبوبيت در ميان ايرانيان مواجه شد و نقش‌هايي را كه بازي كرد ، به شدت به محبوبيت او لطمه وارد كرد.

به اين مسائل بايد مشكلات فزاينده همين تعداد افرادي را كه تا به حال به شبكه جم پيوسته‌اند، افزود. نامه‌اي كه اخيراً با امضاي سعيد كريميان، مدير شبكه جم در فضاي مجازي منتشر شد، از فضاي تيره و تار مقابل بازيگران جلاي وطن كرده خبر مي‌دهد. در اين نامه آمده است: «متأسفانه روند توليدات در اين شبكه از سرعت و كيفيت كافي برخوردار نيست و از آنجا كه تأسيس اين دفتر بر مبناي اين مهم شكل گرفته است، بايد تمهيداتي انديشيد تا به اين هدف دست يافت. ظرفيت محدود توليد در اين مقطع زماني با توجه به كاستي‌هايي چون فقدان فيلمنامه آماده، مجموعه را با تراكم نيرو و هزينه‌هاي سربار ماهانه مواجه كرده است، به شكلي كه در حال حاضر امكان به خدمت گرفتن همه نيروهاي موجود وجود ندارد، بنابراين مجبوريم با نيروها به شكل پروژه‌اي همكاري كنيم و با همكاراني كه به صورت فعال در پروژه‌اي حضور ندارند، تسويه حساب خواهد شد.»

شكست پروژه جذب بازيگران ايران به شبكه‌هاي ماهواره‌اي در شرايط فعلي امري قطعي قلمداد مي‌شود و شايد انتخاب بعدي اين شبكه تربيت بازيگر باشد. رويكردي كه بي‌ترديد زمان‌بر خواهد بود و در اين دوره فترت بايد از صداوسيما انتظار تحرك و مديريت هوشمندانه‌تري جهت توليد آثار با كيفيت متناسب با ذائقه ايراني براي از دست ندادن مخاطب داشت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
0
0
بابا اینا بخاطر پول رفتن.بازار کساده.بازار خوب بشه همه برمی گردن.جم چیه دیگه؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار