کد خبر: 662814
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
دبير كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
اسماعيل‌نيا گفت: آب فاضلاب‌ مورد استفاده براي آبياري كشاورزي بايد تصفيه شود و در غير اين صورت اين مزارع بايد به چرخه توليدات چوب و فضاي سبز پيش روند.

چرخه كشاورزي فاضلابي بايد تغيير كندجوان‌آنلاين: مدت‌هاست كه مسئله مزارعي كه با آب فاضلاب آبياري مي‌شوند، نقل محافل است و كارشناسان معتقدند سموم موجود در اين آب‌، سلامت شهروندان را تهديد مي‌كند. پيش از اين تنها زمين‌هاي كشاورزي جنوب تهران مشكوك به آبياري با آب فاضلاب بودند و حالا از گوشه و كنار شنيده مي‌شود اين معضل دامن بسياري از زمين‌هاي كشاورزي كلان‌شهرها را فرا گرفته است.

 
محمد اسماعيل نيا، دبير كميسيون كشاورزي آب و منابع طبيعي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» در خصوص آلاينده‌ها موجود در آب فاضلاب‌ها اظهار داشت: انواع آلاینده‌های فلزی و آلی در این فاضلاب‌ها پیدا می‌شود؛ بنابراين سمومي در اين آب فاضلاب وجود دارد و قطعا بايد عناصر موجود در آن از نظر آزمايشگاهي مورد بررسي قرار گيرد.
 
 
اسماعيل نيا ادامه داد: عناصر مضر در آب خصوصا فلزات سنگين در آن سرطان‌زاست و در حقيقت مصرف مداوم اين محصولات سلامت افراد جامعه را تهديد مي‌كند. هرچند که استفاده بیشتر از سموم، باروری زمین را بیشتر می‌کند اما به همان اندازه برای سلامت جامعه خطرناک است.
 
 
نماينده مردم كاشمر افزود: متاسفانه سموم غیر استاندارد موجود در آب فاضلاب کیفیت لازم و کافی را ندارند اما در حال حاضر مورد استفاده کشاورزان قرار گرفته است.
 
 
وي با بيان اينكه يكي از عناصر پساب‌ها و فاضلاب‌ها از كارخانجات شيميايي وارد آب آبياري زمين‌هاي كشاورزي مي‌شود، گفت: آب اين فاضلاب‌ها كه وارد چرخه كشاورزي مي‌شود بايد به شدت مورد بررسي قرار گيرد، البته تا حدودي آلودگي اين نوع آب برطرف شده اما به طور كامل رفع نشده است. در حال حاضر نيز بنده از وضعيت آزمايشگاهي پساب اطلاعي‌ ندارم اما به هر ترتيب معتقدم اين آب بدون استاندارد سازي به هيچ وجه نبايد براي زمين‌هاي كشاورزي مصرف شود.
 
دبير كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس معتقد است، اين زمين‌هاي كشاورزي كه با آب فاضلاب آبياري مي‌شوند بايد ترجيحا به سمت توليد چوب و فضاي سبز پيش روند و به عبارت ديگر از آنجا كه اين زمين‌ها مشكوك به آبياري با آب فاضلاب‌ تصفيه نشده هستند، بايد از توليد محصولات مثمر مثل سبزي‌جات و صيفي‌جات صرف‌نظر كنند و به سمت گونه‌هاي سريع‌ رشد مثل صنوبر، كاج، سرو و چمن‌ها پيش روند.
 
اسماعيل‌نيا اضافه كرد: اگر قرار است كه اين زمين‌هاي كشاورزي به سمت توليد محصولات مثمر كشاورزي پيش روند بايد به طور مرتب و مداوم تمام عناصر موجود در آب را مورد آزمايش و تصفيه قرار دهند و به نوعي آب آبياري مزارع استاندارد‌سازي شود. بايد ديد اين عناصر و فلزات چيست بدون آزمايش و با وجود مشكوك بودن آب نامناسب براي آبياري كشاورزان به هيچ‌وجه نبايد به سمت توليد محصولات زراعي و مثمر پيش روند بنابراين آب فاضلاب‌ مورد استفاده براي آبياري كشاورزي بايد تصفيه شود و در غير اين صورت اين مزارع بايد به چرخه توليدات چوب و فضاي سبز پيش روند. 

وي در پايان يادآور شد: تامین آب مورد استفاده زمین‌های کشاورزی با آب حاوی فلزات سنگین، برخی مواد شیمیایی محصولاتی را به ثمر مي‌نشاند كه منجر به بیماری‌های بسیاری براي افراد جامعه خواهد شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
0
0
درختان غیر مثمر کارند و بس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار