کد خبر: 702117
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۵
نادر طالب‌زاده دبير همايش افق نو قصد داشت دهه فجر امسال چند نفر از مهمانان اروپايي و امريكايي را براي شركت در مراسم دهه فجر به ايران دعوت كند.
نادر طالب‌زاده دبير همايش افق نو قصد داشت دهه فجر امسال چند نفر از مهمانان اروپايي و امريكايي را براي شركت در مراسم دهه فجر به ايران دعوت كند. از حدود يك ماه پيش اقدامات لازم براي تهيه ويزاي اين مهمانان انجام و قول مساعد داده شد كه در زمان مقرر ويزاي مهمانان آماده شود اما متأسفانه اعطاي ويزا به مهمانان هر روز به فردا موكول شد تا اينكه اصلي‌ترين مهمان جشنواره يعني پروفسور مايكل جونز نتوانست به اين جشنواره بيايد.
در اين بين طالب‌زاده در گفت‌و‌گو با مشرق ضمن انتقاد از برخورد خصمانه وزارت خارجه با حاميان و انتشاردهندگان نامه رهبري در غرب گفته است: «افق نو در پي كمك به شخصيت‌هاي جهاني و بين‌المللي در اروپا و امريكا كه عليه اسرائيل و شبكه صهيونيستي مسلط بر غرب مبارزه مي‌كنند است. اينها آدم‌هاي وطن‌پرست و آزاديخواهي هستند كه نگران وطن خود مي‌باشند. آنها تأكيد دارند كه غرب امروز زير سلطه محفل‌هاي صهيونيستي از بين مي‌رود. افق نو در قالب برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در چارچوب كنفرانس سالانه و مناسبت‌هاي مختلف در طي سال از اين شخصيت‌ها جهت حضور در ايران دعوت به‌عمل مي‌آورد. با توجه به اين برنامه‌ريزي بنا بود كه تعدادي از اين افراد در مراسم سالگرد پيروزي انقلاب شركت نمايند. هيچ قابل فهم نيست كه چرا وزارت امور خارجه در خصوص صدور رواديد به آنها مخالفت مي‌كند.» وي با اشاره به اينكه اقدامات افق نو ربطي به بهبود روابط ايران با غرب ندارد افزوده است: «اين باور كردني نيست كه وزارت امور خارجه به گونه‌اي عمل كند كه گويا درصدد است از مواضع ضدصهيونيستي و ضداسرائيلي جمهوري اسلامي ايران به نفع سراب منافع ملي عدول نمايد. موضوع اين است كه اسرائيل در خاورميانه از جريان مقاومت شكست خورد.»
طالب‌زاده پروفسور جونز سردبير مجله «جنگ فرهنگي» و دكتر كشيش استفان سايزر را از جمله چهره‌هايي دانست كه تلاش داشت آنها را به ايران بياورد اما در اين راه ناكام ماند.
وي با اشاره به اينكه بسياري از اين محققان و منتقدين غرب در تهران با هم آشنا شدند ادامه داد: «‌براي اولين بار در جهان محفلي ايجاد شده است كه مبارزين مسالمت‌جو بتوانند دور هم جمع بشوند و با هم ‌آشنا بشوند. قرار بود مهمانان خارجي ما براي مراسم دهه فجر در چند استان ايران سخنراني داشته باشند و قطعاً تمام رسانه‌هاي كشور براي جلسات پرسش و پاسخ با اين مهمانان دعوت مي‌شدند.»
طالب‌زاده يكي از اقدامات اخير و مهم پروفسور مايكل جونز را نامه بسيار زيباي او در پاسخ به پيام مقام معظم رهبري به جوانان امريكا و اروپا دانست و يادآور شد: «‌ما بايد توجه داشته باشيم كه امروز جوانان در امريكا و اروپا براي گرفتن جواب سؤال‌هاي خود به چه كساني رجوع مي‌كنند. جوانان در غرب به امثال استفان سايزر‌ها و پروفسور مايكل جونز‌ها رجوع مي‌كنند. كنفرانس افق نو بستري بود تا شخصيت‌هاي تأثيرگذار صحنه اجتماعي امروز غرب در يك شبكه وسيع از مواضع ايران دفاع كنند. اين كنفرانس سالي يك بار برگزار مي‌شد. وزارت امورخارجه بلافاصله پس از روي كار آمدن دولت جديد در شهريورماه سال 91 با جلوگيري از صدور رواديد 40 مهمان برجسته بين‌المللي از اروپا و امريكا مانع از برگزاري كنفرانس افق نو شد.»
او پيام مقام معظم رهبري به جوانان امريكا و اروپا را ابتكاري بسيار استراتژيك دانست و گفت: «‌جوانان اروپا و امريكا كه اعتمادشان به رسانه‌هاي رسمي از بين رفته براي پاسخ به سؤالات بي‌شمار خود به همين شخصيت‌ها مراجعه مي‌كنند كه متأسفانه امروز براي ورود به ايران به آنها اجازه داده نمي‌شود. تعجب مي‌كنم در اوج زماني كه ضرورت دارد در صحنه بين‌الملل حضور داشته باشيم به دوستان جمهوري اسلامي اجازه ورود به كشور داده نمي‌شود. يا مسئولان وزارت خارجه نمي‌دانند كه چكار مي‌كنند يا اينكه برعكس خيلي هم خوب مي‌دانند دارند چكار مي‌كنند.» طالب‌زاده در پايان تأكيد كرد: «‌بايد تصميمي جدي در اين زمينه گرفته شود. بايد روشن شود كه جنگ نرم و ديپلماسي عمومي در غرب اهميت دارد يا خير. آيا نامه رهبري را قبول داريم. اگر قبول داريم نبايد براي دعوت از منتقدين غرب به كشور التماس كنيم وزارت خارجه نبايد هر بار كه مي‌خواهد كنفرانس ضدصهيونيستي در ايران برگزار شود، جلوي آن را بگيرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار