کد خبر: 458903
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۸
از قهرماني در تركيه و مفسري فوتبال تا بازگشت به ارتش سرخ‌ها در گفت‌وگوي«جوان» با مصطفي دنيزلي
سوده رحمان‌وند
در تاريخ باشگاه پرسپوليس بي‌سابقه است كه يك مربي خارجي اين قدر نزد مردم محبوب باشد، پيرمرد ترك براي دومين بار پس از چهار سال دوري از قرمزها بازگشت تا اين بار شرايط خوبي را ايجاد و براي پرسپوليس مقام كسب كند، او مي‌خواهد به اين مردم اداي دين كند، آن هم اداي ديني كه اين بار تنها مختص به انجام بازي زيبا نيست، اين بار مردم از او قهرماني مي‌خواهند و او از مردم فرصت!دنيزلي كه پرافتخارترين مربي در ليگ تركيه است، مي‌خواهد شرايط حضور در گالاتاسراي و بشيكتاش را در پرسپوليس تكرار كند. او سابقه قهرماني‌هاي بسيار را با اين دو تيم دارد. او رؤياي قهرماني با قرمزها را به ايران كشانده است.سرمربي خوش برخورد پرسپوليس تنها به تكرار روزهاي طلايي همراه با پرسپوليس مي‌انديشد. با او در اين مورد و روزهاي خوبش در تركيه صحبت كرديم كه مي‌خوانيد:

چطور شد كه مصطفي دنيزلي باز هم تصميم به حضور در ايران گرفت؟
چطور مي‌شود كه از حضور در ايران گذشت. اين كشور تداعي‌كننده روزهاي خوبي براي من است.
اما شما خاطرات خيلي خوبي كه همراه با مقام قهرماني باشد از ايران نداريد؟
بله اينطور است، اما دليل نمي‌شود. ايران براي من جايي است كه از من رضايت وجود دارد و اين مسئله‌اي است كه مهم است.
اما در ايران هم قهرماني براي مردم مهم است؟
مي‌دانم، قهرماني براي همه مهم است، اما همين كه اين اتفاق براي من در اين كشور رخ نداده باعث حضور دوباره‌ام در ايران شده است و براي من خوشايند است.
اما مي‌دانيد كه امسال كار سخت‌تر از پنج سال پيش است؟
صددرصد. من به اين موضوع فكر كردم و آمدم و مي‌دانم اين بار اگر مقامي در كار نباشد، ديگر چيزي قابل بخشش نيست، من به اين مسئله توجه دارم و آن را در نظر گرفتم. اما شرايط خاصي هم وجود دارد.
يعني چه شرايطي؟
بايد فرصت داشته باشيم تا همه چيز را مورد بررسي قرار دهيم و شرايط را به خوبي پي‌گيريم. بايد شرايط مهيا باشدو خيلي مسائل تغيير كند.
يعني خيلي از مسائلي كه در تيم وجود دارد؟
بله،‌ اين تيم پرسپوليس است و بايد مثل پرسپوليس، شرايط را ايجاد كرد. وقتي آمدم ايران متوجه شدم كه با يك شرايط خاص و ويژه روبه‌رو هستم و اين مسئله كار را سخت‌تر كرد.
به خاطر حضور پرسپوليس در رده‌هاي پايين جدول مي‌گوييد؟
پرسپوليس شرايط خاصي داشت، درست مثل همان زماني كه من آمدم البته با اين شرايط ناآشنا نيستم زيرا در طول دوران مربيگري‌ام بارها با اين شرايط روبه‌‌رو شده و كار كرده‌ام اما براي يك تيم پرطرفدار شرايط متفاوت‌تر است.
يعني اگر شرايط پرسپوليس آن زمان و حال متفاوت از اين بود شرايط بهتر پيش مي‌رفت؟
اين را نمي‌گويم، اما تفاوت حضور در جدول رده‌بندي براي رسيدن به مقام خيلي اهميت دارد اما اگر جز اين باشد نمي‌توان به مقام فكر كرد ولي براي رسيدن به قهرماني، بايد شرايط خاصي داشت.
حالا به قهرماني پرسپوليس فكر مي‌كنيد؟
من هميشه به قهرماني فكر مي‌كنم و اگر جز اين باشد اصلاً كار نمي‌كنم، براي هر تيمي كه در آن حضور داشتم هم همين هدف را داشتم، حالا هم از چيزي نااميد نيستم،‌اما بايد ديد وضعيت چطور پيش مي‌رود. كمي هم بايد منطقي باشيم،‌اگر شرايط جور نباشد و امتيازات زيادي از دست رفته باشد، هر چقدر هم سعي كنيم نتيجه مهمي حاصل نمي‌شود.
با خود فكر نكرديد كه شرايط در حال حاضر مثل همان زمان گذشته است و اين يعني تكرار شرايط گذشته؟
بايد اهدافمان را بازگو كنيم و براساس آن پيش برويم. وقتي آمدم، پرسپوليس نهم جدول بود، بايد براي حضور در آسيا آماده شويم. هدف اول من اين است كه سهميه‌اي براي رسيدن به مسابقات آسيايي سال بعد كسب كنيم و اين مسئله بسيار زياد اهميت دارد.
شما را در ايران با ارائه فوتبال زيبا مي‌شناسند و اين مسئله پس از مدتي در تيم براي بازي با شاهين تكرار شد؟ آيا به همين مسئله اكتفا مي‌كنيد؟
طرفداران پرسپوليس اين نوع فوتبال را دوست دارند و براي من اين مسئله ارزشمند است. شما مي‌دانيد كه من با پرسپوليس قهرمان نشدم، اما آيا اين يعني عدم موفقيت؟ اگر اين طور بود كه مرا نمي‌خواستند كه باز هم برگردم.
پس فكر مي‌كنيد شما در ايران يك استثنا هستيد؟
فكر كنم جزو مربيان خارجي هستم كه در ايران يك استثناست، اين مسئله خيلي مهم است كه با يك تيم كه همه از آن توقع قهرماني دارند، به اين مقام نرسيد، اما باز هم همه عاشق تو باشند و خواستار حضورتان در تيم. فكر كنم من در اين مورد كاملاً تك هستم! اگر جز اين است، بگوييد.
پس باز هم به انجام فوتبال زيبا و در قبالش شايد عدم‌نتيجه‌گيري ادامه مي‌دهيد؟
ارائه فوتبال زيبا در دستور كار من است، اما در كنار نتيجه‌گيري، اصلاً نگفتم كه به آن اهميت نمي‌دهم، زيرا اين مسئله مهم است، خصوصاً اينكه من براي بار دوم به ايران آمدم و اين بار اهداف بزرگ‌تري را دنبال مي‌كنم و اين مسئله برايم مهم است.
به نظر مي‌رسد اين بار كسي تنها به فوتبال زيبا اهميت زيادي نمي‌دهد.
مي‌دانم و به اين مسئله هم فكر كردم، توقعات از من خيلي زياد است، بايد همه كمك كنند. فقط من نمي‌توانم تمام توقعات را برآورده كنم. من در يك قسمت كار قرار دارم و باقي اعضا و مسئولان هم يك طرف ديگر. من آمدم كه شرايط را تغيير دهم و مردم هم مرا براي همين خواستند.
فكر مي‌كنيد كه پرسپوليس چقدر مي‌تواند در نيم فصل دوم با حضور شما، متفاوت از نيم‌فصل اول باشد؟
نمي‌دانم چقدر بالا مي‌رويم، اما من تمام سعي‌ام را مي‌كنم. فكر نمي‌كنم فاصله خيلي زياد باشد. بعد از برد مقابل شاهين خيلي مسائل عوض شد و روحيه‌ها بالا رفت. فكر مي‌كنم بچه‌ها مدت‌ها از اين شرايط دور بودند و حالا به نتيجه رسيده‌اند. كمي آرامش و روحيه كمك مي‌كند اوضاع طبق روال عادي پيش برود و من در قدم اول همين را مي‌خواستم تا رفته رفته همه چيز را درست ‌كنم، البته تا جايي كه بتوانم و شرايطش را داشته باشم.
گفته بوديد هنوز اسم برخي بازيكنان را حفظ نيستيد، اين مسئله در كارتان تأثيري ندارد؟
رفته رفته درست مي‌شود، سعي دارم ارتباطم را با آنها قوي كنم. ما با هم ناهار و شام مي‌خوريم و شرايط خيلي بهتر از روز اول است. من با بازيكنانم دوست مي‌شوم و برخوردم با آنها بهتر مي‌شود و اين مسئله در عملكرد آنها تأثير مي‌گذارد.
به نظر مي‌رسد هواداران پرسپوليس به خاطر آمار قابل توجه شما در تركيه بسيار اميدوارند و حتي به قهرماني هم فكر مي‌‌كنند؟
اين مسئله كاملاً طبيعي است، زيرا براي من اتفاق افتاده و نمي‌تواند دور از دسترس باشد، البته اين مسئله هم وجود دارد كه براي من چيزي غيرقابل دسترس وجود ندارد. همان طور كه در كشور خودم آن را رقم زدم و به خواسته‌مان رسيديم، در نيم فصل اول مقام‌هاي مياني جدول را داشتيم اما در پايان فصل قهرمان شديم. كمتر كسي تصور مي‌كرد كه بشيكتاش بتواند با حضور من در سال ۲۰۱۰ قهرمان شود، اما براي من اين مسائل معني ندارد و آن اتفاقي كه مي‌خواستم رخ داد. حالا هم در پرسپوليس به همان مسئله فكر مي‌كنم، تيم در حال حاضر مقام ميانه جدول را داراست اما شرايط اينطور نمي‌ماند.
پس هدف اصلي شما آسياست؟
آسيا مهم است، همانطور كه ليگ مهم است، اما براي من حضوري مثمر ثمر در بازي‌هاي برون‌مرزي در سالي كه در آن هستيم اهميت ويژه‌اي دارد و مي‌خواهم شرايط را اينطور تغيير بدهم.
وقتي به پرسپوليس آمديد اعلام كرديد تيم با نقاط ضعفي روبه‌رو است كه بايد حل شود، اين اتفاق با حذف چند بازيكن جديد رخ داد.
اين بازيكنان عضو پرسپوليس هستند و من هم مربي تيم. اين شرايط وجود دارد و من هم بايد از اين نفراتي كه در اختيار دارم نهايت استفاده را ببرم. بازيكناني را به خدمت گرفتيم كه اميدوارم به ما كمك كنند.
از اين شرايط راضي هستيد؟
من مشكلي ندارم، برخي مي‌گويند اين تيم بسته شده است و من آن را تحويل گرفتم، اما من به آن توجه ندارم زيرا بايد به اين فكر كنم كه اين تيم من است و بايد با اين شرايط پيش بروم.
يعني اين تيم بد بسته نشده است؟
نه، اين حرف درست نيست و من اصلاً آن را قبول ندارم. بايد از اين تيم استفاده كرد، همانطور كه من مي‌دانم تيم خوب است و مي‌توانم از مهره‌هايم نهايت استفاده را ببرم. شايد تا به حال كه تيم موفق نبوده اين صحبت‌ها مطرح مي‌شده است، اما قرار نيست ديگر تكرار شود.
يعني شما از جذب بازيكناني مثل مهدوي‌كيا رضايت داريد؟
من اين بازيكن را مي‌شناسم و بازي‌هايش را ديده‌ام، چرا بايد از او راضي نباشم، اين حرف و حديث را قبول ندارم. من فقط چون تازه آمده بودم گفتم بايد شرايط بازيكنان را مورد بررسي قرار دهم و اصلاً نگفتم كه او نباشد. من از اينكه اين مهره‌ را دارم خوشحالم زيرا مي‌دانم كه او هم از لحاظ فني و هم اخلاقي مي‌تواند به تيم كمك كند و علاوه بر اينكه مي ‌تواند ياري‌رسان من باشد.
خيلي از پرسپوليسي‌ها از شما دلخور شدند كه در مورد حضور آنها در پرسپوليس يا جدايي‌شان تصميماتي اتخاذ كرديد و از نظر آنها متفاوت با توقع‌هاست؟
من سرمربي تيم هستم و شرايط را بررسي مي‌كنم. در تمام نتايج و شرايط تيم، اين من هستم كه بايد پاسخگو باشم و وضعيت را پيش ببرم. در بيشتر مواقع ناچار بودم و كاري جز اين نمي‌توانستم انجام بدهم. من بر اساس شرايطي كه در تيم وجود دارد و آن را مشاهده مي‌كنم تصميم گرفتم، به خودم فكر نكردم و تنها شرايط پرسپوليس را در نظر گرفتم و تصميم اتخاذ كردم. شايد خيلي برخورنده و ناراحت كننده باشد، اما غرضي در كار نبوده و من آمده‌ام كه شرايط پرسپوليس را تغيير بدهم. بايد اين وضعيت را در نظر گرفت، كار ديگري نمي‌توانستم انجام بدهم.
در زماني كه به عنوان سرمربي پرسپوليس به جاي آري‌هان به اين تيم آمديد، مبلغي دريافت كرديد كه در آن زمان قابل توجه بود، اما گفته بوديد كه براي امسال به مسائل مالي فكر نكرديد؟
در اين مورد صحبت كردم و واقعاً هم همين طور است. اين صحبت‌هايي كه مطرح مي‌شود صحت ندارد و من به خاطر كمك و ايجاد شرايط ايده‌آل و دين پنج سال گذشته آمدم تا در كنار اين مردم و تيم پرطرفدار پرسپوليس باشم.
دو سال در هيچ تيمي فعاليت نداشتيد، چرا؟
خستگي زياد بود. من دو سال پشت سر هم در بشيكتاش سخت كار كردم و تصميم داشتم مدتي استراحت كنم. فشار زيادي در يك فصل كاري روي سرمربي تيم است و من از اين فشارها خسته بودم، به همين خاطر تصميم گرفتم كمي از گود فوتبال دور شوم.
اما حضور در تلويزيون تركيه باز هم شما را به فوتبال وصل كرد؟
بله، اما از فشار و استرس خبري نبود! اينكه در كوران مسابقات و استرس و فشار كار باشي شرايط متفاوتي دارد اما از اينكه امسال ‌در تيمي نبودم و به عنوان مفسر حضور داشتم، هم تجربه خوبي بود و آرامش خاصي برايم ايجاد مي‌كرد.
كمي به عقب‌تر برگرديم، گويا در دوران فوتبالي‌تان مهاجم بوديد و حتي آقاي گل ليگ تركيه هم شديد؟
بله! زماني كه فوتبال بازي مي‌كردم با ۱۲ گل به عنوان آقاي گلي رسيدم و اين تجربه را هم داشتم، در تيم ملي نيز شرايط خوبي داشتم اما ادامه‌دار نبود.
آخرين بازي‌هاي خود را با پيراهن گالاتاسراي انجام داديد.
در ۳۵ سالگي با پيراهن اين تيم از فوتبال خداحافظي كردم. دوران خوبي بود كه هرگز فراموش نمي‌‌كنم، اما جواني بود و گذشت.
اما دوران مربيگري‌تان آنقدر پربار است كه بتوانيد دوران بازيگري‌تان را فراموش كنيد؟
شرايط در مربيگري متفاوت است، من در اولين تجربه‌ مربيگري گالاتاسراي را قهرمان كردم و همزمان در تيم ملي تركيه هم مربي بودم. اين تجربيات به من كمك كرد تا شرايط مناسبي را در تيم ملي و باشگاه‌هايي كه كار كردم تكرار كنم.
چرا كمتر از كشور تركيه خارج شديد و تنها تجربه‌اي در ليگ آلمان و بازگشت هميشگي به تركيه داشتيد؟
در كشورم نياز بيشتري به من احساس شد. ما تيم‌هاي بزرگي داشتيم كه مي‌خواستم حضور در آنها را تجربه كنم، البته زماني در آلمانياآخن حضور داشتم و پس از آن دوباره به گالاتاسراي بازگشتم.
به همراه تيم ملي تركيه در يورو ۲۰۰۰ بازي‌هاي خوبي از تركيه شاهد بوديم، اما نتوانستيد به مراحل نيمه نهايي و نهايي راه يابيد؟
من به همراه تيم ملي تركيه در آن بازي‌ها به جمع هشت تيم رسيدم. اين افتخار خوب و بزرگي بود. ما به اين مرحله صعود كرديم و شرايط هم ايده‌آل بود و اين شرايط باعث شد كه سال بعدش، به همراه فنرباغچه هم به قهرماني در ليگ تركيه دست يابيم.
مصطفي دنيزلي به عنوان موفق‌ترين مربي تركيه برگزيده شده و بالاتر از تريم و گونش قرار گرفتي، درست است؟
اينطور مي‌گويند! من تمام تلاشم را به كار گرفتم، دوران سختي را پشت سرگذاشتم و شرايط خاصي را دنبال كردم تا در اين راه به جايگاه خوبي برسم اما هيچ گاه به يك مقام و كسب آن قانع نبودم. هميشه خواستم تجربيات بيشتري داشته باشم و پيشروي كنم، اين شرايط براي من وجود دارد و مرا به جلو فرا مي‌خواند. براي من هيچ نقطه‌ پاياني نيست، وگرنه خيلي وقت پيش اين راه را تمام مي‌كردم و به پايان مي‌رساندم، اما برايم موفقيت همچنان ادامه دارد.
قبل از سفر به ايران گفته مي‌شد كه همسرتان با اين انتخاب موافق نيستند؟
اينطور نبود، البته ما مشكلات زيادي داشتيم تا بخواهيم تصميم به حضور در ايران بگيريم، اما اين دليل مخالفت همسرم نبود. ما بايد شرايط را طوري پيش مي‌برديم كه بتوانيم با برنامه ريزي و تصميم درست راهي ايران شويم، البته يكسري مشكلات را حل كرديم تا بتوانيم تصميم درستي بگيريم و راهي ايران شويم. اين اتفاق هم رخ داد اما من نگران بودم كه همسرم در ايران راحت نباشد و از حضور در اين كشور راضي نشود.
و نتيجه در نهايت چه شد؟
اينطور نيست، او مشكلي ندارد و راحت زندگي مي‌كند. به هر حال اوايل كمي سخت است اما او با شرايط كنار آمده و تهران را دوست دارد.
به هر حال از ابتدا مشخص بود كه كمي سخت است اما با شناختي كه از او دارم، با اين وضعيت روبه‌رو شده و مشكلي هم نيست.
گويا از ايران هم خوشش آمده؟
او معتقد است در ايران مكان‌هايي وجود دارد كه برايش بسيار جالب و ديدني است، ضمن اينكه فرهنگ ايران را شناخته و به آن اشراف كامل دارد.
از زماني كه پرسپوليس را ترك كرديد، تا به حال چه تغييري در شرايط فوتبال ايران به وجود آمده است؟
قطعاً تغييرات بسياري ايجاد شده كه نمي‌توان برشمرد، اما فكر مي‌كنم فوتبال ايران پيشرفت كرده و اين شرايط خوب و ايده‌ال است. همه كشورها سعي در پيشرفت و قدم گذاشتن به سمت حرفه‌اي شدن دارند و تيم‌هاي آسيايي هم توانسته‌اند طي چند سال گذشته به اين مرتبه برسند، در مورد ايران هم اين اتفاق رخ داده است.
با رفتن عليرضا حقيقي، درون دروازه به مشكل برنمي‌خوريد؟
نه، به هر حال شرايط براي جدايي وي فراهم شد و اين دروازه‌بان به يكي از تيم‌هاي خوب پيوسته كه براي باشگاه پرسپوليس خوشايند است. ما معمارزاده را داريم و هوشيار را هم به خدمت گرفتيم. من اميدوارم كه مشكلي پيش نيايد، زيرا به اين نفرات اعتقاد دارم.
قبول داريد كه در ابتداي راه با انتقادات كمتري نسبت به ديگران روبه‌رو شديد؟
در فوتبال بايد انتظار كمي انتقاد و در مقابل تعريف و تمجيد را داشت، البته تعريف‌‌ها هيچ وقت به چشم نمي‌آيد، اما انتقادات هميشه در يادها مي‌ماند. معتقدم كه در فوتبال انتقاد وجود دارد و بايد از آن نهايت استفاده را برد، من اصلاً مقابله نمي‌كنم و آنها را مي‌شنوم، اگر درست بود به كار مي‌برم تا كمك‌رسانم باشد و اگر هم نه به آن احترام مي‌گذارم زيرا جزئي از فوتبال است كه نمي‌توان از آن گريخت و جدا شد. مثلاً دايي از من حمايت كرده و ديگري نه. هر كسي نظر خاص خودش را دارد و فكرش را بيان مي‌كند. من هم نمي‌توانم روي فكر آدم‌ها تأثير بگذارم، اما سعي مي‌كنم كاري را انجام دهم كه تفكرات منفي از بين برود، من به دنبال دين هستم.
نقطه ضعف فعلي پرسپوليس را در چه مي‌بينيد؟
سعي مي‌كنم آنها را رفع كنم، هر تيمي نقطه ضعفي دارد و بيان كردنش آن را رفع نمي‌كند. من هم به دنبال بيان آنها نيستم، البته من در ابتداي راه هستم و هنوز به خيلي مسائل اشراف كامل ندارم. بايد به همه آنها توجه داشته باشم و براساس آن پيشروي كنم، آن وقت مي‌توانم بگويم كه يك مربي خوب هستم كه كارش را در اين تيم بلد است.
اما در نيم فصل دوم پرسپوليس با نقاط ضعف بسياري همراه بود كه به نظر قابل حل نمي‌آمد؟
اصلاً اينطور نيست، من دوست ندارم زياد در مورد نيم فصل اول مسابقات صحبت كنم، اصلاً در شرايطي نيستم كه اين مسائل را بيان كنم، زيرا از خيلي مسائل خبر ندارم و در كشور شما نبودم كه بدانم چه پيش آمده است، اما فقط مي‌دانم كه در رسيدن به پرسپوليس شرايطي كه همه از آن ناراضي بودند، هم يك نفر مقصر نبوده و نبايد بگوييم كه اينطور بوده شرايط دست در دست هم داده تا اين اتفاق رخ بدهد، اما براي من اين مسئله هيچ اهميتي ندارد، مطمئن هستم كه در شرايط قبل هم اقدامات خوبي صورت پذيرفته است ولي هميشه اوضاع آنطور كه ما مي‌خواهيم پيش نمي‌رود و هميشه اتفاقاتي رخ مي‌دهد كه براي ما قابل هضم نيست، اما پيش مي‌آيد و آزارمان مي‌دهد درست مثل وضعيتي كه پرسپوليس با آن روبه‌رو شده است، باورتان نمي‌شود اما من اصلاً در خصوص شرايط قبلي تيم چيزي نپرسيدم و بي‌خبر هستم، كنجكاوي نكردم، زيرا به من مربوط نمي‌شود، ولي حالا من هستم و از وضعيت فعلي كاملاً باخبر هستم زيرا اين شرايط به من وصل است و بايد آن را تغيير بدهم و تمام اقدامات براي اين اتفاق صورت پذيرفته و من هم اينجا هستم كه اتفاقات خوبي را رقم بزنم. من فقط در مورد خودم صحبت مي‌كنم و نظري در مورد ديگران ندارم.
و يك سؤال كلي، به نظر مي‌رسد مربيان ترك در كشورشان موفق‌تر از خارج هستند، اين را قبول داريد؟
نبايد صرفاً اينطور باشد، من به ايران آمدم تا اين تجربه را به دست بياورم و شرايط گذشته را تغيير دهم، اين اتفاق قطعاً رخ مي‌دهد و ترديد ندارم اگر همراه تيم‌هاي باشگاهي تركيه به موفقيت‌هايي رسيدم، دليلش كاملاً واضح است. ما شرايطي را رقم زديم كه براساس وضعيت تيم و اعضا رقم خورده است. هميشه سعي كردم در هر تيمي كه حضور دارم شرايط را در نظر بگيرم و حالا من اينجا هستم كه شرايط را تغيير بدهم و نمي‌خواهم اينطور تصور كنم كه در تركيه با شرايط بهتري روبه‌رو هستم، زيرا در حال حاضر همه چيز ايده‌آل و خوب است و ما هم مي‌خواهيم نتيجه بگيريم، خيلي سخت است اما امكان‌پذير است. با تلاش و سختي خاص خودش هر امكاني وجود دارد و نبايد اين را فراموش كرد.
خيلي‌ها معتقدند نوع بازي پرسپوليس به دهه‌هاي قبل بازگشته است؟
دوست ندارم به اين مسائل فكر كنم. همه مي‌دانند كه نوع بازي پرسپوليس با حضور من چطور است و اين شرايط هم در تيم ايجاد شده است. با اينكه خيلي‌ها تصور مي‌كردند شايد زمان ببرد اما من فقط يك بازي فرصت خواستم، ولي مي‌دانم كه اين شرايط بهتر هم مي‌شود بايد كمي هم صبر داشت، پرسپوليس با وضعيت بهتري نيز روبه‌رو مي‌شود كه قول مي‌دهم همه از اين نوع بازي لذت ببرند و ديگر به نتيجه توجه نكنند!
مگر مي‌شود به نتيجه توجه نكرد، آن هم در ايران؟
نمي‌شود، اما منظور من اين بود كه نوع بازي پرسپوليس آن قدر زيبا و دلنشين مي‌شود كه ديگر فكر همه منحرف مي‌شود و كسي به نتيجه فكر نمي‌كند، اما وقتي بازي زيبا باشد در نتيجه هم تأثير دارد.
مثل بازي پرسپوليس با شاهين؟
دقيقاً اين بازي ارزشمند بود و بازگشت دوباره پرسپوليس را جشن گرفتيم كه بگوييم ما مي‌توانيم.
قبلاً گفته بوديد پنج هفته فرصت مي‌خواهيد؟
بله اما به دو هفته نكشيد كه شرايط ايده‌آل شد، از اين هم بهتر مي‌شويم اما كلي زمان مي‌برد و من مطمئن هستم كه اين اتفاق رخ مي‌دهد.
در مورد دربي كلي ‌كري‌خواني كرديد و مظلومي هم پاسخ گفته. قبول داريد كه اين بازي ارزش فوق‌العاده‌اي براي هواداران دو تيم در ايران دارد؟
من مي‌دانم كه شرايط خاصي بر اين بازي حاكم است و آن را تجربه كرده‌ام، اما اين وضعيت تغيير مي‌كند و مي‌دانم كه قرار نيست مقابل استقلال مثل چند بازي قبلي باشيم.
ولي مظلومي اعلام كرده تا زماني كه در استقلال حضور دارد اوضاع مثل چهار دربي قبلي است؟
اين طور نيست، هيچ كسي نمي‌تواند چنين ادعايي كند. من به پرسپوليس آمدم تا اوضاع را تغيير بدهم وگرنه در كشورم مي‌ماندم و به ايران نمي‌آمدم. اين بار شرايط براي پرسپوليس و پرسپوليسي‌ها متفاوت است، فقط همين. نمي‌خواهم در اين مورد بيشتر صحبت كنم، زيرا بايد در عمل اين مسئله اثبات شود.
پس شما هم كري مي‌خوانيد؟
نزديك بازي بايد كري خواند. من قصد چنين كاري را ندارم اما بايد بگويم كه شرايط تيمم چطور است و بايد چطور پيش برويم زيرا مي‌دانم و مطمئن هستم كه تيم چه وضعيتي دارد. اين مسئله براي من مهم است كه شرايط پرسپوليس چطور است.
آخر آرزو‌‌هاي ورزشي مصطفي دنيزلي كجاست؟
هنوز به آنجا نرسيد‌ه‌ام و سعي هم مي‌كنم به آن فكر نكنم! دوست دارم با شرايط ايده‌آل پيش بروم و همچنان كسب افتخار كنم.
تا چه زماني قرار است ادامه دهيد؟
تا وقتي توانم باشد و بتوانم مفيد باشم. زماني كه احساس كنم مفيد نيستم و چيزي ندارم كه آموزش بدهم، كنار مي‌روم و ديگر كار نمي‌كنم.
خيلي‌ها مي‌گفتند شرايط براي دنيزلي نسبت به پنج سال قبل تغيير كرده است؟
اين تغييرات، مثبت بوده نه منفي. نبايد به مسائل سن و اينطور چيزها فكر كرد. مربيان بزرگي كه در فوتبال اروپا هستند سني از آنها گذشته و هر سال به دانش آنها افزوده مي‌شود و موفق‌تر هستند. اين مسائل در دنيا جا افتاده است و اصلاً مشكلي نيست.
در مورد صرف ناهار و شام با بازيكنان و همچنين تمرين پشت درهاي بسته هم توضيح دهيد؟
يكسري مسائل در هر تيمي عرف به حساب مي‌آيد و بايد درست پيش برود. تغذيه جزو آنهاست، من به آن اهميت مي‌دهم و شرايط را در نظر مي‌گيرم و بازيكنان بايد با شرايط مناسب خورد و خوراك براي تمرين و بازي آماده شوند و اين مسئله در دنيا مرسوم است، از طرفي تمرينات پشت درهاي بسته هم يك تصميم محسوب مي‌شود، البته من محدوديت ندارم، اما به دليل آرامش تيم قبل از بازي‌ها لازم است كه شرايط ويژه‌اي به كار گرفته شود و براساس آن پيش برويم. من هيچ وقت محدوديتي در نظر نگرفتم و اين كار را قبول ندارم.
حالا رابطه‌تان با رسانه‌ها چطور است؟
بسيار خوب. خودتان هم مي‌دانيد كه من براي شما احترام خاصي قائلم، هم در آن زمان كه ايران بودم و هم حالا با بيشترشان دوست هستم زيرا معتقدم اين رابطه متقابل بايد وجود داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار