کد خبر: 775420
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
يوكيا آمانو، مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز دوشنبه پس از نشست شوراي حكام آژانس بار ديگر گفت كه نشانه‌اي از انحراف مواد هسته‌اي اعلام شده ايران وجود ندارد.
آمانو با حضور در جمع خبرنگاران در مورد ايران گفت: «آژانس هيچ نشانه‌اي از انحراف مواد اعلام‌شده ايران از فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز در اين كشور نيافته است. پروتكل الحاقي ايران به صورت داوطلبانه از روز 16 ژانويه 2016 اجرايي شده است.» مدير كل آژانس افزود: «هم شوراي حكام و هم شوراي امنيت از آژانس خواستند كه اقدامات راستي‌آزمايي و نظارت بر تعهدات مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران ذيل برنامه جامع اقدام مشترك را انجام و در اين رابطه به شوراي حكام و به موازات آن به شوراي امنيت گزارش دهد.» وي ادامه داد: «اجراي برجام تازه آغاز شده است. ايران بايد تعهداتش ذيل برجام را براي سال‌هاي آينده نيز انجام دهد و آژانس بايد به راستي‌آزمايي، نظارت و گزارش‌دهي در مورد اجراي آن بپردازد. من به گزارش‌دهي به نحوي بي‌طرفانه و واقعي، از جمله در مورد جزئياتي كه آژانس آنها را براي اجراي مسئوليتش ذيل قطعنامه 2231 شوراي امنيت و قطعنامه دسامبر 2015 شوراي حكام ضروري مي‌داند، ادامه مي‌دهم.» آمانو گفت: «من در تاريخ اول مارس، دفتر جديد راستي‌آزمايي پادمان‌ها در ايران را در اداره پادمان‌ها راه اندازي كردم.» او در پاسخ به اين سوال كه آيا از زمان اجراي پروتكل الحاقي نشانه‌اي انحراف مواد هسته‌اي ايران شناسايي شده يا نه، گفت: براساس قواعد پروتكل الحاقي، كشورها بايد هر 180 روز گزارشي از عملكرد خود به آژانس ارائه دهند. وي افزود: «بعد از دريافت اين گزارش، آژانس آن را بررسي مي‌كند و سوالات احتمالي را با كشور در ميان مي‌گذارد. الان تنها يك ماه از اجراي پروتكل الحاقي مي‌گذرد و به همين جهت هنوز براي صحبت در اين رابطه زود است.» وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ديگر محدوديتي براي مشاركت ايران در پروژه‌هاي تحقيقاتي و آموزشي آژانس وجود ندارد، گفت: «همانطور كه در بيانيه‌ام نيز گفتم، كارشناسان ايراني به نشست‌هاي آژانس دعوت هستند و ديگر هيچ محدوديتي براي مشاركت آنها در اين نشست‌هاي آموزشي وجود ندارد.»  آمانو همچنين در مورد اينكه ميزان ذخاير آب سنگين ايران براي دوره‌اي كوتاه از حد مجاز فراتر رفته نيز گفت: «اين نقش آژانس نيست، بلكه نقش اعضاي برجام است كه در اين مورد صحبت كنند. وظيفه ما ارائه گزارش‌هاي بي‌طرفانه و مبتني بر مستندات است كه در آنها جزئياتي كه به نظر آژانس ضروري مي‌رسد، قيد شده باشد.» او توضيح داد: «من به كشورهاي عضو گزارش كردم كه ذخاير آب سنگين ايران از حد 130 تن بالاتر رفت و به 139 تن رسيد، اما اين را هم گزارش دادم كه ايران سپس 20 تن از آب سنگين خود را خارج كرده و حالا ميزان ذخاير آب سنگين ايران بسيار كمتر از حد مجاز است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
0
0
یکی به این ...بگه که اخه ... !مگه چیزی هم از انرژی هسته ای در ایران مونده که انحراف داشته باشه ؟ جاده ای نمونده که انحرافش را بررسی کنی ... !،کیو رنگ میکنی ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار