کد خبر: 814705
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲
در حاشيه حضور پروفسور مجید سميعي در برنامه «دورهمي»
جمعه شب نهم مهرماه يكي از آخرين برنامه‌هاي «دورهمي» قبل از ماه محرم پخش شد؛ برنامه‌اي كه مهمان ويژه داشت؛‌ مهمان برنامه نه بازيگر بود، نه دوبلر، نه خواننده و نه ورزشكار بلكه پروفسور مجيد سميعي سلطان جراحان مغز دنيا بود
معصومه طاهري
جمعه شب نهم مهرماه يكي از آخرين برنامه‌هاي «دورهمي» قبل از ماه محرم پخش شد؛  برنامه‌اي كه مهمان ويژه داشت؛‌ مهمان برنامه نه بازيگر بود، نه دوبلر، نه خواننده و نه ورزشكار بلكه پروفسور مجيد سميعي سلطان جراحان مغز دنيا بود؛ مردي كه مهران مديري با همه شهرت و جسارتي كه در اجرا دارد، با خضوع و خشوع خاصي مقابلش نشسته بود و حرف مي‌زد؛ چراكه علم و توانايي‌هاي اين شخصيت خواه ناخواه هركس را به خضوع وامي‌داشت. سميعي در اين برنامه به چند نكته جالب اشاره كرد؛ اول اينكه به دليل حجم مطالب كذبي كه به نقل از او در فضاي مجازي منتشر مي‌شود در آستانه 80 سالگي با همكاري نوه 12 ساله‌اش در يوتيوب كانالي براي خود راه‌اندازي كرده است تا هم كانال ارتباطي او با مخاطبانش باشد و هم مانع از نشر كذبيات از زبان او شود. وي مي‌گفت تا به امروز هيچ صفحه‌اي ازجمله فيس‌بوك نداشته است.
پروفسور در بخشي از برنامه به خاطره جالبي اشاره كرد كه نكته يادداشت ما نيز در اين مسئله است. وي مي‌گفت زماني كه همكاران من در ايران با شدت علاقه مردم به من مواجه شدند و ديدند مردم در جاهاي مختلف از من امضا مي‌خواهند يا دوست دارند با من عكس بگيرند تعجب كردند و گفتند تو ستاره سينما يا خواننده معروفي نيستي كه مردم از شدت علاقه مي‌خواهند با تو عكس بگيرند. اينجا بود كه مديري هم گفت راستي من نيز اين درخواست را دارم كه در پايان برنامه با شما عكسي داشته باشم. اما نكته قابل توجه در اين ديالوگ و شخصيت پروفسور سميعي چيست؟
سميعي از دهه 80 ميلادي به عنوان سلطان مغز دنيا شهرت جهاني يافته و در مجامع بين‌المللي چهره‌اي شناخته شده است، اما او تنها چند سال است بين ايرانيان معرفي شده و در همين مدت به يك الگو براي بسياري تبديل شده است. بدون شك اين اتفاق حاصل نيامده مگر به لطف رسانه و تأثيراتي كه دارد؛ رسانه‌هايي كه مي‌توانند افراد را در جايگاه‌هاي مختلف به يك سوپراستار تبديل كنند حال چه اين جايگاه خواننده‌اي تازه‌كار و ناشناخته باشد كه در مجامع هنري جايگاه چنداني ندارد، چه دانشمندان بزرگي كه معمولاً رسانه‌ها از آنها غافل هستند. حقيقت امر آن است كه در كنار همذات‌پنداري كه مردم با بازيگران يا خواننده‌ها مي‌كنند و همين باعث محبوبيتشان مي‌شود، كمال‌طلبي نيز يكي از وجوه فطري هر انساني است كه باعث مي‌گردد دانشمندان را دوست داشته باشند. در اين ميان رسانه‌هاي ما از جمله رسانه ملي در معرفي نخبگان و برجستگاني همچون پروفسور سميعي كوتاهي‌هاي جدي داشته‌اند.
اگر امروز مردم شخصيتي همچون پروفسور حسابي يا دكتر قريب را مي‌شناسند اين اتفاق به لطف رسانه بوده است. كتاب هم يك رسانه است. قلم شيوا و بيان هيجان‌انگيز پسر دكتر حسابي كه در برنامه‌هاي مختلف تلويزيوني از پدر گفته باعث شده تا وي در اذهان عمومي به عنوان چهره شاخص و الگو معرفي شود همچنين سريال «روزگار غريب» كيانوش عياري كه توانست چهره‌اي به نام دكتر قريب را به عنوان يك الگوي نخبه به جامعه معرفي كند.
اگر در جامعه علمي ايران قدم بگذاريم مي‌بينيم از اين نوع چهره‌ها كم نداريم اما نوع پردازش ما به آنها كمرنگ و گاهي در حد صفر بوده است. همين عامل باعث شده تا شخصيت‌هايي كه در فضاي مجازي به عنوان نخبگان ايراني در جهان معرفي مي‌شوند براي مردم جالب و مرجع محسوب شوند، شخصيتي كه شايد فقط يك جايزه ساده را گرفته باشد اما به لطف فضاي مجازي و كم‌كاري‌هاي رسانه‌ها ازجمله تلويزيون بدون هيچ پشتوانه‌اي به الگو تبديل مي‌شود. در مقابل شخصيت‌هاي علمي و توانا در سايه جهل رسانه‌اي ناشناخته مي‌مانند و گاهي حتي ناشناخته نيز مي‌ميرند.
 اين موضوع در رابطه با نخبگان رشته‌هاي ديگر نيز صادق است. اگر با برخي نخبگان مدتي همكلام شويم مي‌بينيم كه چه چهره‌هاي پرفروغي در عرصه جهاني علم از ايران زمين در عصر معاصر وجود دارند و چه كارهاي بزرگي كرده‌اند و ما حتي اسم‌شان را براي اولين بار است مي‌شنويم. براي مثال همين پروفسور علي جوان استاد دانشگاه ام.‌آي.‌تي و مخترع ليزر گازي كه سال ۲۰۰۷ رتبه دوازدهمين انسان نخبه را در جهان از سوي نشريه تلگراف كسب كرد؛‌ دانشمندي كه پس از مرگ نامش در ايران مطرح شد آن هم در فضاي مجازي سطحي و گذرا! و اين باعث تاسف است.
 به نظر مي‌رسد رسانه‌ها به خصوص رسانه ملي بايد در زمينه نخبگان ورود جدي‌تري داشته باشند و البته اين موضوع تنها به برنامه‌هاي تخصصي خلاصه نشود؛ شايد شخصيت‌هايي مانند دكتر فخرالديني كه علم را با زباني ساده‌ و شيوا به جامعه معرفي مي‌كنند شروعي خوب براي چنين موضوعاتي باشد البته ايشان يكه و تنها بسيار در اين زمينه فعال هستند اما آنچه مهم است پيگيري رسانه‌اي شخصيت‌هايي است كه اين نخبه رسانه‌اي در برنامه‌هاي جذابش جلوي دوربين مي‌آورد. يادمان باشد رسانه تنها نبايد به سرگرم‌سازي خلاصه شود تا ابزاري باشد براي غفلت، بلكه وظيفه اصلي رسانه همان طور كه امام فرمود پرورش انسان‌هاست به خصوص رسانه ملي  كه به تعبير امام(ره) دانشگاه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار