کد خبر: 692886
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۴
بيمه‌هاي خصوصي از آب گل آلود ماهي مي‌گيرند
در خلأ حمايت مناسب بيمه‌هاي درماني پايه و مكمل از هزينه‌هاي درمان ناباروري، يك شركت بيمه خصوصي وارد گود شده و در تفاهمنامه‌اي با كانون سردفتران ازدواج و طلاق، بيمه ناباروري در زمان عقد زوجين را براي خودش تبليغ مي‌كند.
زهرا چيذري
در خلأ حمايت مناسب بيمه‌هاي درماني پايه و مكمل از هزينه‌هاي درمان ناباروري، يك شركت بيمه خصوصي وارد گود شده و در تفاهمنامه‌اي با كانون سردفتران ازدواج و طلاق، بيمه ناباروري در زمان عقد زوجين را براي خودش تبليغ مي‌كند.
در حال حاضر 3 ميليون زوج در كشورمان نابارورند و به گفته رئيس مركز ناباروري رويش سالانه 17 درصد به جمع زوج‌هاي نابارور كشور افزوده مي‌شود. تمايل زوج‌هاي نابارور به داشتن فرزند ظرفيت بالقوه‌اي كه در صورت حمايت بيمه ها مي‌تواند تا حد زيادي در اصلاح نرخ رشد جمعيت كشورمان اثرگذار باشد. با وجود اين، بيمه‌ها برخلاف سياست‌هاي جمعيتي كشورمان شنا مي‌كنند و به رغم پوشش هزينه‌هاي تشخيصي و برخي داروهاي درمان ناباروري، ‌روش‌هاي اصلي درمان و بخش مهمي از داروهاي اين بيماري هنوز تحت حمايت بيمه قرار نگرفته است. اين موضوع خود موجب شده يكي از شركت‌هاي بيمه با نگاهي تجاري وارد حوزه درمان ناباروري شود و در دفاتر ازدواج و طلاق براي خودش به دنبال صيد مشتري باشد. شرط خريد اين بيمه‌نامه آن است كه هيچ نشانه‌اي دال بر ناباروري زوجين وجود نداشته باشد.
  هزينه ميليوني درمان ناباروي
در حال حاضر نرخ رشد جمعيت كشورمان 1.3 درصد و نرخ باروري به 1.7 درصد رسيده است و اين يعني رشدي زير حد جانشيني. به همين خاطر هم هست كه افزايش نرخ باروري لااقل تا حد جانشيني يعني 2.1 درصد در دستور كار نهادها و سياستگذاران كشور قرار گرفته است. از سوي ديگر گذشته از رسوخ فرهنگ فرزند كمتر زندگي بهتر در ميان مردم جامعه، حدود 20 درصد از زوج‌ها نابارور هستند. اين افراد برخلاف زوج‌هاي تك فرزند يا آنهايي كه خود خواهان داشتن فرزند نيستند كه براي داشتن يك بچه در تب و تابند اما خيلي‌هايشان از عهده هزينه‌هاي درمان ناباروري برنمي‌آيند. به گفته دكتر چوبينه، رئيس مركز ناباروري رويش هزينه‌هاي روش‌هاي درماني ناباروري از 300هزار تومان آغاز مي‌شود و تا 5 ميليون تومان ادامه دارد. اين در حالي است كه خيلي وقت‌ها با يك بار درمان نتيجه حاصل نمي‌شود و نياز به تكرار درمان وجود دارد كه اين مسئله هزينه‌هاي زيادي را به زوج‌هاي نابارور تحميل مي‌كند. وي پوشش‌هاي درمان ناباروري را چندان جدي نمي‌داند و تأكيد مي‌كند:‌خدمات بيمه‌اي ناباروري بيشتر در حوزه داروهاست نه روش‌هاي درماني و بيشتر جنبه دلخوش‌كننده دارد.
  دريافتي 100 درصدي، پرداختي 20درصدي
حالا اما همين حمايت‌هاي نيم بند از درمان ناباروري و درصد شيوع نسبتاً بالاي اين اختلال در ميان زوج‌هاي ايراني موجب شده يكي از شركت‌هاي خصوصي براي فروش بيمه‌نامه ناباروري دست به كار شود و تبليغات گسترده‌اي راه بيندازد. اين شركت چند سال پيش هم در يكي دو دوره، تبليغاتي براي فروش اين نوع بيمه‌نامه داشت كه نتوانست چندان موفق باشد. حالا دوباره در تفاهم با كانون سردفتران ازدواج و طلاق مي‌خواهد به زوج‌هايي كه بيم آن دارند در زمره يكي از پنج زوجي باشند كه بچه‌دار نمي‌شوند، ‌بيمه نامه بفروشد. اين بيمه نامه براي زوج‌هايي است كه حداكثر چهار ماه از تاريخ عقدشان گذشته باشد و با شروطي همچون ازدواج اول يا شرط سني زير 30 سال براي زوجه، مي‌خواهند مطمئن شوند كه تا حد امكان زوج‌هايي كه بيمه مي‌شوند جزو آن 20درصد نابارورها نباشند. با وجود اين 80 درصد از افراد به طور طبيعي بچه‌دار مي‌شوند و اين شركت در برابر دريافت هزينه بيمه‌نامه از 80 درصد زوجين احتمالاً به 20 درصد از آنها خدمات ارائه مي‌دهد. مدت اين بيمه‌نامه تا 10 سال است و سقف آن 4ميليون تومان يعني كمتر از هزينه لازم براي يك بار درمان با روش‌هاي درماني پيچيده است.  مطابق آمار سومين علت طلاق ناباروري است. شرايط اين بيمه نامه آن را به كاري تجاري تبديل مي‌كند كه روي يك نياز عاطفي و انساني سرمايه‌گذاري كرده است در حالي كه اين وظيفه نهادهاي حاكميتي است تا از زوج‌هايي كه آرزو دارند پدر و مادر بودن را تجربه كنند، حمايت كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار