کد خبر: 807192
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۶
رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان مطرح کرد:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت :برای تولید محصولات زراعی وباغی سالیانه بیش از 2هزارو318میلیون متر مکعب آب شیرین نیاز است

ناصر حیدری پوری در نشست مدیریت مصرف و ارتقاء کارایی مصرف آب کشاورزی در بندرعباس افزود: علل افت تولیدات باغی از جمله انبه و نارنگی در هرمزگان تنش آبی می باشد.

وی تصریح کرد : در استان 74دشت وجود دارد که 53درصد آنها از کیفیت آب مناسبی برخوردار نیستند و 35دشت در وضعیت ممنوعه قرار دارند.

حیدری پوری با اشاره به اینکه بخش عمده ای از آبهای استان شور هستند اظهار داشت : در کشور 110گنبد نمکی وجود داردکه 73گنبد آن در هرمزگان می باشند وباید با برنامه ریزی مناسب، سرچشمه های آب شیرین را به دشت های کشاورزی هدایت کرد.

وی اذعان کرد : در سالهای اخیر حدود 6هزار سازه آبخیزداری در استان ساخته شده ولی به دلیل عدم جانمایی  مناسب واحداث آنها برروی سنگ بستر رودخانه ها  نتوانسته نقشی مناسب  در تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی داشته باشد.

حیدری پوری برداشت بی رویه و وجود چاههای غیر مجاز را ازدیگر علل افت ذخایر آبی استان دانست واظهار داشت : در استان 21هزارو241حلقه چاه ، 639چشمه و 169قنات وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد : سازمان جهاد کشاورزی در سالهای اخیر با هدف افزایش راندمان بهره وری آب، بیش از 56درصد  از اراضی کشاورزی را به سیستم آبیاری نوین مجهز کرده است .

حیدری پوری گفت : در کشور 4میلیون اراضی کشاورزی با قابلیت اجرای سیستم آبیاری نوین وجود دارد واین رقم در استان 120هزار هکتار است که تاکنون 90هزار هکتار آن به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز هستند.

وی افزود : برای اینکه بهره وری آب را افزایش دهیم باید دانش و فرهنگ بهره برداران را نسبت به شیوه استفاده از سیستم های آبیاری نوین تقویت کنیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر