کد خبر: 631069
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۱

کشور عزیزمان ایران به علت موقعیت لرزه خیزی و قرارگیری آن بر روی کمربند زلزله در برابر این پدیده بسیار آسیب پذیر می باشد،بسیاری از شهرهای مهم کشور از جمله تهران به عنوان پایتخت بر روی گسل های فعال قرار گرفته است که ضعف کلی کالبدی شهر و عدم برنامه ریزی در این خصوص ، تراکم جمعیت بالا و نحوه نامناسب پراکنش جمعیت در سطح محلات شهری در هنگام وقوع زلزله باعث افزایش خسارات جانی و مالی در آن می گردد.

احمد بختیاری دبیر کارگروه امداد و نجات ستاد ساماندهی بیان کرد : از این رو مسئولین شهر تهران در یک دهه گذشته تلاش و فعالیت های گسترده ای برای آموزش و تجهیز ساکنین و نیروهای امدادی و عملیاتی شهر تهران نمودند.در همین راستا و با هدف سنجش و ارتقاء میزان آمادگی نیروهای مردمی ؛ سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران(NGO) ، با هماهنگی گروه های آموزش دیده دوام (داوطلب واکنش اضطراری محله) ، به پیشنهاد سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با همکاری مدیریت محله ازگل و با نظارت جایکا (آژنس بین المللی ژاپن) و حمایت شهرداری منطقه یک اقدام به برگزاری نخستین مانور مدیریت بحران مردمی کشور و بدون حضور سازمان های تخصصی مداخله گر در زمان بحران برگزار نموده است.

مكان اجرای مانور :

سطح محله ازگل واقع در شرق منطقه یک

مكان اجرای اسکان و تجمع :

پارک ازگل جنب سرای محله بالاتر از میدان ازگل

زمان : ساعت 10:00 صبح روز جمعه 4 بهمن1392

دبیر خانه نجات ایران در خصوص سناریوی مانور این گونه بیان کرد : وقوع زلزله فرضي به علت فعال شدن گسل نياوران با شدت 5.5 در مقياس ريشتر و بزرگاي 7 مركالي كه در سطح محله ازگل ساختمان هایي را دچار آسيب كرده و با توجه به نزديك بودن به گسل نياوران و حساسيت خاص لرزشهای متعدد کوچک نفرات آموزش دیده گروه های دوام تصمیم به تخليه امن اضطراري محله دارند .

ویژگی خاص مانور : عدم حضور سازمان های تخصصی مداخله گر در زمان بحران و برگزاری جشنواره آموزشی به شهروندان از جمله :

نحوه پناهگیری و خروج اضطراری ، چادرزنی ، حمل مصدوم ، کمک های اولیه ، اطفاء حریق و ...... .

به این ترتیب در مدت 4 ساعت ، با حضور100 نفر نیروی آموزش دیده دوام محله ازگل و کارشناسان سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران ، 640 نفر از ساکنین محلات منطقه یک با نحوه صحیح پناه گیری ، عملیات خروج اضطراری و فعالیت های مرتبط قبل،حین و پس از سوانح به خصوص زلزله آشنا شدند .

فرمانده میدانی مانور افزود : در این مانور در مرحله اول شهروندان در مسیر های مختلف با روش تخلیه امن اضطراری در زمان بحران آشنا شدند و در طول مسیر با تابلوهای مختلف حوادث همچون ( انسداد مسیر ، سقوط تیر چراغ برق ، حریق و... ) روبرو شدند .

در بخش دوم در نقطه تجمع امن در پارک ازگل پذیرش شدند و نحوه ورود به اردوگاه و نصب چادر و تشکیل یک اردوگاه را آموختند .

در بخش سوم جشنواره آموزشی برای شهروندان با موضوعات احیای قلبی ریوی ، برپایی چادر ، اطفاء حریق ، حمل مصدوم و ... برگزار گردید .

و در نهایت با توزیع بسته های غذایی سیستم توزیع و سرشماری در اردوگاه در زمان بحران تمرین شد .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار