کد خبر: 652471
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
مدیر گروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران توصیه‌های قبل از حجامت را تشریح کرد.

محمد احمدی درباره حجامت اظهار داشت: بهترین فصل برای حجامت پیشگیرانه فصل بهار است که هوا معتدل و طبیعت هوشمند بدن شروع به (نضج) پُختن و دفع مواد زائد تجمع یافته بدن از فصل زمستان می‌کند.


 به گفته وی بهتر است قبل از بروز عوارضی مانند جوش و دَمل، آلرژی، خارش بدن، احساس سنگینی و خواب آلودگی حجامت صورت پذیرد، چرا که طبیب باید به طبیعت کمک کرده و مواد زائد داخل خون را از بدن خارج کند.


مدیر گروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران افزود: انجام حجامت در اوج گرما و اوج سرما مناسب نیست البته از روز 12 ماه قمری تا زمانی که هلال ماه رو به نقصان می‌رود، زمان مناسبی برای حجامت است و باید گفت که اول و آخر هر ماه، زمان مناسبی برای حجامت نیست.


احمدی عنوان کرد: حجامت در روز سه شنبه‌ای که با 14، 17 یا 21 ماه قمری مقارن باشد، شفای دردهای سال است و حجامت در ابتدای روز پنج شنبه آخر ماه نیکوست. همچنین، حجامت در سه شنبه اول ماه آذار رومی که ابتدای بهار است، باعث صحت بدن  است و حجامت 7 یا 14 حزیران رومی (اوایل تابستان) نیز به توصیه امام رضا (ع) مفید است و باید به این مطلب اشاره کرد که حجامت در روز جمعه نهی شده است و باید از آن پرهیز کرد.


وی افزود: احساس گرمی و داغ شدن، مور مور شدن پوست، احساس حرکت مورچه روی پوست، برافروختگی و قرمزی صورت و رگ‌های چشم، خارش پوست، خستگی مفرط بدون ضعف در بدن، چرت زدن هنگام روز، احساس سنگینی و خواب رفتگی اندام ها از علائمی است که بهتر است حجامت صورت گیرد.


مدیر گروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران اضافه کرد: افرادی که غلبه شدید بلغم یا سردی دارند و یا مبتلا به کم خونی مفرط هستند، باید از حجامت با تیغ پرهیز کنند و بادکش گرم برای این افراد بهتر است.


توصیه‌های قبل از حجامت


احمدی عنوان کرد: قبل از انجام حجامت اگر خلطی بر بدن غلبه دارد باید از منضج و مسهلی که طبق تجویز پزشک است، استفاده کرد تا ماده بیماری‌زا از بدن خارج شود و حجامت به بدن سود بیشتری برساند.


وی ادامه داد: بهتر است که چند روز قبل از حجامت از خاکشیر و آبجوش، آلو، انجیر، روغن زیتون، میوه و سبزی تازه فصل و سوپ‌ها استفاده شود تا لینت مزاج ایجاد شود و حجامت به بدن سود بیشتری برساند.


مدیر گروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران گفت: بهتر است  12 ساعت قبل از حجامت، از کشیدن سیگار، آمیزش جنسی، خوردن غذاهای با طبع سرد، غذاهای غلیظ و تخم مرغ پرهیز شود.


احمدی خاطرنشان کرد: افراد با شکم گرسنه حجامت نکنند و حجامت بلافاصله بعد از غذا نیز به بدن ضرر می‌رساند و موجب بروز امراض پوستی می‌شود، بهترین زمان حجامت 2 تا 3 ساعت بعد از غذا خوردن است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار