کد خبر: 460205
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۵
خبر خوش براي ثبت‌نام‌كنندگان عمره مفرده
قرعه ‌كشي عمره مفرده پس از اما و اگرهاي مختلف بالاخره ۲۸ دي ماهي كه گذشت انجام شد و ۶ ميليون و ۶۰۰ هزار نفري كه در شهريور و مهر ماه امسال اقدام به ثبت‌نام و سپرده‌گذاري براي عمره كرده بودند از اين طريق تعيين اولويت شدند. اين در حالي بود كه مسئولان سازمان حج و زيارت در برخي از اظهارنظرهاي گذشته خود از اولويت بندي تنها ۵/۲ ميليون نفر از طريق قرعه‌كشي خبر داده بودند و قرار بود كه ساير سپرده‌گذاران با مراجعه به بانك، سپرده‌هاي خود را پس بگيرند. اما در مراسم قرعه‌كشي ۲۸ دي ماه، همه ۶ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت‌نام‌كننده، اولويت بندي شدند.
اين اولويت بندي‌ها براي ۱۰ سال اعلام شده بود و قرار بود كه متقاضيان در يك بازه ۱۰ ساله از سال ۹۳ تا ۱۴۰۳ اعزام شوند. اما پس از اينكه ۶ ميليون و ۶۰۰ هزار متقاضي توانستند پس از چند روز و به دليل تراكم مراجعات به سايت دسترسي پيدا كنند، تنها يك عدد را كه نشانگر اولويت‌شان بود، مشاهده كردند، بدون اينكه زمان اعزام به آنها اعلام شده باشد.
در اين ميان هيچ‌كس هم نمي‌دانست كه چه زماني قرار است به عمره مفرده مشرف شود! چند روز پس از قرعه‌كشي، رئيس سازمان حج و زيارت گفت: پيش از اين قرار بود كه اعزام زائران جديد عمره از سال ۹۳ باشد اما با توجه به افزايش ظرفيت اعزام و همچنين به دليل اينكه برخي از متقاضيان ثبت‌نام نكرده‌اند، اعزام بخشي از زائران عمره زودتر از موعد مقرر يعني از سال ۹۲ آغاز مي‌شود.
قرعه‌كشي پر حاشيه، عمره گزاران شاكي
برگزاري قرعه كشي بحث برانگيز عمره، موجي از اعتراضات را به دنبال داشت چون تعيين اولويت ناگهاني، ۶ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر را در ليست انتظاري قرار مي‌داد كه پايانش بسيار دور بود. از سوي ديگر، از اين ۶ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر متقاضي هم قرار بود هر ساله به‌طور ميانگين ۶۰۰ هزار نفر اعزام شوند. با توجه به اينكه زمان اعزام از سال ۹۲ آغاز مي‌شود و ۶ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر پس از ۱۰ سال اعزام مي‌شدند و افرادي كه نامشان در انتهاي ليست بود بايد تا سال ۱۴۰۲ صبر مي‌كردند. مسئله ديگري كه باعث اعتراض شد، اين بود كه بسياري از افرادي كه بارها به عمره مفرده اعزام شده بودند، در ابتداي ليست قرعه كشي امسال قرار گرفته داشتند. سرانجام پس از بازخوردهاي گوناگون اين قرعه‌كشي، رئيس سازمان حج و زيارت روز گذشته‌ـ شنبه‌ـ اعلام كرد كه براساس برنامه‌‌ريزي‌هاي انجام شده طي پنج سال تمامي ثبت‌نام‌كنندگان جديد به عمره مفرده اعزام مي‌شوند. علي ليالي همچنين گفت كه در عمره جديد ۶ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام كردند كه با افزايش سهميه‌هاي عمره، اين مشتاقان طي كوتاهترين زمان ممكن به عمره اعزام خواهند شد. رئيس سازمان حج و زيارت همچنين درباره اعتراضات به قرعه كشي امسال اظهار داشت: ما تمام سعي خود را براي تسريع در اعزام زائران انجام خواهيم داد اما در مجموع هيچ فردي مجبور به ثبت نام نشده است و هيچكس نيز مجبور به پشت نوبت ماندن نيست و هر وقت بخواهد مي‌تواند سپرده و سود آن را از بانك دريافت كند. ليالي همچنين مطرح كردن طول مدت زمان اعزام زائران طي ۱۰ سال به غير كارشناسي و نادرست دانسته است فقط باعث ناراحتي مردم مي‌شود.
چرا قبلاً سهميه‌ها افزوده نمي‌شد؟
در اين ميان پرسش اين است كه چرا مسئولان سازمان حج و زيارت پيش از اينها اقدام به افزايش سهميه‌هاي سالانه عمره نمي‌كردند تا افرادي را كه سال‌ها چشم انتظار زيارت خانه معبود بودند، سريع تر اعزام كند؟ به هر رو، تمهيدات سازمان و حج و زيارت براي تسريع اعزام منتظران ديدار خانه خدا توانست دل ۶ ميليون و ۶۰۰ هزار زائر را شاد كند به ويژه كساني كه شايد عمرشان كفاف ۱۰ سال انتظار را ندهد!
تجربه درس‌آموز
به نظر مي‌رسد حاشيه‌هاي ثبت نام و قرعه‌كشي عمره كه امسال به اوج خود رسيد مي‌تواند تجربه‌اي درس آموز براي مديران سازمان حج و زيارت باشد و آنها با بهره‌گيري از اين تجربه، تدابيري را در پيش گيرند كه چنين مسائلي در سال‌هاي آينده تكرار نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار