کد خبر: 810555
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
به جاي نصب چادر در خيابان ها ، جشن عاطفه ها یازدهم مهرماه در مدارس کشور برپا می شود
با نزديك شدن به مهرماه، حالا شمارش معكوس براي بازگشايي مدارس هم آغاز شده. دانش آموزان و والدينشان به فكر تامين نيازهاي فرزندانشان هستند و بچه ها هم با انتخاب لباس و مانتو و كيف و كفش و پرسه زدن در لوازم التحرير فروشي ها اقلام مورد نياز خود را تهيه مي كنند. اما كمي آنطرف تر و در روستاهاي دور افتاده و مناطق محروم و كم برخوردار هستند كودكاني كه هنوز نمي دانند به مدرسه خواهند رفت يا نه. نمي دانند لباس و كيف مدرسه خواهند داشت يا نه. نمي دانند كفش هايي براي حفاظت از پاهايشان مي رسد يانه. اما خبر خوش براي كودكان نيازمند همين كه پرويز فتاح رييس كميته امداد كشور به تمام زير مجموعه هايش دستور داده تا هيچ دانش آموزي در روز اول مدرسه بدون كيف و كتاب و لباس نو نباشد.
محمدرضاهاديلو
هيچ دانش اموز نيازمندي بدون لباس و كيف به مدرسه نمي رود

هنوز آمار دقيقي از تعداد ثبت نام كنندگان در مدارس منتشر نشده اما با توجه به تعداد دانش آموزان سال گذشته مي توان تخمين زد حدود 13 ميليون دانش آموز روز اول مهر را جشن خواهند گرفت.

از اين تعداد دانش آموز گروهي نيازمند و عده اي نيز در روستاها و مناطق محروم و كم برخوردار حضور دارند كه هر ساله و همزمان با بازگشايي مدارس، با برگزاري جشن عاطفه ها همه مردم به نوعي سعي مي كنند در كمك به همنوعان و بخصوص دانش آموزان نيازمند سهمي داشته باشند.

جشن عاطفه ها تغيير كرد

شنيده ها حاكيست امسال ديگر مراسمي با شكل و شمايل سالهاي گذشته و تحت عنوان جشن عاطفه ها برگزار نخواهد شد و قرار نيست در هر كوچه و خياباني چادري نصب شود.

در همين رابطه معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ه) با بيان اينكه مهندس فتاح رييس اين كميته دستور داده در روز اول مهر ماه هيچ كودك نيازمندي نبايد بدون كيف و كفش و لباس و لوازم مدرسه باشد، ازتغییردر برگزاری جشن عاطفه ها در كشور خبر داده و مي گويد: "طرح جمع آوری کمک های مردمی در قابل چادرهای جشن نیکوکاری نیز تغییرخواهد کرد."

علی محمد ذوالفقاری اشاره به گفت وگو با شرکت ها و تولید کننده گان ملزومات تحصیلی ادامه مي دهد: " با برنامه ریزی منسجم وکارشناسی تمام نیازهای دانش آموزان استان های سراسرکشورمشخص شده است."

وی مي افزايد: "با توجه به برنامه ریزی های انجام شده تا قبل بیستم شهریورماه ملزومات مورد نیاز دانش آموزان در اختیار آنان قرار می گیرد."

ذوالفقاري با اشاره به اينكه امسال در روز جشن عاطفه از خیران تقدیر می شود تاکید مي كند: "در روز 25 شهریورماه جشنی نمادین برگزار و ضمن تجلیل از خیران، مراسم گلریزانی نیز برای نیازمندان برگزار می شود."

وی یادآور مي شود در روز یازدهم مهرماه نیزمراسم جشن عاطفه ها به منظور توسعه و آموزش فرهنگ نیکوکاری در مدارس کشور برپا می شود.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد مي گويد: "دراین آیین از دانش آموزان خواسته می شود تنها کمک هاي نقدی خودشان را به مسولان مدرسه ارایه دهند تا مسئولان مدرسه با حفظ کرامت، کمک ها را در اختیار دانش آموزان قرار دهند. البته علاقمندان می توانند برای ارایه کمک هاي نقدیشان از طریق شماره گیریی #1*8877* اقدام کنند."

مدارس در انتظار رفع كمبودها

در كنار نيازهاي اوليه دانش آموزان ، توجه به امكانات سخت افزاري و اماكن تحصيلي نيز از اهميت خاصي برخوردار است كه بايد مدنظر قرار گيرد.

اگرچه طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی درجهت افزایش امکاناتی نظیر نوسازی و احداث ساختمان‌های آموزشی و هوشمندسازی مدارس و رفع کمبودها در سطح استان‌های محروم کشور انجام شده، اما همچنان برخی استان‌ها مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان از نظر کیفی در سطح پایینی قرار دارد، به‌طوری که به گفته رئیس آموزش و پرورش خوزستان، این استان از نظر سطح علمی و آموزشی در رتبه 31 قرار دارد.

معضلی که به گفته محمد تقی‌زاده به عوامل متعددی از جمله تبعات جنگ هشت ساله و شرایط اقلیمی و جغرافیایی این استان برمی‌گردد که البته اکنون برنامه آموزشی جامعی برای ارتقای کیفی آموزش در استان تهیه و تدوین شده است.

وی به عامل شرایط نامناسب اقلیمی و جغرافیایی استان و کمبود امکانات رفاهی و خدماتی اشاره و تصریح می‌کند: "این شرایط موجب شده بسیاری از نیروها و معلم‌های زبده و حرفه‌ای پس از کسب تجربیات فراوان علمی و آموزشی، متقاضی ترک استان و انتقال به دیگر مناطق کشور باشند و در نتیجه این مساله تاثیر زیادی در افت کیفی آموزش در سطح استان دارد."

نقش مردم در فقرزدايي

با اينكه در كشور اقدامات زيادي در جهت فقرزدايي صورت گرفته و نهادهايي هم در اين راستا مشغول به فعاليت هستند اما آمارها نشانمي دهند هنوز تا رسيدن به نقطه ايدآل فاصله زياد است.

در همين رابطه معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ه) با اعلام این که سهم مشارکت مردم در هزینه های کمیته امداد تنها 25 درصد است، مي گويد : "در صدد افزایش مشارکت مردم برای فقر زدایی در کشور هستیم."

ذوالفقاری ادامه مي دهد: "ظرفیت گسترده ای برای اقتصاد انفاق در کشور وجود دارد که البته برای جلب اطمینان و اعتماد مردم و خیران باید رابطه ای شفاف با آنها داشته باشیم."

وی با تاکید بر این که افرادی که به عنوان خیر و معین با امداد همکاری می کنند دوست دارند بدانند خدمتی که ارایه می شود در چه مسیری مصرف می شود ، تصريح مي كند: "خیران باید نتایج کارها و خدماتی که انجام می دهند را مشاهده کنند و در این مسیر امداد باید در برابر پرسشگری خیران پاسخگو باشد."

ذوالفقاری با اعلام این که بهره گیری از توانمندی افرادی که در دهک های ثروتمند قرار دارد از برنامه های امداد است، تاكيد مي كند:" 8دهک بالای جامعه توانایی فقر زدایی از دو دهک فقیر جامعه را دارند."

این مسئول ادامه مي دهد:"هم اکنون به منظور جمع آوری کمک مردمی برای نیازمندان 950 مرکز در کشور احداث شده است و در صدد هستیم این میزان مراکز نیکوکاری تا پایان سال جاری به 2 هزار و 500 مرکز افزایش یابد."

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار