کد خبر: 698449
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
سیاری گفت: غذاهایی که در خانه طبخ می‌شوند از نمک بالایی برخوردار هستند.

 علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت در همایش بسیج ملی کاهش مصرف نمک که صبح امروز در انستیتو تغذیه ایران برگزار شد گفت: برای غذای سالم باید زمینه تولید آن فراهم گردد و آن را هم ترویج و هم تبلیغ کرد، سالانه حدود ۵۷ میلیون نفر فوت می‌کنند که ۳۶ میلیون نفر آن بر اثر بیماری‌های غیر واگیر است، ۲ دسته عامل منجر به بیماری‌های غیر واگیر دار می‌شود که عبارت است از رفتار افراد اعم از مصرف سیگار، الکل و تحرک پایین و عامل دیگر غذای ناسالم است که آمار نشان می‌دهد که ۴۷ میلیون نفر در کشور غذای ناسالمی دارند، نکته قابل توجه این است که تحرک لازم باید با عرق کردن و تند شدن ضربان قلب همراه باشد.


وی ادامه داد: در کشورهای صنعتی به دلیل اینکه غذایشان نیز صنعتی است و لذا مصرف نمک آن‌ها از طریق فرآورده‌های صنعتی می‌باشد.


دکتر سیاری با اشاره به اینکه کشور ما آدابی سنتی دارد اضافه کرد: غذاهایی که درخانه طبخ می‌شود بیشترین میزان مصرف نمک را دارند قند، نمک و روغن ۳ ماده‌ای هستند که باعث خوشمزه شدن غذا می‌شوند این هنر افراد است که این‌ها را به اندازه مصرف کنند تا سلامتشان ارتقاء یابد، باید توجه داشت که گرچه مصرف نمک لازم است و باید مصرف شود اما بیش از حد لازم آن مضر است.


وی خاطر نشان کرد: سرانه مصرف نمک ۱۰تا۱۲ گرم می‌باشد که با عوارضی چون چاقی، اضافه وزن، سرطان، سکته‌های زودرس قلبی، مغز همراه است.


 همچنین لازم به ذکر است، ۱۰میلیون نفر در محدوده سنی ۱۵ تا ۶۴ سال دچار فشار خون هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار