کد خبر: 653419
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
ايران – ايتاليا، هفته پنجم ليگ جهاني واليبال، جمعه ساعت 18:30
يگ جهاني واليبال به هفته‌هاي حساس رسيده، هفته‌هاي دلشوره تيم‌ها براي صعود و بازي هايي كه...
سعيد احمديان
ليگ جهاني واليبال به هفته‌هاي حساس رسيده، هفته‌هاي دلشوره تيم‌ها براي صعود و بازي هايي كه امتيازهاي آن مي‌تواند سرنوشت يك تيم را براي صعود به جمع هشت تيم برتر دنيا رقم بزند. در اين شرايط ايران جمعه در سالن 12 هزار نفري آزادي ميزبان ايتاليا است، تيم قدرتمند جهان كه صدرنشين گروه A است و بليت صعود را گرفته اما آن طرف شاگردان كواچ براي اضافه شدن به جمع تيم‌هاي برتر مرحله نهايي بايد از شش بازي پاياني‌شان امتيازهاي كافي را بگيرند كه خوان اول آن بازي جمعه با ايتالياست؛ تيمي كه اگر‌چه با نفرات اصلي به تهران نيامده اما به گفته سرپرست تيم‌ملي واليبال، ايتاليا هميشه ايتالياست حتي اگر ستاره‌هايش به ايران نيامده باشند.
   
ايران و ايتاليا در حالي جمعه در هفته پنجم ليگ جهاني برابر هم به ميدان مي‌روند كه يكي قعر‌نشين جدول است و ديگري صدرنشين، ايتاليا با شش پيروزي و دو شكست با 19 امتياز تيم اول گروه و جايگاهش در گروه A مستحكم است اما در سوي ديگر ايران با دو پيروزي و چهار شكست و كسب هفت امتياز تيم چهارم جدول است و براي صعود بايد در شش بازي پاياني امتيازهاي لازم را به دست بياورد تا شاگردان كواچ يكي از هشت تيم برتر جهان باشند كه در مرحله نهايي ليگ جهاني در فلورانس قرار است با هم رقابت كنند. در اين گروه لهستان با هشت امتياز از شش بازي و برزيل با هشت امتياز از هشت بازي در رده‌هاي دوم و سوم هستند.  بازي جمعه سومين رويارويي ايران با ايتاليا در اين فصل جاري ليگ جهاني است. پس از دو بازي در ايتاليا حالا قرار است دو تيم در تهران در دو بازي برابر هم قرار بگيرند. شاگردان كواچ در دو بازي اولشان با نتايج مشابه سه بر صفر مغلوب تيم پرافتخار واليبال دنيا شدند اما به نظر مي‌رسد شرايط ايران با تيمي كه 11 خرداد در ورونا مقابل شاگردان بروتو شكست خورد تفاوت كرده است. در آن دو بازي، كواچ براي اولين بار در يك بازي رسمي ايران را هدايت كرد و هنوز شناخت كاملي از واليباليست‌هاي ايراني نداشت، شناختي كه بازي به بازي بيشتر شد تا تيم او در چهار مسابقه با برزيل دو بار اين تيم قدرتمند را شكست دهد و از اين پرافتخارترين تيم واليبال دنيا چهار امتياز بگيرد.
 
در اين شرايط ايران قرار است دوباره البته اين بار در تهران مقابل ايتاليا قرار بگيرد. با توجه به امتيازهاي لهستان و برزيل، شاگردان كواچ براي اينكه در بين سه تيم صعود كننده از اين گروه قرار بگيرند چاره‌اي جز شكست دادن ايتاليا در تهران ندارند و بايد از دومين تيم پرافتخار تاريخ ليگ جهاني امتياز بگيرند. با توجه به بازي‌هاي اميدوار‌كننده مقابل برزيل، اين باور به وجود آمده كه ملي‌پوشان توان شكست تيم‌هاي بزرگ دنيا را دارند و مي‌توانند لاجوردي‌ها را مغلوب كنند؛ توانايي كه سال گذشته با ولاسكو آن را نشان دادند و توانستند در خاك ايتاليا، اين تيم بزرگ را شكست دهند و پديده ليگ جهاني لقب بگيرند.  البته ايران نسبت به فصل گذشته ليگ جهاني شرايط متفاوتي را تجربه مي‌كند، ولاسكو ديگر روي نيمكت ايران نيست، ستاره‌هايي مانند محمد موسوي، امير غفور در اوج نيستند  و زريني و چند ستاره ايران در رقابت‌هاي سال گذشته مصدوم هستند اما با تمام اينها شاگردان كواچ در شش بازي كه در ليگ جهاني داشته نشان داده‌اند كه همچنان جزو تيم‌هاي برتر واليبال دنيا هستند و اگر‌چه برخي بازيكنان اين تيم افت كرده‌اند اما در مقابل ستاره‌هايي مانند ميرزاجانپور و شهرام محمودي قدرتمند ظاهر شده‌اند و برگ برنده‌هاي كواچ در بازي‌هاي قبلي بوده‌اند و مي‌توانند در بازي با ايتاليا و در ادامه با لهستان به صعود ايران به جمع هشت تيم برتر ليگ نهايي كمك كنند.
 
از سهم تماشاگران ايراني هم در ديدار مقابل ايتاليا نبايد گذشت، هواداراني كه برزيلي‌ها آنها را ديوانه‌كننده دانستند و پس از بازي با ايران اعتراف كرده بودند كه تشويق‌هاي كر‌كننده‌شان، كار را برايشان مشكل كرده بود. حالا جمعه بار ديگر سالن آزادي مي‌تواند با حضور اين تماشاگران تبديل به يك ديگ جوشان و البته جهنمي براي لاجوردي‌ها شود و كارشان را براي بازي برابر ايران سخت‌تر كند. اسلوبودان كواچ درباره بازي جمعه با ايتاليا مي‌گويد: « بايد آماده شويم تا برابر ايتاليا خيلي خوب باشيم و  امتيازهاي لازم را كسب كنيم. اين مهم نيست چه اتفاق‌هايي مي‌افتد، مهم نتيجه‌اي است كه ما كسب مي‌كنيم. مهم نيست حريفان چه شرايطي دارند مهم اين است كه ما چه كيفيتي را در ميدان نشان دهيم. با اين حال سعي مي‌كنيم آنچه لازم است را به نمايش بگذاريم و موفق شويم. بايد بدانيم تيمي به تهران مي‌آيد كه چيزي براي از دست دادن ندارد. »
   
 
در سوي ديگر تيم قدرتمند ايتاليا در رقابت‌هاي فصل جديد ليگ جهاني نشان داده كه تنها به دنبال قهرماني است. ايتاليا با هشت قهرماني و سه نايب قهرماني در رده دوم پر افتخارترين تيم‌هاي ليگ جهاني واليبال قرار دارد و يكي از مدعيان كسب عنوان قهرماني در اين دوره از رقابت‌ها نيز محسوب مي‌شود. لاجوردي‌ها با توجه به ميزبان بودن در مرحله نهايي، حضورشان در جمع هشت تيم برتر قطعي است اما به‌رغم اين، آنها عملكردي خيره‌كننده در فصل جديد داشته‌اند و در همان شش بازي اول با شش برد پياپي مقابل برزيل، ايران و لهستان صدرنشيني‌شان را در گروه قطعي كرده كرده‌اند.
 همين بود كه سرمربي ايتاليا تصميم گرفته تا در بقيه بازي‌هاي اين مرحله با استراحت دادن به چند ستاره اصلي تيمش، توان آنها را براي بازي‌هاي مرحله نهايي ذخيره كند. به همين خاطر همان طور كه ايتاليا در دو بازي برگشت با لهستان از تيم دومش استفاده كرد، در سفر به تهران هم چند بازيكن اصلي‌اش را به همراه ندارد تا كار شاگردان كواچ براي شكست دادن لاجوردي‌ها راحت‌تر شود. در تركيب ايتاليا نام بازيكنان شاخصي مثل زايتسف، كوار، تراويكا و بيرارلي و... به چشم نمي‌خورد و اين تيم با بازيكناني كه در دو بازي آخر خود برابر لهستان بازنده ميدان بودند به تهران آمده است. با اين حال مائورو بروتو سرمربي تيم واليبال ايتاليا با وجود  اعتراف به سخت بودن بازي مقابل ايران درباره مسابقه جمعه گفت: « اين دليل نيست كه نخواهيم نتيجه بگيريم. ما آمده‌ايم در بازي برابر تيم ايران نتيجه‌گيري كنيم و با دست پر برگرديم. »
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار