کد خبر: 429054
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۱
در میان موج گسترده اعتراضات دانشجویی و حمله به سفارت‏های خارجی در رم‏، لایحه مناقشه‏برانگیز اصلاحات آموزشی دولت ایتالیا به تصویب مجلس سنای این کشور رسید تا دولت راست‏گرای برلوسکونی همچون همتایان انگلیسی نشان دهد که در راستای حفظ سود سرمایه‏داری خواست نخبگان را به راحتی زیر پا می‏گذارد.
به گزارش ایرنا، لایحه اصلاحات آموزشی که کاهش هزینه‌های حمایتی دولت در همه سطوح آموزشی از ابتدایی و عالی را بر می‌گیرد، پس از آنکه هفته گذشته مراحل تصویب را در مجلس نمایندگان ایتالیا گذراند روز پنج‌شنبه با 161 رأی موافق، 98 رأی مخالف و شش رأی ممتنع در سنای ایتالیا رأی آورد تا تنها پس از امضای رئیس‌جمهوری این کشور پس از تأیید به قانون تبدیل شود.
این لایحه که در راستای سیاست‌های ریاضتی اقتصادی مربوط به حل بحران مالی اجرا می‌شود، عمدتاً کاهش هزینه‌های آموزشی را کانون توجه خود قرار داده و هدف آن 9 میلیارد یورو کاهش در هزینه‌های آموزشی دولت ظرف سه سال آینده است که در جریان آن 130 هزار نفر از کار بیکار خواهند شد.
بر اساس این لایحه، بودجه دانشگاه‌ها یک میلیارد و 500 میلیون یورو کاهش می‌یابد، استخدام معلمان و پژوهشگران متوقف می‌شود و از سوی دیگر از مجموع هر پنج نفر که بازنشسته می‌شوند نیز یک استخدام صورت می‌گیرد.
کاهش تعداد دوره‌های آموزشی در دانشگاه‌ها، محدودیت در تسهیلات دانشجویی، کاهش بودجه دانشگاه‌ها، راه‌اندازی نظام پذیرش دانشجو، افزایش سهم بخش خصوصی در اداره دانشگاه‌ها و کاهش دوره‌های مدیریت دانشگاه‌ها، از جمله مواردی است که در لایحه اصلاحات آموزشی دولت ایتالیا مورد توجه قرار گرفته است.
بیش از 20هزار نفر دانشجویان ایتالیایی هم که در روز چهارشنبه تظاهرات گسترده‏ و در عین حال بی‏نتیجه‏ای در اعتراض به لایحه اصلاحات آموزشی به راه‌انداختند تا شاید سنای ایتالیا لایحه را تصویب نکند نتیجه این اعتراضات الیته تصویب لایحه در روز بعد و دستگیری دست کم 200 تظاهرات کننده تنها در شهر رم بود و خشونت پلیس محدود به پایتخت نبود و در شهر پالرمو در جزیره جنوبی سیسیل نیز تظاهرات دانشجویان خشمگین به درگیری آنها با پلیس انجامید. همچنین شهرهای مایلند و کاگلیاری شاهد راهپیمایی اعتراضی هزاران تن از دانشجویان در مخالفت با تصمیم دولت بودند. دانشجویان در این دیدار و همچنین در بیانیه‌هایی از رئیس‌جمهوری ایتالیا خواستند در صورت تصویب این لایحه در سنا، از امضای آن خودداری کند تا از «قانون» شدن آن جلوگیری شود. درخواستی ظاهرا نتیجه داد و شب گذشته جورجو ناپولیتانو رئیس جمهور نمایندگانی از دانشجویان ایتالیایی را برای گفت و گو پذیرفت.
اعتراضات دانشجویان ایتالیا به این طرح که از هفته‌ها قبل آغاز شده تهدید کردند چنانچه به درخواست آنها توجهی نشود و این لایحه تصویب شود و با امضای رئیس‌جمهوری به قانون تبدیل گردد، با اعتصاب سراسری شرایط را مختل خواهند کرد.
ظهور دوباره آنارشیسم
روز جمعه رم به یک‌باره شاهد دو انفجار مشکوک در دو سفارتخانه خارجی بود تا تمرکز رسانه از بحث لایحه اصلاحات آموزشی و مناقشات مربوط به آن منحرف شود.
دو بسته پستی حاوی بمب در سفارت سوئیس و شیلی منفجر شد و دو نفر را به شدت مجروح کرد. ساعاتی پس از این انفجار یک گروهک آنارشیستی ناشناخته مسئولیت این اقدام را به عهده گرفت. به نوشته مطبوعات ایتالیایی این گروه موسوم به «فدراسیون غیر رسمی‌واحد انقلابی لامبروس فونتاس» در پیامی‌ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت ارسال این دو بسته اعلام کرده است: ‌ما تصمیم گرفته‌ایم بار دیگر صدای خود را هم با کلمات و هم با اقدامات به گوش برسانیم. ما سیستم سلطه را ویران می‌کنیم. زنده باد فدراسیون آنارشیستی ایتالیا زنده باد آنارشیسم.
بر اساس اعلام مطبوعات ایتالیایی عنوان این گروه یعنی لامبروس فونتاس نام یک جوان یونانی است که در تظاهرات ضد سیاست‌‌های ریاضتی دولت یونان در ماه مارس گذشته کشته شد.
همزمان با این انفجارها دولت ایتالیا در رم وضعیت آماده‌باش امنیتی اعلام کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار