کد خبر: 734579
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
لزوم توجه به كاركردها و معماري مساجد از زبان هنرمندان در روز جهاني مسجد
روز گذشته ۳۰ مرداد روز جهاني مسجد بود و مراسم‌هاي مختلفي در بزرگداشت اين روز برپا شد. در همين رابطه چهره‌هاي مختلف فرهنگي و هنري نسبت به كاركردهاي مساجد و نيز توجه به معماري اسلامي در ساخت آنها نكات جالبي را مورد بحث و اشاره قرار دادند.
آرمان محمدي
روز گذشته ۳۰ مرداد روز جهاني مسجد بود و مراسم‌هاي مختلفي در بزرگداشت اين روز برپا شد. در همين رابطه چهره‌هاي مختلف فرهنگي و هنري نسبت به كاركردهاي مساجد و نيز توجه به معماري اسلامي در ساخت آنها نكات جالبي را مورد بحث و اشاره قرار دادند.
كمتر از نيم قرن پيش در 30 مرداد 1348 شمسي، بخش‌هاي عظيمي از مسجدالاقصي (نخستين قبله مسلمين و يکي از مقدس‌ترين مكان‌هاي مورد احترام تمام اديان آسماني) توسط صهيونيست‌هاي نژادپرست به آتش کشيده شد. در سال 1382 به پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران و در جريان برپايي سي‌امين اجلاس وزراي خارجه کشورهاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي در تهران، روز به آتش کشيده ‌شدن مسجدالاقصي توسط صهيونيست‌ها(30 مرداد، 21 آگوست) به عنوان «روز جهاني مساجد» نامگذاري گرديد. نادر طالب‌زاده،‌ پژوهشگر و مستندساز به مناسبت روز جهاني مسجد و آغاز هفته مسجد، درباره برخي اشکالات که نسبت به معماري مساجد وارد است، مي‌گويد: معماري مساجد از جمله ويژگي‌هاي ظاهري است که اگر توجه نشود مي‌تواند آسيب‌هايي را به کارکرد مسجد وارد کند، به ويژه اگر يک مسجد با ظاهري بد در بهترين نقطه شهر باشد، مثل مسجدي که در سعادت‌آباد تهران به شکل هرم ساخته شده است. اين در حالي است كه مساجد قديمي روي اصول رياضي، هندسي و عرفاني ساخته شده که در واقع روي حساب و کتاب است. وي به ديگر آسيب‌هاي مورد توجه مساجد در ايران اشاره مي‌كند و اظهار مي‌دارد: در ايران برعکس همه کشورهاي اسلامي، فقط در ساعاتي از روز ورودي مساجد به روي مردم باز است، يعني اگر کسي بخواهد در ساعاتي غير از ساعت اذان براي اداي نماز به مسجد برود، مساجد بسته هستند و به نظر من اين رفتار نوعي بدسليقگي و عقب‌ماندگي يا به عبارتي تفکر محلي است. محمدعلي کشاورز، بازيگر پيشکسوت سينما و تلويزيون درباره کارکردهاي جانبي مسجد مي‌گويد: همانطور که مي‌دانيد از ابتداي بناي اولين مسجد بسياري از اتفاقات مهم مسلمانان در مسجد مي‌افتاد، بنابراين نمي‌توان گفت مسجد صرفاً مکاني براي عبادت و مناجات باشد. بازيگر سريال «پدرسالار» با بيان اينکه سينما هم مي‌تواند درباره مسجد و هم براي مسجد فيلم توليد کند، اظهار مي‌دارد: ما فيلمسازاني داشته‌ايم که از همين مساجد به سينماي ايران معرفي شده‌اند، بنابراين با نوشتن سناريو‌هايي درباره يک موضوع که با مسجد ارتباط مستقيم دارد مي‌توانيم از اين منظر نيز تأثيرگذار عمل کنيم. بدون شک اتفاقات بسيار مهمي در اين کشور ابتدا از مسجد شروع شده است بنابراين نبايد تمام آنچه از مسجد نشان داده مي‌شود به نماز خواندن در فيلم‌ها خلاصه شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار