کد خبر: 523853
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۵
پرده بيست‌و‌ششمين دوره نمايشگاه كتاب كنار رفت
محمد‌صادق عابديني
روز گذشته بيست‌و‌ششمين دوره نمايشگاه بين‌المللي تهران آغاز به كار كرد و از امروز ميزبان علاقه‌مندان به كتاب و كتابخواني خواهد بود.
با آغاز نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران فصل جديدي براي دوستداران كتاب و كتابخواني شروع شده است؛ فصلي كه بوي بهارش نه با عطر گل بلكه با بوي كاغذ و عطر جوهر پر شده است. نمايشگاه كتاب تهران دوره بيست و ششم خود را آغاز كرده است، فرصتي چند روزه براي دوستداران كتاب تا سري به مصلاي تهران بزنند و از ميان هزاران عنوان كتاب منتشر شده، كتاب‌هايي را كه به نظرشان مناسب مي‌آيد تهيه كرده و با خود به خانه برند. به همين مناسبت«جوان» بسته پيشنهادي كتاب خود را براي استفاده خوانندگان گرامي ارائه مي‌كند. سال گذشته، تهران در عزاي استاد اخلاق خود نشست؛ آيت‌الله حاج مجتبي تهراني استاد بزرگ اخلاق تهران كه درس‌هاي اخلاقش شاگردان و مريدان زيادي داشت، امسال چند جلد از كتاب‌هاي تأليفي مرحوم مجتبي تهراني در نمايشگاه كتاب عرضه خواهد شد. پنجمين جلد مجموعه «سلوك عاشورايي» با عنوان «استقامت و پايداري»، «شرح خطبه فدك» و ساير تأليفات استاد فقيد اخلاق را مي‌توانيد از غرفه انتشارات مصابيح الهدي تهيه نماييد.

كتاب انقلاب در نمايشگاه تهران
حجت الاسلام زائري امسال با «كتاب انقلاب» در نمايشگاه كتاب تهران حاضر شده است. اين كتاب با زير عنوان «فصل بيداري» به بازخواني انديشه‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران مي‌پردازد. بخشي از اين انديشه‌ها در مجموعه ‌كتاب «صحيفه نور» مكتوب شده و مؤلف كوشيده است پس از تلخيص سخنان امام خميني(ره) با اضافه كردن شرح‌هايي مخاطب را به تأمل در بيانات بنيانگذار فقيد انقلاب اسلامي ترغيب كند. «كتاب انقلاب» را مي‌توانيد در غرفه دفتر نشر فرهنگ اسلامي پيدا كنيد.

ناگفته‌هايي از زندگي مقام معظم رهبري
«خاطرات سيد محمد خامنه‌اي» برادر بزرگ‌تر مقام معظم رهبري از سوي انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است. جواد كاموربخشايش نويسنده خاطرات، در مورد شخصيت آيت‌الله سيد محمد خامنه‌اي مي‌گويد: اين شخصيت داراي سه بعد شخصيتي و مختلف نظير بعد مبارزاتي در قبل از انقلاب، بعد فعاليت‌هاي سياسي در پس از پيروزي انقلاب و بعد علمي در دهه اخير است كه اين كتاب تاريخ شفاهي مستند ۴۰ الي ۵۰ سال از تاريخ ايران به ويژه دوران نهضت اسلامي را روايت مي‌كند.
اين نويسنده ادامه مي‌دهد: خاطرات ايشان از اين جهت منحصر به فرد است كه بخش زيادي از خاطرات ايشان به خاطرات رهبر معظم انقلاب برمي‌گردد، چون در واقع براي اولين بار است كه از خاندان حسيني خامنه‌اي كسي با اين حجم اطلاعات نقش و پيشينه اين خانواده را در مشهد به زبان خاطره و تاريخ شفاهي روايت كرده است.
انتشارات سوره مهر يكي از معدود مؤسسات انتشاراتي است كه اهتمام ويژه‌اي به نشر خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس دارد. «لشكر خوبان» يكي ازآثار منتشر شده توسط اين مؤسسه است. خاطرات داستاني «مهدي قلي رضايي» از رزمندگان قديمي آذربايجان است. «لشكر خوبان» حاصل گفت‌وگوي طولاني فرج قلي‌زاده با مهدي قلي رضايي است كه بخشي از آن به قلم معصومه سپهري بازنويسي شده و در اين كتاب آمده است.
مهدي قلي رضايي در روايت خود، جنگ را نه از منظر خاطره، بلكه گاه از چشم يك منتقد نگريسته است و همين شايد بتواند گامي نو در فهم زواياي گوناگون نبرد هشت ساله مردم ايران باشد. مهدي قلي‌رضايي صحنه‌اي را كه در جنگ زير آوار مانده است، چنين تعريف مي‌كند: منتظر كسي بودم كه فكر مي‌كردم به زودي خواهد آمد و مژده خواهد داد و مرا با خود خواهد برد. به آنچه از احاديث خوانده و فهميده بودم، فكر مي‌كردم. هيچ وقت به آن شدت منتظر و مشتاق يك ذره نور نبودم. در آن حال تنهايي و بيخودي، دستي را روي دستم حس كردم. دست، نوازشم مي‌كرد و تكانم مي‌داد. به تدريج صداهايي هم وارد دنياي سياه شده بود؛ صداهايي عجيب و غريب، كلفت و بلند كه گاه شبيه گريه بود. سعي كردم دستي را كه دستم را در خود داشت فشار بدهم... .

تاريخ فلسطين در نمايشگاه ورق مي‌خورد
تاريخ هميشه طرفداران خاص خود را در ميان اهالي كتاب داشته است. بررسي پيشينه مسائل مهم بين‌المللي مي‌تواند تصوير ذهني ما را از وقايع روز بهتر كند. كتاب‌هاي «تاريخ يهوديت و صهيونيسم» و« دايره‌المعارف فلسطين» مي‌تواند راهنماي خوبي براي علاقه‌مندان به تاريخ فلسطين باشد. اين دو كتاب توسط انتشارات سايان منتشر شده است و در نمايشگاه كتاب در اختيار دوستداران كتاب قرار خواهد گرفت.
«سال سي» انتشارات اوج مجموعه‌اي از عكس‌هاي انقلاب اسلامي ايران است. كتاب «سال سي» حاوي ۱۴۰۰ عكس منتخب از ميان بيش از ۵ ميليون فريم عكس است. اين كتاب حاصل تلاش پنج ساله بيش از ۳۰۰ هنرمند عكاس در فاصله سال‌هاي ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۷ است. حدود ۱۴۰۰ عكس جذاب و ديدني دارد كه بيننده را به متن رخدادهاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي اين سال‌ها مي‌برد.
انتشارات عصر داستان براي نمايشگاه كتاب، داستان «خوش نشين» را آماده كرده است. خوش نشين بر اساس سبك زندگي آپارتمان نشيني، توسط علي موذني نوشته شده است. كتاب «ديو سپيد پاي در بند» نوشته محمدعلي علومي ديگر كتابي است كه توسط اين انتشارات به نمايشگاه كتاب آورده شده است. «لطفاً آسياباد را بشناسيد» نوشته رضا فياضي، كتاب گروه سني كودك و نوجوان است كه توسط انتشارات امير كبير منتشر گرديده است.
احمد دهقان، نويسنده شناخته شده‌اي است. وي كه پيش از اين كتاب‌هايي چون سفر به گراي ۲۷۰ درجه، من قاتل پسرتان هستم و دشت بان را در كارنامه خود دارد، امسال با جديد‌ترين رمان خود به نام « بچه‌هاي كارون» در نمايشگاه كتاب حاضر شده است. اين كتاب داستان چند نوجوان را در روز‌هاي اشغال خرمشهر روايت مي‌كند. دهقان در مورد علت نگارش كتابش مي‌گويد: دوست داشتم داستاني را بنويسم كه روزهاي ملي كشور را روايت مي‏كند. دوست داشتم بچه‌هاي كشورم متوجه شوند كه غرور ملي چيست و روزهايي در اين كشور بوده كه همه دست به دست هم داد‏ه بودند تا كشور را حفظ كنند. بچه‌هاي كارون روايت آزادي يك شهر است و سه نوجواني كه هم سن‌و سال نوجوانان امروز هستند. نوجوان‌هاي آن روزگار در جبهه‌ها كارهايي را انجام دادند كه خيلي بزرگ‌تر از حد و اندازه و سن آنها بود. « بچه‌هاي كارون» توسط انتشارات سوره مهر منتشر گرديده است. علاوه بر بچه‌هاي كارون، كتاب «قلعه جني» نوشته حميدرضا شاه آبادي نيز با رويكرد حضور نوجوانان در جنگ نگاشته شده است. اين كتاب توسط انتشارات كانون پرورش فكري كودكان منتشر و در نمايشگاه عرضه شده است.
سيدعلي شجاعي، تأليف تازه‌ترين رمان خود را با عنوان «حاء. سين. نون» با موضوع زندگاني امام حسن مجتبي‌(ع) نگاشته است. اين رمان كه دومين اثر داستاني بلند شجاعي به شمار مي‌رود، به فرازهايي از زندگي سومين امام شيعيان از مقطع پس از شهادت حضرت علي‌(ع) تا شهادت ايشان مي‌پردازد. شجاعي در مورد «حاء. سين. نون»، مي‌گويد: مهم‌ترين ويژگي اين كتاب، نگاه نو و جديد آن به صلح امام حسن‌(ع) است كه با همه آنچه تا به حال در اين باره گفته شده، متفاوت است. در تمام تاريخ به ما گفته بودند كه امام حسن‌(ع) مجبور شد صلح را بپذيرد، اما من در اين كتاب مي‌گويم كه با پشتوانه فكري و عملي معاويه، اين صلح، پيروزي امام حسن‌(ع) و شكست معاويه بود يعني اولاً جنگ تحميلي معاويه به امام حسن‌(ع) براي انتقام فتح مكه ناكام ماند و ثانياً صلح، پيروزي امام حسن‌(ع) براي ناكام گذاشتن خواست معاويه بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار