کد خبر: 495093
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۹
هتاكي مارك هوركا در جشنواره سينما حقيقت
در بخش‌هايي از دستگاه‌هاي فرهنگي كشورمان آن هم با هزينه كردن از بيت‌المال، فعل خاموش ماندن و گاه به چاه انداختن بعضي ارزش‌ها و خود‌زني به يك رويه معمول تبديل شده است. مركز گسترش سينماي تجربي بيش از يك دهه است كه جشنواره «سينما حقيقت» را برگزار مي‌كند.
سال گذشته جشنواره‌اي به ميزباني كشور چك با عنوان«جيلاو» و با شعار بسيار تأمل‌برانگيز «جعفر پناهي را آزاد كنيد
release jafar panahi» برپا شد. هر چند طبق رويه بلند بودن ديوار حاشا توسط مسئولان اين مركز از اساس همه چيز انكار شد اما عكس پوستر طراحي شده براي اين جشنواره حقيقت ديگري را مي‌گفت!
نكته قابل تأمل در مورد جشنواره حقيقت، اين خبر بود:«مارك هوركا مدير جشنواره جيلاوا جمهوري چك كه به دعوت جشنواره سينما حقيقت به ايران آمده، در نشست‌ بررسي سينماي مستند چك گفت: حمايت از فيلمسازان زنداني در ايران، از دلايل سفرش به تهران بوده است».
لازم به توضيح است كه اين فرد طرفدار آزادي بيان غربي با هزينه بيت المال همين مملكت دعوت و ميزباني مي‌شود.
اينكه يك فرد معلوم‌الحالي اين قدر جسارت به خودش بدهد كه در كشوري و در مقابل چشمان مسئولان و كساني كه داعيه‌دار دفاع از نظام و ارزش‌هاي آن هستند، گستاخي و هتاكي كند، جاي تأمل و پرسش دارد! هر‌چند ظاهراً اين مهمان گستاخ از محسناتي مثل ميهمان‌نوازي و حفظ حرمت ميهمان از سوي ميزبان آن هم از نوع ايراني‌اش مطلع بوده است كه جرئت ابراز چنين تهمت‌هايي را به خودش داده است!
اين اتفاقات اولين بار نبوده و آخرين بار نيز نخواهد بود. اما بايد از دوستان سؤال شود كه چرا اين آقا! را كه سال گذشته با آن صراحت نظرش را در پوستر جشنواره اعلان كرده است،‌ به ايران دعوت كرده‌اند؟
آيا مي‌خواسته‌اند كه مكنونات قلبي و نگفتني‌هاي خود را از زبان اين فرد بيان كنند؟ حتماً دوستان فراموش نكرده‌اند كه چگونه يكي از مديران پيشين مركز متبوعشان با نامه‌نگاري، فيلمسازان و سينماگران ديگر كشورها را از آمدن به ايران به بهانه‌هاي واهي و كذب برحذر مي‌داشت!
قاعده دعوت از ميهمان خارجي و چگونگي كيفيت گفتار و كردارش، قطعاً‌ قبل از اعزام توسط مدعوين به وي اعلام مي‌شود تا اينكه فعلي يا كاري بر خلاف موازين و فرهنگ و قانون كشور ميزبان از ميهمان سر نزند.
حال اينكه كسي با آن سابقه از جانب دوستان اين مركز به كشور دعوت مي‌شود و آنچه را كه شايسته همپالگي‌هاي غربي‌اش است را نثار كشور و نظام مي‌كند، حتماً اهداف پنهاني داشته است. آيا اصل تجربه‌اندوزي و قواعد منطق ايجاب نمي‌كند كه ما از يك سوراخ دوبار گزيده نشويم.
ضمن اينكه دوستان مركز گسترش سينماي تجربي بايد توضيح بدهند كه با چه مجوزي از كساني مثل مارك هوركاي آزموده شده براي اين جشنواره دعوت به عمل آورده‌اند و هزينه سنگين اقامت وي را از كيسه بيت‌المال پرداخت مي‌كنند. اين اتفاق و رجز‌خواني براي نظام از سوي اين فرد در حالي صورت گرفته است كه مدعي‌ترين دول غربي اجازه كوچكترين ابراز مخالفتي را حتي به شهروندان خود نمي‌دهند، چه برسد به اينكه كسي مهمان آنها باشد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار