کد خبر: 725981
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
سند گزاره‌برگ ملي هسته‌اي، نماد غيرت ايراني
چند هفته‌اي مي‌شود كه بحث «گزاره‌برگ ملي» يكي از مهم‌ترين اخبار رسانه‌هاي داخلي است. اين گزاره‌برگ همان اصول شش‌گانه مذاكرات هسته‌اي است كه چند صباحي مي‌شود به مطالبه عمومي ملت ايران تبديل شده است.
محمد اسماعیلی
چند هفته‌اي مي‌شود كه بحث «گزاره‌برگ ملي» يكي از مهم‌ترين اخبار رسانه‌هاي داخلي است. اين گزاره‌برگ همان اصول شش‌گانه مذاكرات هسته‌اي است كه چند صباحي مي‌شود به مطالبه عمومي ملت ايران تبديل شده است. آن هم در شرايطي كه مذاكرات در حساس‌ترين شرايط طي 20 ماه گذشته است و طرف غربي همچنان اصرار دارد زياده‌خواهي خود را در قالب بند و ماده در توافقنامه نهايي بگنجاند.
اقشار مختلف كشور از خانواده شهدا و هنرمندان گرفته تا اصناف مختلف، فعالان رسانه، پزشكان، وكلا و منتخبان ملت در مجلس شوراي اسلامي آن را امضا كرده‌ و از آن حمايت و همه دلسوزان و وفاداران به انقلاب اسلامي بر رعايت و التزام به آن از سوي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي تأكيد كرده‌اند.

   ‌ متن گزاره‌برگ چيست؟

بايد در توصيف «گزاره‌برگ ملي»گفت، يك متن مردمي كه در آن ويژگي‌هاي يك توافق خوب بيان شده البته با محور سخنان مقام معظم رهبري در باب مذاكرات هسته‌اي – كه مهم‌ترين آن را بايد سخنراني معظم‌له در دانشگاه امام حسين (ع) دانست- در بخشي از اين متن مردمي با اشاره به شرط امضاي يك توافق خوب آمده است: ما ملت ايران با تأسي به رهبر حكيم خود و با تأكيد بر مواضع صريح ديگر مقامات عالي كشور، با انتشار اين گزاره‌برگ ملي، شرط هرگونه توافق هسته‌اي را رعايت اصول زير مي‌دانيم:
اصل يك: تمام تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران بايد يكجا و همزمان با امضاي توافقنامه كاملاً لغو (نه تعليق) شود.
اصل دوم: دستاوردهاي هسته‌اي در حد نيازهاي واقعي كشور بايد حفظ و تقويت شود.
اصل سوم: هيچ مانعي براي استمرار تحقيقات و پيشرفت‌هاي علمي و فني در امور هسته‌اي و هيچ محدوديتي براي دانشمندان مربوط وجود نداشته باشد.
اصل چهارم: هيچ نظارتي فراتر از مقررات و عرف بين‌المللي اعمال نشود.
اصل پنجم: هيچ‌گونه نظارت و اعمال محدوديت بر نيروهاي مسلح و مراكز نظامي و امنيتي پذيرفته نيست.
اصل ششم: توافق هسته‌اي بايد بازگشت پذير باشد و در صورت نقض عهد دشمن، ما هم بتوانيم به شرايط قبل از توافق برگرديم.

   ‌ 8خرداد رونمايي از گزاره‌برگ ملي

هشتم خرداد در مراسم تجليل از خانواده شهداي هسته‌اي كشور كه با حضور سردار نقدي، رئيس سازمان بسيج مستضعفين در مجتمع آيه‌هاي مشهد برگزار شد، از گزاره‌برگ مردمي ملت ايران براي مذاكرات هسته‌اي كه خطاب به مردم جهان و تيم مذاكره كننده است، براي نخستين بار رونمايي و از آن به عنوان چارچوب اصلي مذاكرات تيم ايراني ياد شد.

   امضاي گزاره‌برگ توسط پزشكان و پرستاران

پس از رونمايي اقشار مختلف مردم در مناسبت‌هاي مختلف پاي اين سند ملي را امضا و از منافع ملي حمايت كردند، به عنوان نمونه پزشكان و پرستاران در سالروز ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي در حرم امام راحل با امضاي گزاره‌برگ ملي هسته‌اي اعلام ‏كردند كه همچنان پاي عزت و شرافت ايران اسلامي ايستاده‌اند. ‎

   حمايت مداحان اهل بيت از گزاره‌برگ ملي

در ادامه حمايت‌‌هاي اقشار مختلف مردم از گزاره‌برگ ملي 20 خرداد جمعي از مداحان اهل‌بيت عصمت و طهارت به اين كمپين ملي پيوستند و حاج ماشاءالله عابدي، حاج يدالله بهتاش، حاج مرتضي طاهري، حاج منصور نورايي، حاج مهدي ميرداماد و حاج حسين هوشيار به نمايندگي از جامعه مداحان ذيل گزاره‌برگ ملي را امضا كرده‌اند.

   ‌ امضاي 5 هزار فعال رسانه‌اي پاي گزاره‌برگ ملي

پس از مداحان اين بار بيش از 5 هزار تن از اصحاب رسانه با امضاي توماري با اعلام حمايت خود از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان، حمايت خود را از «گزاره‌برگ ملي هسته‌اي» به ثبت رساندند.

   درخواست از مجلس براي قانوني كردن گزاره‌برگ ملي

گزاره‌برگ ملي سند ديگري است كه به خوبي نشان مي‌دهد مردم ايران، نسبت به استقلال و آينده كشورشان حساس بوده و در بحث هسته‌اي بي‌تفاوت نبوده و توافقي را مي‌پذيرند كه در آن « استقلال، عزت و منافع ملي» مردم مورد تصريح و تأكيد قرار گرفته باشد.
چنين دغدغه‌اي باعث شد كه خطيب نماز جمعه تهران در نخستين تريبون از مجلس شوراي اسلامي بخواهد تا «گزاره‌برگ ملي» را به قانون تبديل كند. وي ضمن تجليل از حركت مردمي در تهيه اين سند ملي، بر قانوني كردن آن توسط مجلس شوراي اسلامي تأكيد وبيان كرد: « از مجلس شوراي اسلامي درخواست مي‌كنيم كه اين موارد ( شش خط قرمز مورد نظر رهبري) را تبديل به قانون كند تا به كلي دشمنان ملت ايران مأيوس شوند كه ملت ما تسليم را نمي‌پذيرد.»

   امضاي وزير بهداشت دولت اصلاحات

سي‌امين محفل انس اعضاي اضطراري، امداد و درمان دوران دفاع مقدس در مسجد الزهرا(س) دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، فرصتي بود كه چهره‌ها و مسئولان بهداشت و درمان كشور بر امضاي گزاره‌برگ ملي هسته‌اي براي حمايت از پيشرفت‌هاي پزشكي در شرايط تحريم، ‌يك بار ديگر چالش‌ها و زخم‌هاي كهنه نظام سلامت از جمله درآمدهاي ميلياردي برخي پزشكان را مطرح كنند كه يكي از اين افراد مسعود پزشكيان وزير دولت اصلاحات بود.

   رونمايي از ميليون‌ها امضاي گزاره‌برگ ملي

پس از نزديك به يك ماه روز سه شنبه گزاره‌برگ ملي ايراني با ميليون‌ها امضاي مردمي در محل ميدان آزادي با حضور جمع كثيري از مردم تهران و برخي مسئولان در ميدان آزادي رونمايي شد.
در اين مراسم گزاره‌برگ ملي با موضوع توافق خوب، با امضاي ايرانيان و خانواده شهداي هسته‌اي و بيش از 17 هزار حقوقدان رونمايي متن توسط پدر احمدي روشن براي عموم مردم قرائت شد.

   تحويل گزاره‌برگ ملي به وزارت امور خارجه

روز چهارشنبه و در شرايطي كه مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5 براي يك هفته ديگر تمديد شد متن گزاره‌برگ ملي با چند ميليون امضا از همه اقشار و قوميت‌هاي ايران در سراسر كشور براي حمايت از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي، به وزارت امور خارجه تحويل داده شد.
اين متن با حضور سران قبايل، طايفه‌ها و اقشار مردم از تمام استان‌هاي ايران مقابل ساختمان اصلي وزارت امور خارجه در تهران، تحويل محسن كاظمي نماينده قائم مقام وزير امور خارجه كشورمان شد.  وي در اين مراسم گفت: اين تومار سند ملي و واقعي كشورمان است و شايد اولين سندي باشد كه اين حجم امضا و پشتيباني ملت را داشته باشد.
كاظمي ادامه داد: همانطور كه حمايت مردم از رزمندگان در دفاع مقدس مؤثر بود، اين تومار نيز يك نوع حمايت ملت از تيم مذاكره‌ كننده است.
نماينده قائم مقام وزير امور خارجه در پايان تأكيد كرد: اين تومار در وزارت خارجه حفظ و در نمايشگاه‌ها و مجامع بين‌المللي كه امكان ارائه آن باشد، نمايش داده مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار