کد خبر: 621238
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴
سخنگوي كاترين اشتون در گفت‌وگوي اختصاصي با «جوان آنلاين»
دور قبلي مذاكرات ايران و 1+5 نتيجه ملموسي نداشت اما طرف اروپايي به رياست كاترين اشتون تمايل نداشت كه از آن با عنوان «شكست» ياد كند. روندي كه فرانسه در آن بسيار تاثيرگذار بود. حال مايكل مان، به عنوان سخنگوي اشتون تفسير خاصي از رويكرد فرانسه دارد كه در گفت و گو با جوان آنلاين اشاره كرده است...
مرتضي پروانه - دور قبلي مذاكرات ايران  و 1+5 نتيجه ملموسي نداشت اما طرف اروپايي به رياست كاترين اشتون تمايل نداشت كه از آن با عنوان «شكست» ياد كند. روندي كه فرانسه در آن بسيار تاثيرگذار بود. حال مايكل مان، به عنوان سخنگوي اشتون تفسير خاصي از رويكرد فرانسه دارد كه در گفت و گو با جوان آنلاين اشاره كرده است...

به نظر شما چرا در نشست ايران و 1+5 نتایجي كه برخي پيش بيني مي كردند، حاصل نشد؟


به نظر من پیشرفت های زیادی حاصل شد و ما به دنبال گفت‌وگوهای بیشتر و رسیدن به توافق های بیشتری هستیم که البته نیازمند صرف زمان بیشتری است. ولی همانطور که خانم اشتون نیز گفتند از پیشرفت های بدست آمده راضی بودند و آماده دور جدید مذاکرات در روزهای آتی هستند.

 
پس شما معتقدید که مذاکرات در مسیر پیشرفت گام بر می دارد؟

بله مطمئنا. مذاکرات با دولت قبلی ایران پیشرفت چندانی نداشت، اما در دو نشست اخیر در ژنو طرفین با صراحت بیشتری صحبت کردند و پیشرفت های بسیاری هم به وجود آمد. امیدواریم در دور جدید گفت‌وگوها که درباره جزئیات بیشتری صحبت خواهیم کرد به پیشرفت های بیشتری برسیم.

اما در روزهای اخیر و با صحبت های فرانسه از خوشبینی ها کاسته شده است به نظر شما آیا فرانسه به دنبال پیشرفت مذاکرات است یا اهداف دیگری را دنبال می کند؟

همانطور که خانم اشتون پس از پایان یافتن مذاکرات ژنو در این باره صحبت کردند، نقش فرانسه در دو نشست اخیر در کنار دیگر کشورهای مذاکره کننده بسیار سازنده و فعال بود. اینکه فرانسه به دنبال چه چیزی است را می توانید از نمایندگان این کشور بپرسید اما فکر می کنم این کشور نیز در مسیر دیگر کشورهای مذاکره گام بر می دارد.

سوال بعدی در مورد سفر آقای آمانو به ایران است. به نظر شما علت اصلی سفر ایشان در این دوران مذاکرات چه بود؟

من سخنگوی کاترین اشتون هستم که نماینده ارشد اتحادیه اروپا است. ممکن است ارتباطی وجود داشته باشد که من از آن بی خبرم و نمی توانم توضیحی در آن باره به شما بدهم.

نظر شما درباره دور جدی مذاکرات که قرار است در چند روز آینده آغاز شود چیست؟ آیا مذاکرات در سطح وزرا خواهد بود؟

سه کشور اروپایی به خوبی با یکدیگر هماهنگ هستند و خود را برای دور جدید مذاکرات آماده می کنند.همانطور که خانم اشتون در صبح روز یکشنبه گفت ما به جدیت و با جزئیات بیشتری به گفتگوها ادامه می دهیم و به دنبال حصول نتایج و پیشرفت های بیشتری هستیم. طبق برنامه، مذاکرات بعدی در بیستم نوامبر آغاز می شود و بین خانم اشتون و آقای ظریف نمایندگان اختصاصی دیگر مذاکره کنندگانE3+3خواهد بود.

نظر شما در مورد نگاه چین و روسیه به مذاکرات چیست؟

من سخنگوی این دو کشور نیستم اما باید بگویم که این روسیه و چین از اعضای فعال و سازنده گروه ٍE3+3 هستند که به پیشرفت مذاکرات کمک زیادی کرده اند.

 برای سوال آخر، می توانید در مورد این بگوئید که چرا در امریکا در عین اینکه اعلام می کند به مذاکرات خوشبین است اما مانع تراشی هم می کند؟

ببینید کار من در حوزه اتحادیه اروپا است. امریکا به عنوان عضوی از گروه ٍE3+3  باید بگویم که تمام تلاش خود را می کند که با همکاری دیگر اعضا و ایران بتواند راه حل صلح آمیز و مسالمت آمیزی برای مساله هسته ای ایران پیدا کند.

 


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار