کد خبر: 658954
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
آصفري گفت: در صورتي جمهوري اسلامي ايران در اين مذاكرات به نتيجه‌اي نرسد، ضرر نخواهد كرد و حتي سرعت خود را در پيشرفت و توسعه در بحث هسته‌اي بيشتر خواهد كرد.
مذاكرات به نتيجه نرسد شتاب هسته‌اي ايران شدت مي‌يابد/ شكست مذاكرات به ضرر غرب استمحمدحسن آصفري، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به روند مذاكرات وين 6 اظهار داشت: از آنجا كه يك زمان شش ماهه براي اقدام مشترك بين ايران و 1+5 در نظر گرفته شده بود و آخر تير ماه اين زمان به پايان مي‌رسد، مذاكرات بسيار فشرده شده است.
 
 
آصفري ادامه داد: در حال حاضر دو طرف اين مذاكرات تاكيد دارند تا در اين دور از مذاكرات نتيجه‌اي حاصل شود تا بتوانند آن توافق‌نامه نهايي را مورد تثبيت دو طرف قرار دهند. اما تا به حال زياده‌خواهي‌هاي طرف مقابل سبب شده مذاكرات نتيجه بخش نباشد و از اين رو ما براي اجرايي و عملياتي كردن تمام مفاد ان‌پي‌تي اعلام آمادگي كرده‌ايم. ما آماده‌ايم و هيچ چيز فراتر از معاهده ان‌پي‌تي نمي‌خواهيم و اگر طرف مقابل هم چيزي فراتر از معاهده ان‌پي‌تي بخواهد نشان از زياده‌خواهي طرف مقابل دارد.
 
 
 
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس افزود: همه كشورهايي كه معاهده ان‌پي‌تي را امضا كرده‌اند اجازه تبديل اورانيوم به سوخت و فعاليت در اين زمينه را دارند. به رغم آنكه طرف مقابل ما در اين مذاكرات اعتقاد دارد در ايران كسي به دنبال بمب و سلاح هسته‌اي نيست اما آنها به دنبال اين هستند كه مذاكرت نتيجه بخش نباشد و بتوانند مسائل و موارد ديگري را مطرح كنند.
 
 
 
وي با تاكيد بر اينكه نتيجه بخش نبودن اين مذاكرات به نفع گروه 1+5 نيست، گفت: در صورتي  جمهوري اسلامي ايران در اين مذاكرات به نتيجه‌اي نرسد، ضرر نخواهد كرد و حتي سرعت خود را در پيشرفت و توسعه در بحث هسته‌اي بيشتر خواهد كرد و در واقع با سرعت بيشتري مسائل هسته‌اي خود را دنبال مي‌كنيم؛ چرا كه آن زمان ديگر هيچ مانعي سر راه خود نمي‌بينيم و فعاليت‌هايمان را در چارچوب معاهده انجام خواهيم داد.

 
 
 
آصفري اضافه كرد: به هيچ وجه در جمهوري اسلامي ايران كسي به دنبال سلاح هسته‌اي نبوده و نيست و به دنيا هم ثابت خواهد شد ملت ايران اهل گفت‌وگو و منطق است و اين طرف مقابل است كه به دنبال زياده‌خواهي، فشار و تهديدهاي بيشتر عليه جمهوري اسلامي ايران قدم برمي‌دارد.
 
 
 
اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس معتقد است، گروه 1+5 بايد از اين فرصت باقي مانده استفاده كند و اجازه ندهد كه مذاكرات به چالش كشيده شود، گر چه اگر مذاكرات وين 6 به چالش كشيده شود مطمنا بازنده اين بازي آنها خواهند بود.

 
 
 
وي با اشاره به اصلي‌ترين چالش در مذاكرات وين 6 گفت: بنده معتقدم طرف مقابل ايران به دنبال اين است كه جلوي پيشرفت و توسعه جمهوري اسلامي ايران را بگيرد و اين در حالي است كه جمهوري اسلامي ايران در بحث هسته‌اي به دنبال توليد انرژي پاك است، اما از آنجا كه آنها در اصل موضوع با ما مخالفت دارند، مي‌خواهند جلوي پيشرفت ما را بگيرند، بنابراين صورت مسئله در همان مسئله اول باقي مانده است و تا اين استراتژي را از فكر خود خارج نكنند، چه بخواهند و چه نخواهند جمهوري اسلامي ايران پيشرفت خواهد كرد. اكنون دانش هسته‌اي به يك دانش بومي تبديل شده و تا زماني كه آنها اين را متوجه نشوند مطمئنا مذاكرات آنچنان نتيجه بخش نخواهد بود.
 
 
 
آصفري همچنين يادآور شد: استراتژي و سناريويي كه مقام معظم رهبري ترسيم كردند به عنوان خط بطلاني بر زياده‌خواهي‌هاي طرف مقابل است تا ديگر صحبت از تعداد سانتريفوژ نكنند. ما به دنبال توليد برق هسته‌اي هستيم و اين برق هسته‌اي هم ممكن است در سال، 190 هزار سو سوخت داشته باشد و اگر با سانتريفوژ نسل اول باشد ممكن است با 160 هزار تا سانتريفوژ عملياتي شود و اگر با سانتريفيوژهاي نسل جديد باشد ممكن است با ده هزار سانتريفوژ عملياتي شود لذا تعداد سانتريفيوژ براي ما مهم نيست براي ما مهم اين است كه براي نياز داخلي خود بتوانيم از اورانيوم غني شده استفاده كنيم. نياز داخلي‌مان هم مشخص است  كه براي برق و كارهاي پزشكي است و غير از اين چيزي نيست.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
0
0
اگر...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار