کد خبر: 789981
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
هر‌چند در ظاهر با كارشكني‌ها و برنامه‌ريزي گسترده سعودي‌ها پرونده حج 95 براي زائران كشورمان بسته شد اما ...
زهرا چيذري
هر‌چند در ظاهر با كارشكني‌ها و برنامه‌ريزي گسترده سعودي‌ها پرونده حج 95 براي زائران كشورمان بسته شد اما همچنان مسائلي در روابط ايران و عربستان وجود دارد كه با عنايت به قطع روابط سياسي و كنسولي دو كشور و همچنين سوابق سعودي‌ها در تنظيم روابط سياسي و بين‌المللي خود مطابق ميل و خوشايند رژيم صهيونيستي و امريكا، اين مسائل مي‌تواند موجب ادامه تنش‌ها در روابط دو كشور شود. يكي از موضوعات مهمي كه با قطع روابط ديپلماتيك و همچنين سنگ‌اندازي سعودي‌ها در مسير زيارت حرمين شريفين و به جا آوردن حج و عمره براي زوار ايراني باقي مانده، بحث تعيين تكليف اموال تحت تملك ايران در اين كشور است؛ موضوعي كه سيد امير‌حسين ضيايي، رئيس جمعيت هلال احمر ايران در نشست معاونان اين جمعيت از رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر خواست هرچه سريعتر درباره داروها و اموال جمعيت هلال احمر در كشور عربستان تعيين تكليف كند. تعيين تكليف اموال ايران در عربستان با عنايت به پيش‌بيني كارشناسان امور بين‌الملل درباره آينده نه چندان خوشايند روابط ايران و عربستان اهميت بيشتري مي‌يابد.

بر اساس تحليل‌هاي موجود عربستان سعودي جبهه‌بندي جديد و وسيعي را عليه ايران آغاز كرده و با كمك رژيم صهيونيستي تلاش مي‌كند از طريق تحريك برخي نهادهاي قدرتمند امريكا و كشورهاي اروپايي، ايران را در سطح بين‌الملل منزوي سازد. سعودي‌ها اكنون به نيابت از رژيم صهيونيستي اين دشمني‌ها را آشكار كرده و خصومت آنها عليه ايران در حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي و ديني پررنگ شده است. عربستان به صورت آشكار با ايران به مقابله جدي پرداخته و از اين‌رو قطع رابطه با جمهوري اسلامي ايران و منع سفر حجاج ايراني براي انجام مناسك حج را در دستور كار قرار داده است. از سوي ديگر سعودي‌ها از تأثيرگذاري حجاج ايراني بر افكار حجاج ديگر كشورهاي جهان نگرانند و اين نگراني با اتخاذ سياست‌هاي جديد دولت سعودي تا بدانجا رسيده كه مانع از حضور ايرانيان در مراسم حج شوند. با ادامه وضعيت كنوني پيش‌بيني مي‌شود تا سال‌ها حجاج ايراني نتوانند به انجام مناسك عمره و تمتع بپردازند. همين مسئله هم لزوم تعيين تكليف اموال ايران در عربستان را جدي‌تر مي‌كند. به گفته سيد علي مرعشي رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر، جمهوري اسلامي ايران در دو شهر مكه و مدينه دو بيمارستان مجهز با امكانات كامل دارد. در حقيقت اموال اين دو بيمارستان هم اكنون در اختيار عربستان سعودي است و بايد هر چه زودتر در اين رابطه از سوي طرف سعودي تعيين تكليف صورت بگيرد. آنطور كه مرعشي خبر داده ظاهراً كميته‌اي از سوي جمهوري اسلامي در اين رابطه تشكيل شده و قرار است با راهكارهاي ديپلماتيك اين موضوع به سرانجام برسد.

هر‌چند رئيس مركز پزشكي حج و زيارت احتمال ضبط اموال هلال احمر از سوي سعودي‌ها را رد مي‌كند اما طرف سعودي براي مسئولان ايراني ويزا صادر نمي‌كند و به اين صورت اجازه نمي‌دهد اموال ايران در اين كشور تعيين تكليف شود. تنها جمعيت هلال احمر نيست كه در عربستان اموالي دارد و سازمان حج و زيارت هم در اين كشور اقلامي دارد. به گفته يك منبع، ايران دو آشپزخانه مجهز در مكه و دو آشپزخانه در مدينه دارد كه تجهيزات اين آشپزخانه‌هاي مركزي همه از كشورمان به عربستان برده شده‌اند. با مقاومت عربستان در صدور ويزا براي مسئولان ايران راهكاري كه باقي مي‌ماند نشستن نمايندگان ايران و عربستان سر ميز مذاكره براي تعيين وضعيت اموال ايران در يك كشور ثالث است؛‌ امري كه با عنايت به رفتارها و سياست‌هاي اتخاذ شده از سوي عربستان بعيد به نظر مي‌رسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار