کد خبر: 614309
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹
توضیحات ظریف در مورد تماس تلفنی روسای جمهور آمریکا و ایران
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اخبار متناقض منتشرشده در مورد نحوه برقراری تماس تلفنی میان روسای ‌جمهوری ایران و آمریکا، توضیحاتی ارائه داد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه با انتشار مطلبی به اخبار ضد و نقیض در مورد نحوه برقراری تماس تلفنی میان «باراک اوباما» و دکتر «حسن روحانی» روسای‌جمهور آمریکا و ایران واکنش نشان داد. به گفته وزیر خارجه کشورمان مقامات آمریکایی پیش از این تماس، چندین بار برای انجام هماهنگی و برقراری تماس تلفنی میان روسای‌جمهور دو کشور تلاش کرده بودند. نهایتا این تماس در آخرین لحظات حضور رئیس‌جمهور در آمریکا، انجام گرفته است.

ظریف در مورد آخرین ساعات حضور رئیس‌جمهور در آمریکا نوشته است: پس از بازگشت به هتل برای خداحافظی با دکتر روحانی و هیئت همراه ایشان متوجه شدم که آقای اباما می خواهد تلفن بزند. از آغاز هفته که مقامات آمریکایی درخواست ملاقات بین دو رییس جمهور را مطرح کرده بودند و به دلایل مختلف عملی نشده بود، کم و بیش تماس‌های غیررسمی بین دو هیئت ادامه داشت.

وی افزود: در این میان ملاقات بنده و آقای کری در حاشیه جلسه 1+5 صورت گرفت و بعد هم در ادامه تماس‌های غیررسمی مشخص شده بود که ممکن است دو رییس بتوانند تلفنی صحبت کنند. در زمانی که من جلسه عدم تعهد را اداره می‌کردم 5-6 بار آمریکایی‌ها تماس گرفته بودند تا گفتگوی تلفنی را تنظیم کنند و نهایتا این گفتگو در آستانه ترک هتل توسط دکتر روحانی انجام شد که در آن بر اراده سیاسی طرفین برای حل موضوع هسته ای در کمترین زمان ممکن و دستور به آقای کری و بنده برای رسیدن به راه حل سریع تأکید شد.

ظریف در مورد محتوای این مکالمه تلفنی نیز گفته است: مکالمه محترمانه و مثبت بود و انشاءالله شروع خوبی برای کاری بس دشوار که حمایت همه را می‌طلبد و صبر مردم و اعتماد به کارگزاران و خودداری از قضاوت های سریع و جناحی.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار