کد خبر: 627698
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۷
محمد شطح، به تعبير علي فياض نماينده پارلمان لبنان، «مومن به گفت و گو» بود و قائلان به گفت و گو مي توانند تهديدي براي اتحاد جبهه اي باشند كه...

امين ارشادي - محمد شطح، به تعبير علي فياض نماينده پارلمان لبنان، «مومن به گفت و گو» بود و قائلان به گفت و گو مي توانند تهديدي براي اتحاد جبهه اي باشند كه موجوديت خود را از معبر افراط گرايي و تنش داخلي تضمين مي كند.

زماني كه دبير كل حزب الله لبنان از همپايي خطر جريان تكفير با تهديد صهيونيسم سخن مي گفت، شايد براي بسياري به وي‍ژه در لبنان مانند وليد جنبلاط، هنوز هضم اين حقيقت دشوار بود. همان زمان جنبلاط محافظه كار، رئيس جبهه مبارزه ملي لبنان به صراحت گفت كه بهتر بود در جريان انفجار نزديك سفارت ايران در لبنان، اسرائيل به جاي عربستان متهم شود، اما انفجار اخير بيروت نشان داد كه همخواني فعاليت هاي جريان تكفير با منافع صهيونيسم نه توهمي فرافكنانه و سناريويي محتمل، بلكه ائتلافي واقعي براي بازيگرداني جديد منطقه در راستاي چيدن شكل جديدي از پازل قدرت و موازنه قواي داخلي و خارجي پس از شكست هاي پي در پي منطقه اي غرب، اسرائيل و جريان سازش عربي است.

انفجار كاروان محمد شطح مشاور سعد حريري رهبر جريان 14 مارس وابسته به عربستان سعودي كه منجر به كشته شدن اين وزير اسبق لبناني شد، در حالي صورت گرفت كه تنها چند ساعت پيشتر و به دنبال افزایش تحرکات سیاسی و رایزنی ها برای تشکیل دولت جدید لبنان، منابع خبری از دیدار معاونان « سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله و« نبیه بری» رییس جنبش امل لبنان با «تمام سلام» نخست وزیر مکلف این کشور خبر دادند. این نخستین دیدار بین دو طرف برای بررسی وضعیت دولت جدید بود؛ ديداري که از مدت ها قبل متوقف شده بود. ديدار، در نوع خود، تلاشي منحصر به فرد براي شكستن بن بست سياسي حاكم بر لبنان در طول چند ماهه اخير پس از كناره گيري ميقاتي بود و به همين اندازه تهديدي براي طرف هايي كه از التهاب و تنش سياسي لبنان منتفع مي شوند.

زنگ خطر براي گردانندگان سناريوي جنگ داخلي لبنان زماني بيشتر به صدا درآمد كه منابع خبري از سفر قريب الوقوع هياتي به نمايندگي از جريان المستقبل لبنان، وابسته به جريان 14 مارس به تهران خبر دادند، زماني كه «عاطف مجدلانی» عضو فراکسیون «المستقبل» در مجلس نمایندگان لبنان اعلام کرد که هیاتی از مسیحیان عضو این فراکسیون آماده می شوند تا در روزهای آغازین سال جاری میلادی به ایران سفر کند. اين يعني تهران، نقشي اساسي در برقراري ثبات لبنان ايفا مي كند و اعترافي آشكار به ضرورت مشاركت ايران در شكستن فضاي بن بست سياسي حاكم بر اين كشور. نظير همان نقش موثر درباره سوريه كه با ديوار بلند جبهه غربي و عربي طرفدار سازش روبرو شده است. با توجه به اعلام مجدلاني مبني بر اينكه هدف از این سفر که فراکسیون المستقبل آن را تصویب کرده ، بررسی موضوع مسیحیان سوریه و خطرهایی است که متوجه آنان در جریان بحران این کشور شد و با توجه به همگرايي مسيحيان سوريه با نظام بشار اسد، اين اعلام يك سيگنال ديگر هم دارد: تهديدهاي متوجه جريان مسيحي و خطر مترتب بر فعاليت جريان هاي تكفيري، انشقاقي جدي را در جبهه 14 مارس بر محوريت تهديدهاي قوميتي در لبنان به وجود آورده است. اين انشقاق و احساس تهديد از سوي شركاي حامي جريان تكفير در بدنه 14 مارس زماني بيشتر شد كه تروریست های تکفیری که با ارتش و نظام سوریه در حال جنگ هستند، علاوه بر ربودن چند راهبه کلیسایی در شهر معلولای سوریه، دو کشیش به نام های «یوحنا ابراهیم» و «بولس یازجی» را هم ربودند.

«مومن به گفت و گو»؛ اين اصطلاحي است كه علي فياض عضو فراكسيون «وفا به مقاومت» پارلمان لبنان به محمد شطح، قرباني اصلي انفجار اخير بيروت اطلاق و تاكيد مي كند كه «هدف از اين جنايت، نشانه رفتن ثبات و اصرار بر پيچيده تر كردن عرصه امنيتي لبنان است؛ به ويژه اينكه جنايت واقع شده، كسي را هدف قرار داد كه حتي در تندترين شرايط سياسي، به گفت و گو ايمان داشت.»

در چنين شرايطي قائلان به گفت و گو مي توانند تهديدي براي اتحاد جبهه اي باشند كه موجوديت خود را از معبر افراط گرايي و تنش داخلي تضمين مي كند. ضمن اينكه كاركرد ديگر چنين سناريويي، مظلوم نمايي با هدف جلب حمايت داخلي و بين المللي هم هست.

از اين منظر، انفجار اخير در بيروت، تلاشي براي يكدست كردن جبهه 14 مارس در شرايط انشقاق و فضاي اجماع منطقه اي عليه جريان تكفير است، حتي اگر اين را هم نشنيده بگيريم كه روز قبل از انفجار، « سراج الدین زریقات» سرکرده گروه تکفیری تروریستی « عبدالله عزام» در لبنان دیروز با انتشار نواری تهدید کرده بود که بیروت شاهد انفجارهای تروریستی جدیدی خواهد بود.

انشقاق پيش گفته، همان قدر مورد انتظار و طبيعي است كه نزديك شدن رياض به تل آويو براي مديريت مشترك ناامني و آشوب در منطقه بر محور تهديد مصالح مشترك.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار