کد خبر: 672572
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
تحقیقات جدید منتشر شده در نشریه انجمن ملی سرطان پستان در آمریکا نشان داده که پروتئین سویا به بدتر شدن سرطان پستان بویژه در زنان مبتلا منجر خواهد شد.
دکتر ژاکلین برمبورگ، متخصص سرطان پستان در مرکز اسلون نیویورک سیتی اظهار کرد: این تحقیق، به طور دقیق افزایش خطر پیشرفت سرطان را مشخص نمی‌کند و تنها بر موضوع تشدید بیماری در زنان مبتلا به سرطان پستان متمرکز شده است.  
 
 
محققان پیش از این نیز در مورد سویا و تاثیر آن بر سرطان پستان تحقیق کرده‌ بودند. در برخی تحقیقات، مصرف سویا موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که مبتلا نیستند، شده است اما چون سویا مانند هورمون استروژن عمل می‌کند، موجب حساسیت هورمونی در زنان مبتلا به سرطان می‌شود.  
 
 
نتایج این مطالعه نیز پیچیده و کمی مبهم است و محققان نتیجه مشخصی ارائه ندادند. در این پژوهش، محققان 140 زن را که در مراحل اولیه ابتلا به سرطان پستان بودند، در دو گروه تقسیم‌بندی کردند.  
 
 
به گروه اول روزانه به مدت یک تا چهار هفته به اندازه یک فنجان شیر سویا به عنوان مکمل سویا داده شد و گروه دوم تنها شیر دریافت کردند. در 20 درصد از زنانی که سویا مصرف کردند، غلظت خون با فیتواستروژن سویا افزایش یافت که با تومور پستان مرتبط است.  
 
 
این میزان سویا لزوما با پیشرفت تومور مرتبط نیست، اما شواهد نشان می‌دهد رشد آن با مصرف سویا سریع‌تر شده و مصرف سویا به مدت دو هفته با افزایش ژن تومور پستان مرتبط است.  
 
 
با وجود اینکه بسیاری از متخصصان به زنان مبتلا به سرطان پستان توصیه می‌کنند که از خوردن سویا اجتناب کنند، اما همچنان در وب سایت انجمن سرطان آمریکا آسیب‌های سویا بر سلامت زنان مبتلا به سرطان پستان مشخص نشده و همچنان افراد را به خوردن سویا تشویق می‌کنند.  

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار