کد خبر: 628777
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱
مردم مجبور شده‌اند در منازل مانده و غذا ذخيره كنند
شدت كاهش دماي هواي شهرهاي نيويورك و واشنگتن باعث شده تا فرماندار اين ايالت ها از مردم بخواهند به دليل بسته بودن مسيرها و بزرگ راهها در منازل خود بمانند. مهمتر از همه در كنار بسته بودن مراكز تاثيرگذار در زدگي شهروندان، فرودگاه هاي اين كشور با چالش پرواز مواجه بوده و مقامات نيز عملا اعلام كرده اند كه مردم در معرض «تهديد جاني» قرار دارند.

امنيت ملي مقوله گسترده اي است. به دليل همين وسعت و گستردگي امنيت ملي، اين امكان وجود دارد كه از طرق مختلف تهديد شود حتي از سوي وضعيت و شرايط آب و هوا. شرايط آب و هوايي تا كنون از سوي فلاسفه و استراتژيست هاي بسياري مورد توجه قرار گرفته است كه پاشنه آن در برخي موارد بر روي حفظ امينت ملي مي چرخد و گاهي اوقات نيز ناامني براي آن ايجاد مي كند.

در يك نگاه استراتژيك، سرماي روسيه مهمترين عامل شكست ناپلئون بناپارت و همچنين آدلف هيتلر در هجوم به اين كشور شناخته مي شود. تصور كنيم اگر هر كدام از اين دو از سيبري مي گذشتند و روسيه را تصرف مي كردند. آيا از عصر روشنگري دوران مدرنيته و ميراث امروزي آن چيزي باقي مي ماند. ناپلئون با آن پيروزي چه گام هاي احتمالي بعدي بر مي داشت؟ يا اگر هيتلر موفق مي شد روسيه را تصرف كند ديگر چه قدرتي مي توانست نازيسم برآمده از عصر تنهايي مدرن را كنترل كند.

استراتژيست ها همواره در طول تاريخ از موقعيت هاي جغرافيايي و جوي بهترين استفاده ها را كرده اند بخصوص استراتژيست هاي جنگي. حال مسئله اين است كه روس ها كاملا آموخته اند كه از اين سرما چگونه استفاده كنند. آمريكايي ها چه؟ آيا در استفاده از اين سرما مهارت دارند؟ استراتژيست هاي سرما ديده روسيه يا هر كشور ديگري در صورت لازم چه استفاده هايي مي توانند از ناتواني مقامات آمريكا در برخورد با سرما و يخبندان بكنند؟

آمريكا كشوري پر حادثه است. طوفان و آتش سوزي با خسارت هاي بالا همواره با آن همراه است اما سرماي روزهاي اخير در آمريكا نشان داده است كه مقابله با آن براي مقامات سياسي و امنيتي بسيار سخت شده است. اين مشكل در اروپا نيز وجود دارد سرماي دو سال پيش در اين سرزمين سبز جان بسياري را گرفت و عده زيادي را نيز با مشكلات شديد مواجه كرد. در آنجا باز پاي روسيه در ميان بود و مسئله گازي كه بايد در اختيار اروپا قرار مي داد! آمريكا نيز هنوز نيازمند انرژي در مناطق مختلف جهان از جمله خاورميانه است.

بنابراين امنيت ملي كشورهاي اروپا و آمريكاي شمالي نسبت به چنين شرايطي بسيار آسيب پذير است. بي بي سي در اين باره گزارش داده است كه شدت كاهش دماي هواي شهرهاي نيويورك و واشنگتن باعث شده تا فرماندار اين ايالت ها از مردم بخواهند به دليل بسته بودن مسيرها و بزرگ راهها در منازل خود بمانند. مهمتر از همه در كنار بسته بودن مراكز تاثيرگذار در زدگي شهروندان، فرودگاه هاي اين كشور با چالش پرواز مواجه بوده و مقامات نيز عملا اعلام كرده اند كه مردم در معرض «تهديد جاني» قرار دارند.

مقامات شهرها و ايالت هاي مختلف از مردم خواسته اند كه با ماندن در خانه به ذخيره سازي غذا اقدام كنند تا از گرسنگي جان خود را از دست ندهند. تصور كنيد اگر چنين شرايطي طي چند هفته در آمريكا ادامه پيدا كند چه خواهد شد؟ بخصوص كه فرودگاه هاي اين كشور ميزبان مقامات مختلف از كشورهاي دنيا هستند. آيا در زمان هاي حساس سياسي شبهاتي ايجاد نمي كند كه آمريكا نبايد در مركز رفت و آمدهاي ديپلماتيك قرار بگيرد و نهادهايي همچون سازمان ملل و به همراه سازمان هاي مختلف وابسته به آن در جغرافياي ديگري قرار بگيرند. ساده است كه نمي توان از ديپلمات ها و دولتمردان ديگر كشورها خواست كه به خاطر سرما در محل هاي اقامت خود بمانند و براي زنده ماندن از ذخيره غذايي استفاده كنند. سرماي روزها اخير خودروها را از كار انداخته، خيابان ها را بسته و حتي باعث بسته شدن و تركيدگي لوله هاي آب شهري و اداري شده است. طبيعي است كه مشكلات در تامين انرژي گرمازا و ... مي تواند شهروندان آمريكايي و همچنين ديپلمات هاي حاضر در اين كشور را با چالش مواجه كند...

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار