کد خبر: 491035
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۸
ابتکار: مشاوران املاک و بنگاه‌داران مي‌گويند معاملات رهن و اجاره مسکن خلوت‌تر شده و ديگر رونق ماه‌هاي پيش را ندارد. اين فضا البته هر ساله در چنين زماني رخ مي‌دهد اما گويا عمق اين رکود و بي‌خبري بازار اجاره‌بها در سال جاري بيشتر است.

فعالان بازار دلايل اين موضوع را در چند مورد جست‌وجو مي‌کنند. اصلي‌ترين دلايل اما اين است که مستاجران ترجيح دادند که از سال پيش قراردادهاي اجاره خود را دو ساله منعقد کنند که هم از گزند سالانه افزايش اجاره‌بها در امان بمانند و هم بتوانند مدت بيشتري در خانه‌هاي اجاره شده ماندگار شوند. البته پايان فصل نقل‌وانتقالات هم دليل ديگر اين رکود است.

به گزارش اقتصاد ايران آنلاين، فصل نقل و انتقالات هميشه، زمان اوج‌گيري قيمت بازار اجاره‌بهاست. افزايش قيمت اجاره مسکن در سال‌هاي گذشته آنقدر زياد بوده که قبل از شروع اين ماه دولت دست‌اندرکار مي‌شود تا بتواند با قوانين و سياست‌هاي تعزيراتي جلوي آنرا بگيرد. با اين وجود اما موفقيت چشم‌گيري از اين قوانين به دست نمي‌آيد. در سال جاري هم مرکز آمار گزارش داد که قيمت اجاره‌بها نسبت به سال پيش ۲۶.۹ درصد افزايش پيدا کرده‌است. اين در حالي‌است که سقف تعزيراتي اجاره‌بها ۱۵ درصد تعيين شده بود.

اين مقدار افزايش قيمت گويا يکي، دو ماهي‌است که متوقف شده و نرخ اجاره‌بها در يک سطح ثابت ايستاده است. دليل اين ثبات قيمتي را هم بايد در رکود بازار اجاره‌بها جست‌وجو کرد. آنطور که کارشناسان مي‌گويند اين رکود و ثبات قيمت اما در بازار اجاره‌بها ماندگار نيست و احتمالا در سال آينده افزايش قيمت اجاره‌بها بروز بيشتري خواهد داشت. در چنين شرايطي مهم است که ببينيم نرخ اجاره‌بها تقريبا بر چه نرخي ثابت مانده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار