کد خبر: 814469
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸
چهاردهمين جشنواره فيلم مقاومت به كار خود پايان داد
جشنواره فيلم مقاومت شب گذشته در حالي به كار خود پايان داد كه چند فيلم مطرح در ميان نامزدهاي هيچ كدام از بخش‌هاي سينماي ايران حضور نداشتند.
جواد محرمي
«اروند» عنوان فيلمي به كارگرداني پوريا آذربايجاني است كه با همت و اراده فردي و نيز هزينه شخصي مهدي داوري به عنوان تهيه‌كننده ساخته شده و اكران آن نيز از هفته پيش بدون سروصدا آغاز شده است. آنهايي كه فيلم را ديده‌اند معتقدند اروند به لحاظ فني و تكنيكي قابليت‌هاي زيادي دارد و مي‌تواند جزو آثار قابل دفاع در ژانر دفاع مقدس لحاظ شود. روي خوش جشنواره فيلم مقاومت به فيلمساز جوان و بي‌ادعايي چون آذربايجاني كه اثرش را با محوريت ماجراي غواصان شهيد دفاع مقدس ساخته مي‌توانست به عنوان تشويق براي نسل جوان فيلمساز قلمداد شود، به ويژه اينكه آذربايجاني در ساخت فيلمش از هيچ نهاد يا ارگان انقلابي سفارش نگرفته است.

اثر ديگري كه در هيچ بخشي نامزد جشنواره فيلم مقاومت نشد و باعث تعجب شد «سيانور» ساخته بهروز شعيبي بود؛ فيلمي كه در جشنواره فيلم فجر و حتي در اكران با بي‌مهري كامل مواجه شد و انتظار مي‌رفت جشنواره مقاومت قدري اين بي‌مهري‌ها را جبران كند. بهروز شعيبي نيز مانند پوريا آذربايجاني جزو فيلمسازان دهه شصتي و جواني محسوب مي‌شود كه انتظار مي‌رفت تعلق خاطر شخصي او به موضوعات مقاومت با تشويق جشنواره مقاومت مواجه شود، ضمن اينكه سيانور از قابليت‌هاي هنري و فني زيادي نيز برخوردار است. ديگر فيلمي كه در ميان نامزدهاي جشنواره چهاردهم حضور نداشت «هيهات» كار مشترك چهار فيلمساز از نسل جوان بود. دانش اقباشاوي، هادي ناييجي، هادي مقدم‌‌دوست و سيدروح‌‌الله حجازي همگي جزو فيلمسازان جوان سينماي ايران هستند و اثر آنها با موضوع عاشورا و با محوريت مسئله مقاومت ساخته شده است. جشنواره فيلم مقاومت در اين دوره به آثار فيلمسازان پيشكسوت بيش از جوان‌ها روي خوش نشان داده است. فيلم «مزارشريف» از توليدات حوزه هنري به كارگرداني حسن برزيده با اينكه فيلمي متوسط است با اين‌حال در تمامي بخش‌ها در ليست نامزدها ديده مي‌شود.

ناصر درخشان مدير بخش انتخاب و ارزشيابي چهاردهمين جشنواره فيلم مقاومت درباره نقدهايي مبني بر ناديده گرفتن سه فيلم «اروند»، «هيهات» و «سيانور» در جريان داوري توضيحاتي به مهر داده است: «ما افراد شناخته‌شده و حرفه‌اي را براي داوري در اين جشنواره انتخاب كرده‌ايم و آنها با نگاه حرفه‌اي داوري آثار را در بين تعداد زيادي از فيلم‌ها انجام دادند و به دليل كيفيت آثار رقابت بالايي در جشنواره وجود داشت. اينكه چرا برخي فيلم‌ها در برخي از بخش‌ها ديده نشده‌اند بر اساس رقابت و داوري‌ها بوده و من نمي‌توانم در اين زمينه نظر بدهم، اما اين را مي‌دانم كه داورها به صورت كاملاً حرفه‌اي فيلم‌ها را داوري كرده‌اند و آثار بايد حداكثر امتيازها را بياورند تا بتوانند در بخش‌هايي به عنوان نامزد انتخاب شوند.

او در اين‌باره مي‌افزايد: «ما يك جشنواره موضوعي هستيم نه يك جشنواره تخصصي و موضوع بيش از ساختار مورد داوري قرار مي‌گيرد. بخش‌هايي مانند فيلمنامه، كارگرداني و فيلم از جنبه‌هاي مختلفي مورد توجه قرار مي‌گيرد و آثار مناسب براي اعلام نامزدي انتخاب مي‌شوند، اما اين را تأكيد مي‌كنم كه انتخاب نشدن بعضي فيلم‌ها به معناي ديده نشدن يا مورد توجه قرار نگرفتن آنها از سوي داوران نيست. به هر حال ما ظرفيتي براي معرفي بخش نامزدها داشتيم كه با توجه به اين ظرفيت، گستره انتخاب ما كمتر مي‌شود.

مدير دبيرخانه دائمي جشنواره فيلم مقاومت در ادامه توضيح داد: به هر حال شاخصه‌هايي براي داوري در اين جشنواره وجود دارد كه بايد مورد توجه قرار گيرد و آثاري كه به مرحله داوري نهايي نرسيدند بي‌شك آراي آنها به حد نصاب نرسيده است. در جشنواره فيلم مقاومت سه محور اصلي دفاع مقدس، انقلاب و مقاومت اسلامي شاخه‌هاي اصلي براي داوري نهايي هستند كه هيئت داوران بر اين اساس فيلم‌ها را انتخاب مي‌كند.

وي در پاسخ به اينكه فيلم‌هاي «اروند» و «سيانور» با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامي بودند پس چرا اين آثار كه مورد استقبال هم قرار گرفتند باز هم در اين جشنواره ديده نشده‌اند، تأكيد كرد: درست است كه اين فيلم‌ها يكي از سه محور جشنواره فيلم مقاومت را داشته‌اند، اما شاخصه‌هايي مانند دفاع مقدس و انقلاب به نسبت فيلم‌هاي ديگر مورد داوري قرار مي‌گيرند و اين امكان وجود دارد كه اين شاخصه‌هاي اصلي در فيلم‌هاي ديگر پررنگ‌تر باشد. هيئت داوران تمام تلاش خود را مي‌كنند كه داوري‌ها جنبه كاملاً  عادلانه داشته باشد و تنها يك گروه و تشكل خاصي را مورد توجه قرار نمي‌دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار