کد خبر: 635332
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۲
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی کشور بین سالهای 1310 تا پایان سال 1389 را 570 اثر اعلام کرد.

 

قربان عباسی با بیان اینکه اولین اثر تاریخی این استان در تاریخ 24 شهریور ماه سال 1310 شهر باستانی گرگان قدیم جرجان و بافت قدیم استرآباد بوده است گفت: پیشنهاد تبدیل شهر باستانی گرگان قدیم (جرجان) را به عنوان موزه باز ارائه داده ایم و این مهم در حال بررسی است.

وی با اشاره به تهیه طرح و ساماندهی میدان وحدت گرگان درسال 1342گفت: با توجه به امضاء تفاهم نامه هایی در این خصوص، بنا شده طرح میدان شهرداری گرگان را در قالب طرح سال 42 بازسازی کنیم.

عباسی با اشاره به اینکه آثار به ثبت رسیده استان در سه بخش طبیعی، مادی و معنوی بوده گفت: از این میزان به تفکیک چهار اثر پرونده تکمیل براي ثبت در بخش طبیعی، 15 اثر در بخش معنوی، 56 اثر در بخش مادی و یک اثر ثبت شده بین المللی در بخش مادی بوده اند.

ثبت سومین دیوار بلند دنیا

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با بیان اینکه 13 اثر برای اولین بار به عنوان میراث معنوی شامل طوق بندان، چهل منبری، آیین دسته چوبی و غیره، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: در بین آثار ملی نیز یک اثر (گنبد قابوس) ثبت بین المللی شده است.

وی در خصوص ثبت آثار معنوی گفت: دو رویداد مهم تاریخی استان (واقعه 5 آذرگرگان درسال 1357 و 12 دی شهرستان گالیکش بعنوان مکان رخداد فرهنگی ) درفهرست آثار معنوی، ملی کشور در سال های 1391 الی 1392 نیز به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان خاطرنشان کرد: پیگیری ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان به عنوان سومین دیوار بلند دنیا در دستور کار قرار دارد.

عباسی ضمن اشاره به ایجاد تفاهم نامه ای بین ایران و بریتانیا به مدت 5 سال در خصوص پژوهش های مشترک میدانی، گفت: در سال جاری، تهیه مستندات و آماده سازی پرونده های درخت سرخدار، چنار سبزه مشهد، آبشار کبودوال و آبشار شیرآباد بعنوان میراث طبیعی در فهرست آثار ملی کشور صورت گرفته است.

این مسئول مرمت مسجد جامع گرگان و آزاد سازی مناره آن را از پروژه های در حال مرمت و احیاء در حوزه میراث فرهنگی دانست و ادامه داد: مرمت و احیاء مدرسه عمادیه، مرمت کاخ آقا محمد خان، مرمت مدرسه تقوی، تاسیس و راه اندازی کارگاه مرمت اشیای باستانی در موزه باستان شناسی گرگان از پروژه های در دست اقدام است.

عباسی با بیان اینکه مرمت کاخ خوش ییلاق از ورودی استان سمنان به عنوان خانه جهانگرد تأمین اعتبار شده، افزود: تهیه طرح دروازه ورودی استان گلستان به پیشنهاد پلیس راه نوکنده در حال بررسی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار