کد خبر: 635696
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
در تكريم مكانت مبارزاتي عالم مجاهد آيت‌الله عبدالرحيم رباني شيرازي
علي احمدي فراهاني

 

آيت‌الله حاج شيخ عبدالرحيم رباني شيرازي در سال 1301 در شيراز به دنيا آمد. تا 20 سالگي در جوار پدر به تحصيل و كسب و كار مشغول بود، اما در اين سن تصميم گرفت مغازه كوچكي در بازار شيراز تدارك ببيند و زندگي مستقلي را شروع كند. در دهه 20 با آيت‌الله سيد نورالدين حسيني، مؤسس «حزب برادران» كه با تجاوز استعمارگران خارجي و ايادي داخلي آنها به مباني اسلامي مبارزه مي‌كردند، آشنا و رسماً وارد ميدان مبارزه شد.

همزمان به تكميل تحصيلات حوزوي خود در مدرسه علميه آقاباباخان هم ادامه داد. او با مشاهده سختگيري رژيم رضاخاني به روحانيون و حوزه‌هاي علميه دريافت كه در واقع اين تنها پايگاهي است كه مي‌تواند در برابر مظالم رژيم پهلوي تا به آخر ايستادگي كند و لذا تصميم گرفت تحصيلات حوزوي خود را جدي‌تر بگيرد. در سال 1327 به قم رفت، در مدرسه حجتيه اقامت كرد و از درس اساتيد برجسته آن زمان، به‌ويژه آيت‌الله بروجردي بهره‌ها برد. آيت‌الله رباني شيرازي به عنوان يكي از سه تن شاگردان ممتاز و مورد قبول آيت‌الله بروجردي از ميان 60 تن شاگردان برجسته ايشان، از طريق تصحيح، تعليق و چاپ «وسايل‌الشيعه» به احياي آن پرداخت و با همكاري با گروه تدوين «جامع‌الحديث» نقش مؤثري را در تأسيس مكتب فقهي جديد «فقه‌الحديث» ايفا كرد. پس از رحلت آيت‌الله بروجردي و در پي اقدامات رژيم براي تضعيف حوزه علميه قم و جايگاه مرجعيت، مدرسين حوزه را در منزل آقاي حرم‌پناهي گرد هم آورد و امام را به عنوان مرجعيت واحد پيشنهاد كرد، اما متأسفانه اين پيشنهاد مورد قبول برخي قرار نگرفت. پس از دستگيري و تبعيد امام، آيت‌الله رباني بر دامنه فعاليت‌هاي مبارزاتي خود افزود و در سال 49 با طرح حكومت اسلامي از سوي امام تصميم گرفت روحانيون مبارز را سازماندهي و براي ارتقاي آگاهي ديني و مبارزاتي مردم به اقصي نقاط كشور اعزام كند. اين حركت بسيار زود نتيجه داد و هيئت‌ها و انجمن‌هاي اسلامي مختلفي در سراسر كشور به وجود آمدند، از جمله گروه ابوذر كه پايگاه اصلي آن در نهاوند بود و اعضاي آن مستقيماً با آيت‌الله رباني شيرازي در تماس بودند. دربهمن ماه 52 مأموران ساواك قم وي را دستگير كردند و در برابر زن و بچه‌هايش زير لگد و مشت گرفتند. سپس تمام خانه را زير و رو كردند، اما مدركي دال بر همكاري او با گروه ابوذر نيافتند، با اين همه وي را تحت انواع شكنجه‌هاي شديد قرار دادند و بالاخره او را كه خود را به بي‌هوشي زده بود به بيمارستان منتقل كردند. وي پس از بهبودي نسبي به زندان قصر فرستاده شد و سه سال و يك ماه در حبس بود. او به‌محض ورود به زندان تصميم گرفت اقامه نماز جماعت صبح را كه رژيم ممنوع كرده بود، رسميت ببخشد و از اين طريق به مبارزه خود ادامه بدهد. ساواك كه متوجه شده بود مسبب اين حركت كسي جز آيت‌الله رباني شيرازي نيست، وي را به زندان انفرادي منتقل كرد و به آزار و شكنجه جسمي و روحي وي پرداخت، اما نتوانست مانع از اقامه نماز جماعت توسط زندانيان مسلمان شود. به‌زودي خبر رفتار وحشيانه ساواك به خاطر اقامه نماز به بيرون از زندان رسيد و ادعاهاي شاه مبني بر اينكه تنها كمونيست‌ها مخالف رژيم او هستند، برملا شد. پس از پيروزي انقلاب و ايجاد آشوب توسط گروهك‌هاي مزدور در نقاط مختلف كشور، آيت‌الله رباني شيرازي به عنوان نخستين نماينده امام در 24 مرداد 58 به كردستان و آذربايجان رفت تا به هر شكل ممكن غائله را ختم كند.

او پس از بازديد از نقاط مرزي غربي كشور در گزارشي كه براي امام و دولت موقت فرستاد، ايجاد پادگان‌ها و پاسگاه‌هاي قوي مرزي متشكل از پرسنل انقلابي، پاكسازي سريع منطقه از عوامل ضد انقلاب و نمايش قدرت نظامي نظام، دستگيري افراد خائن و ضد انقلاب، محاصره اقتصادي مهاباد در صورت ممكن نبودن عمليات نظامي سريع و. . . را پيشنهاد كرد، ولي متأسفانه دولت موقت در مورد مسئله كردستان ضعيف عمل كرد و در نتيجه آذربايجان نيز به اين غائله پيوست و ماجرا ابعاد جديدي به خود گرفت. درايت و قدرت آيت‌الله رباني شيرازي در حل مشكلات كردستان و آذربايجان سبب شد كه كمي پس از شروع غائله فارس، امام طي حكمي وي را به آن منطقه بفرستند و همگان را به پيروي از دستورات او ملزم سازند.

آيت‌الله رباني توانست با هوشمندي غائله خوانين قشقايي را مديريت و منطقه را آرام كند. وي به عنوان يكي از نمايندگان مجلس خبرگان تدوين قانون اساسي نقش بسيار تعيين‌كننده‌اي در تبيين و تدوين اصول مهم قانون اساسي، به‌ويژه اصل ولايت فقيه داشت. سرانجام در اسفندماه سال 60 به هنگام عزيمت از شيراز به تهران، در بين راه دليجان و محلات، ماشين او به علت تركيدن لاستيك از جاده منحرف و واژگون شد و قبل از رسيدن به بيمارستان از دنيا رفت. يادش گرامي باد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر