کد خبر: 212137
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۰
متکی/کامل:
وزیر امور خارجه‌ی کشورمان گفت: خلع سلاح هسته‌یی فقط یک ضرورت نیست بلکه هدفی دست‌یافتنی است که می‌توانیم به آن دست یابیم.
به گزارش ایسنا، منوچهی متکی صبح چهارشنبه در یک نشست خبری درباره‌ی کنفرانس خلع سلاح هسته‌یی که 28 و 29 فروردین‌ماه در تهران برگزار می‌شود گفت: این کنفرانس از مدت‌ها قبل در برنامه‌ریزی‌های ما بوده است. امروز با توجه به ضرورت‌ها به این کنفرانس جامه‌ی عمل پوشانده شد.

وی افزود: تداوم وجود هزاران سلاح هسته‌یی در جهان مهم‌ترین تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی است. متاسفانه انتظارات جامعه‌ی بین‌المللی برای امحاء کامل سلاح‌های هسته‌یی هم‌چنان محقق نشده است؛ در حالی که بیش از 40 سال از زمان تدوین معاهده‌ی NPT در سال 1968 می‌گذرد و عدم تحقق خلع سلاح هسته‌یی یکی از نگرانی های جدی جامعه‌ی بین‌المللی است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: هدف از برگزاری کنفرانس خلع سلاح، بررسی چالش‌های موجود در مورد خلع سلاح هسته‌یی و سلاح‌های کشتار جمعی است. هدف دیگر کنفرانس، بررسی و ارایه‌ی راهکارهایی برای تحقق جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌یی خواهد بود.



وی در ادامه‌ی اشاره به موضوعات دیگر این کنفرانس افزود: بررسی دکترین‌های هسته‌یی و عدم تطابق آنها با شرایط روز بین‌المللی از این موارد است که در این زمینه متاسفانه برخی از کشورها هنوز بر نقش سلاح‌های هسته‌یی در دکترین‌های نظامی خودشان اصرار دارند و هر از چندگاهی کشورهای فاقد سلاح‌های هسته‌یی را به استفاده از این سلاح‌های ویرانگر تهدید می‌کنند. نمونه‌ی آن دکترین منسوخ شده‌ی بازدارندگی هسته‌یی متعلق به جنگ سرد است. این موضوع در این کنفرانس و در پنل‌ها و میزگردهایی که تشکیل می‌شود مورد بررسی قرار خواهد گرفت.



متکی ادامه داد: محور دیگر مورد بررسی در این کنفرانس، ضرورت مقابله با اشاعه‌ی عمودی یعنی نوسازی سلاح‌های هسته‌یی است. کشورهای دارنده‌ی سلاح‌های هسته‌یی نه تنها به تعهد خود در امحاء کامل این سلاح‌ها عمل نکرده‌اند بلکه هم‌چنان به نوسازی سلاح‌های هسته‌یی مشغولند و نسل‌های سوم، چهارم و هرچه جدیدتر این سلاح‌ها را در دستور کار زرادخانه‌های خود دارند که این موضوع بر نگرانی جامعه‌ی بین‌المللی افزوده است.



وی خاطرنشان کرد: محور دیگر این کنفرانس، اهمیت جهانی شدن معاهده‌ی NPT است. جامعه‌ی بین‌المللی باید تلاش کند تمامی کشورهای خارج از معاهده‌ی ان‌پی‌تی را وادار به پیوستن به این معاهده کند و همه‌ی کشورها باید فعالیت‌هایشان را تحت نظارت پادمان‌های آژانس قرار دهند. متاسفانه همکاری کشورهای دارنده‌ی سلاح‌های هسته‌یی با کشورهای غیرعضو ان‌پی‌تی و دیگر کشورهای خارج از معاهده نه تنها مانع دستیابی به این هدف نشده بلکه این تصور غلط را ایجاد کرده است که منافع خارج بودن از این معاهده بیشتر است. یعنی نوعی ترغیب به این است که کشورها همواره در خارج از معاهده‌ی ان‌پی‌تی باشند تا منافع بیشتری داشته باشند.



متکی با بیان این‌که محور دیگر این کنفرانس ضرورت جلوگیری از تبعیض‌ها و استانداردهای دوگانه است، توضیح داد: برخورد دوگانه و تبعیض‌آمیز کشورهای دارنده‌ی سلاح‌های هسته‌یی با کشورهای عضو معاهده‌ی ان‌پی‌تی و غیرعضو از جمله ایجاد محدودیت‌های مختلف برای توسعه‌ی برنامه‌ی صلح‌آمیز هسته‌یی کشورهای عضو از جمله ایجاد محدودیت‌های مختلف برای توسعه‌ی برنامه‌ی صلح‌آمیز هسته‌یی کشورهای عضو و همکاری هسته‌یی با کشورهای غیرعضو و یا عدم اجرای تعهدات خلع سلاحی و در مقابل تاکید بر اجرای تعهدات عدم اشاعه و گسترش آنها به شدت موجب شده که اعتبار و تمامیت معاهده را زیر سوال برده است.



وزیر امور خارجه‌ی کشورمان اضافه کرد: از دیگر اهداف کنفرانس خلع سلاح در تهران، بررسی راهکارهای احتمالی برای نظارت بر خلع سلاح هسته‌یی کشورهای دارنده‌ی سلاح‌های هسته‌یی است؛ از جمله استفاده از ظرفیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این زمینه.



وی گفت: موضوع حرام بودن سلاح‌های هسته‌یی و بررسی دیدگاه ادیان الهی در مورد سلاح‌های هسته‌یی از جمله موارد دیگری خواهد بود که کنفرانس تهران فرصتی است که به این موضوع مهم پرداخته شود.



متکی گفت: کنفرانس تهران هم‌چنین به بررسی ابعاد حقوقی استفاده و یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌یی خواهد پرداخت و در این زمینه رای مشورتی 1996 دیوان بین‌المللی دادگستری درباره‌ی عدم مشروعیت سلاح‌های هسته‌یی از اهمیت بالایی برخوردار است. رای مشورتی دیوان با اجماع بر تعهد کشورهای دارنده‌ی سلاح هسته‌یی بر اجرای ماده 6 ان‌پی‌تی و تعهد کامل به امحاء سلاح‌های هسته‌یی تاکید دارد. در زمینه‌ی مناطق عاری از سلاح‌های هسته‌یی نیز متاسفانه تلاش‌های جامعه‌ی جهانی برای ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های هسته‌یی در مناطق مختلف جهان به دلیل مخالفت‌هایی که بعضا وجود داشته طرح موفقی نبوده است. ما معتقدیم مناطق مختلف جهان تحت چتر خلع سلاح جهانی هسته‌یی می‌تواند شتاب خوبی را پیدا کند.



وی گفت: وجود سلاح‌های هسته‌یی به خودی خود موجب نگرانی جامعه‌ی جهانی است. تفاوتی نمی‌کند که در اختیار چه کشوری باشد. این‌که برخی سلاح‌های هسته‌یی را در اختیار داشته باشند و ادعا کنند که آنها را در حالت امن و ایمن نگه می‌دارند بهانه‌ای برای تداوم حفظ این سلاح‌ها است. لذا کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران که 28 و 29 فروردین برگزار می‌شود با این شعار خواهد بود که «انرژی هسته‌یی برای همه و سلاح هسته‌یی برای هیچ‌کس» این کنفرانس سه پنل یا میزگرد دارد که عمدتا بر سه موضوع اصلی چالش‌های خلع سلاح، تعهدات بین‌المللی کشورها در زمینه‌ی خلع سلاح و عدم اشاعه و آثار ادامه‌ی وجود سلاح‌های کشتار جمعی و هم‌چنین راهکارهای عملی برای تحقق خلع سلاح تمرکز دارد.



وزیر امور خارجه‌ی کشورمان گفت: در این جلسه صاحب‌نظران، اساتید و کسانی که در مورد خلع سلاح فعالیت‌هایی انجام داده‌اند و موسساتی که بخشی از حوزه‌ی فعالیت و تحقیقشان در زمینه‌ی خلع سلاح بوده است از کشورهای مختلف جهان دعوت شده‌اند. هم‌چنین تعدادی از همکارانم از وزیران امور خارجه نیز برای این کنفرانس دعوت شده‌اند که تعدادی از آنها که با برنامه‌هایشان انطباق داشت در این کنفرانس شرکت می‌کنند.



متکی اضافه کرد: معتقدیم این کنفرانس می‌تواند آغازی برای بحث مهم خلع سلاح هسته‌یی باشد. ایران با تشکیل دولت نهم در سال 85 در مجمع عمومی سازمان ملل در نطق رییس‌جمهور موضوع مهم ضرورت خلع سلاح هسته‌یی در جهان را مطرح کرد و از آن سال همواره در مجمع عمومی طی چهار سال گذشته قطعنامه‌ی مربوط به خلع سلاح هسته‌یی را در مجمع عمومی ارایه کرده‌ایم و به تصویب رسیده است. بعضا این تصویب با اجماع بوده است. ما معتقدیم که خلع سلاح هسته‌یی فقط یک ضرورت نیست بلکه هدفی دست‌یافتنی نیز است. ما می‌توانیم به این هدف دست یابیم. اگر به سابقه‌ی امر توجه کنیم خواهیم دید که به موازات سلاح هسته‌یی ما سلاح‌های شیمیایی را نیز داشته‌ایم. سلاح شیمیایی که در برخی از جنگ‌ها به‌ویژه در جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران مورد استفاده قرار گرفت.



وی یادآور شد: این سلاح نه تنها علیه مردم ما در سردشت و دیگر مناطق بلکه علیه خود ملت عراق و در حلبچه به عنوان لکه‌ی ننگی در مورد به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی ثبت و ضبط شد.



وزیر امور خارجه‌ی کشورمان افزود: شاید همین دغدغه و نگرانی وقتی که انبوه مجروحین شیمیایی راهی کشورهای اروپایی شدند که ما هنوز این مجروحین را در خانه‌ها و بیمارستان‌ها داریم، اواخر دهه‌ی 80 و آغاز دهه‌ی 90 با عزم جدی بین‌المللی مواجه شد. برای تدوین کنوانسیون امحاء سلاح‌های شیمیایی مدتی طول کشید اما نهایتا این کنوانسیون تدوین شد. گفتند برای امحاء سلاح‌های شیمیایی تاریخی مشخص شود 20 سال بعد را تعیین کردند و گفتند سال 2012 برای امحاء سلاح‌های شیمیایی تعیین می‌شود. امروز تا نقطه‌ی عطف این کنوانسیون دو سال فاصله داریم. در فلسفه می‌گویند هر چیزی که یک بار حادث شود امکان حدوث مجدد آن وجود دارد. اگر جامعه‌ی بین‌المللی یک بار به این اجماع رسید که سلاح شیمیایی را از بین ببریم امکان وقوع آن برای سلاح خطرناک‌تری یعنی سلاح هسته‌یی حتما وجود دارد. کافی است این اراده جهان‌شمول شود و همه حول این شعار گرد آیند که جهان عاری از سلاح‌های هسته‌یی شود.



وی گفت: امیدواریم کنفرانس تهران آغازی باشد به این تلاش انسانی، اعتقادی و منطبق بر هدف محوری فراموش شده‌ی ان‌پی‌تی.



متکی گفت: در عین حال ما اجلاس نیویورک را به فاصله‌ی کوتاهی بعد از آن برای بازنگری معاهده‌ی ان‌پی‌تی داریم که معتقدیم در آن‌جا هم باید به این نکات در بازنگری معاهده‌ی ان‌پی‌تی توجه شود.



به گزارش ایسنا، متکی در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به پرسشی درباره‌ی ارایه‌ی اولویت‌های کاری وزارت امور خارجه در سال جدید گفت: سال جدید وزارت امور خارجه با نشاطی بیشتر و عزمی مصمم‌تر در ارایه‌ی رویکرد فعال دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های خوبی کرده‌اند. ما در جهت توسعه و تعمیق روابطمان با کشورهای مختلف ساز و کارهای جدیدی را تعریف کردیم. ظرفیت‌های نظام در دستگاه‌های مختلف در سال جدید متمرکزتر و قوی‌تر به کار گرفته می‌شود برای توسعه‌ی همکاری‌ها با کشورهای مختلف جهان. در منطقه، ما سال گذشته در روابطمان برداشته شدن گام‌های نهادینه در جهت توسعه‌ی همکاری‌های اقتصادی، رفت و آمدهای سیاسی در سطوح بالا را شاهد بودیم. نشست سران برخی از کشورهای منطقه در قالب اکو در ایران برگزار شد و در سال جاری هم برنامه‌هایی از این دست داریم.



وی با اشاره به برگزاری اجلاس سران گروه 15 که در اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود، افزود: این اجلاس با حضور روسای جمهور و روسای دولت‌ها و مقامات کشورهای عضو برگزار خواهد شد. گروه 15 که از سه قاره‌ی آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین سال‌ها قبل تشکیل شده است طی چند سال اخیر توانسته به اجماع خوبی برای همکاری‌های اقتصادی با هم برسند. در عین حال حضور در اجلاس سران گروه 8 در نیجریه را در برنامه‌ی کاری خود داریم.



متکی ادامه داد: آغاز سال جدید شاهد بودیم که با جهانی شدن نوروز به عنوان نه تنها منبع طراوت‌بخش طبیعت بلکه در جامعه‌ی انسانی و پیام‌آور برای جامعه‌ی بشری، اجلاس جشن جهانی نوروزی را در تهران داشتیم که مصوب شد سال آینده این جشن در شیراز برگزار شود و پس از آن این جشن در کشورهای مختلف ادامه یابد.



وی ادامه داد: ما در سال جدید ساز و کارهایی را درون دستگاه دیپلماسی تعریف کردیم. با توجه به شعار بسیار پرمحتوای این سال که سال همت مضاعف و کار مضاعف است، فردا نشست صدها کارشناس حوزه‌های منطقه‌ای، بین‌المللی، اقتصادی و پژوهشی وزارت خارجه را در سمیناری با عنوان «دیپلماسی تحول‌گرا، همت مضاعف و کار مضاعف» را برگزار می‌کنیم که در این هم‌اندیشی ما حلقه‌های اتصال و ارتباط کاری در حوزه‌های کارشناسی و مدیریت‌های مختلف وزارت خارجه را تعریف جامع‌تری خواهیم کرد.



وزیر امور خارجه‌ی کشورمان با اشاره به برگزاری کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران گفت: در این کنفرانس حجم انبوهی از کار در حوزه‌ی بین‌المللی تولید می‌شود. رایزنی با کشورها و آماده‌سازی محیط بین‌المللی برای این‌که بحث خلع سلاح جهانی را در اولویت دستور کار کشورها بتوانیم قرار دهیم، موضوع خلع سلاح یکی از زیرمجموعه‌های مباحث سیاسی امنیتی است که در بسته‌ی پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای طرح با دیگر طرف‌ها از جمله 1+5 در بررسی مشکلات و همکاری برای حل آنها در سطح جهان مطرح و پیشنهاد شده است.



وی گفت: امیدوارم کشورهای غربی مشخصا اروپا و آمریکا تعامل سازنده و منطقی و درستی با کنفرانس خلع سلاح تهران داشته باشند. خودشان را دچار تناقضی دیگر نکنند. آن‌چه را که جمهوری اسلامی بیان می‌کند به آن معتقد است. ما معتقدیم که جهان دغدغه‌های پیرامون سلاح هسته‌یی دارد و این دغدغه‌ها را در عمل باید رفع کرد و هیچ اقدامی برای رفع آنها بهتر از حل ریشه‌ای و اساسی و همه‌جانبه‌ی سلاح‌های هسته‌یی در جهان نیست.



متکی گفت: من دعوت می‌کنم کشورهای غربی را که به نگاه‌های تنگ و یکسویه و قضاوت‌های مبتنی بر استانداردهای دوگانه و تبعیض‌آمیزشان تکیه نکنند و در نگاهی واقع‌بینانه و درست با موضوع برخورد کنند.



رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: ما در سال جاری انسجام روابط خارجی را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سایر حوزه‌های روابط با کشورها به طور جدی‌تر در دستور کار خواهیم داشت. معتقدیم که صدای واحد از جمهوری اسلامی در بیان سیاست‌ها و تعامل با کشورها ما را بهتر به اهداف و منافع جمهوری اسلامی منتقل می‌کند. سال 1389 سال حضور فعال‌تر ایران در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.



وی تاکید کرد: ایران حضور فعال قوی در اجلاس بازنگری معاهده‌ی ان‌پی‌تی در نیویورک خواهد داشت. نشست سارک، شانگهای و مجمع اقتصادی آسیا را نیز پیش رو داریم و تعاملاتی را با کشورهای همسایه در دستور کار داریم.



متکی اضافه کرد: ما از تداوم مسائل و بحرانی که در مناسبات آذربایجان و ارمنستان وجود دارد نگرانی داریم. راهکارهایی را به طرفین پیشنهاد کردیم و امیدواریم که در این سال بتوانیم شاهد برداشتن گام‌هایی در این زمینه باشیم. شناخت خوبی از ظرفیت‌های ایران در آفریقا و آمریکای لاتین و کشورهای آسیایی به وجود آمده است. ما این ظرفیت‌ها را در سال جدید در قالب برنامه‌هایی که تعریف شده عملیاتی خواهیم کرد که تامین کننده‌ی منافع خوبی برای کشور در همه‌ی زمینه‌ها از جمله حوزه‌ی اقتصادی خواهد بود.



وزیر امور خارجه‌ی کشورمان ادامه داد: ما در کمک به حل مشکلات و مسائل مختلف نقش‌آفرینی‌هایمان را داریم. در آفریقا بحران‌هایی وجود دارد. بحران سومالی و بحران صحرای غربی و مسائل مربوط به دارفور که بر اساس روابط خوب دوجانبه‌ای که با کشورها داشتیم خوشحالیم برخی از این مسائل مسیر حل خود را پیدا کرده است. تحولی که در دارفور و سودان به وجود آمده است و رییس‌جمهور آن کشور در تماس تلفنی با آقای احمدی‌نژاد تشکر کردند امیدواریم گامی در جهت حل مشکلات صحرا برداشته شود.



وی ادامه داد: نشست چهارجانبه‌ای را ماه گذشته در کنیا داشتیم که جمهوری اسلامی ایران در بحث سومالی تلاش دارد بتواند نقش‌آفرینی‌های مثبتی داشته باشد. این کشور اسلامی که قریب دو دهه است در ناامنی و بحران و سال‌های طولانی بی‌دولتی به سر می‌برده است. دزدان دریایی یکی از پدیده‌هایی است که جامعه‌ی بین‌المللی با آن مواجه است. ما در آسیا مناسباتمان را نهادینه می‌کنیم. رویکرد دولت نهم در استفاده از همه‌ی ظرفیت‌های جهان از جمله در آسیا که ما عضو این خانواده هستیم و سه عنصر اصلی پیشرفت‌های اقتصادی یعنی سرمایه، تکنولوژی و نیروی ماهر به وفور در این قاره وجود دارد برای ما بسیار اهمیت دارد. در چهار سال گذشته آمار و اعداد در روابط اقتصادی خارجی ما مسیر تعادل را طی کرده است. آسیا سهم خود را در مناسباتش با ایران بازمی‌یابد.



متکی تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی امسال مصمم‌تر از قبل برنامه‌های در دستور کار خود را به پیش خواهد برد.



به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه‌ی کشورمان در ادامه‌ی نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران افزود: 20 فروردین ماه تثبیت توانمندی هسته‌یی صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران است. 20 فروردین روز غرور و افتخار ملت ایران است و فرزندان شجاع این ملت موفق شدند اراده‌شان را حاکم کنند. در این مسیر که ملت ایران می‌تواند. 20 فروردین روزی است که ملت ایران این ندا را سر می‌دهد که علم و فناوری در اختیار همگان باشد و همه‌ی ملت‌ها باید از ظرفیت‌ها و منافع علم استفاده کنند. 20 فروردین 89 اثبات پذیرش توانمندی غنی‌سازی به صورت بومی در جمهوری اسلامی ایران توسط جامعه‌ی بین‌المللی است و در این چارچوب باید بر حقوق و تکالیف کشورهای عضو ان‌پی‌تی و آژانس بار دیگر تاکید کنیم. این تعادل بین حق و تکلیف باید وجود داشته باشد.



وی توضیح داد: اگر ما کشوری را از حقوقی که در پیوستن به یک معاهده باید دسترسی پیدا کند محروم کنیم نمی‌توان فقط انتظار تکالیف داشت. کشورها ترغیب نمی‌شوند که در ساز و کارهای بین‌المللی حرکت کنند. بنابراین در موضوع انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی برای کشورها باید بار دیگر تاکید کنیم که انرژی هسته‌یی برای همه است و جمهوری اسلامی ایران این حق را نه در ازای خواست و کمک دیگران بلکه بر اساس اراده‌ی خود به آن رسیده است.






متکی هم‌چنین در پاسخ به پرسشی در مورد آخرین تحولات موضوع هسته‌یی ایران در زمینه‌ی تامین سوخت رآکتور تهران گفت: موضوعی که در دستور کار داریم بحث تامین سوخت رآکتور تهران است. پیشنهاد مبادله‌ی سوخت کماکان روی میز است و ما می‌توانیم این مبادله را در چارچوب کاملا منطق انجام دهیم. ما با اعضای مختلف گروه وین (طرف‌های مذاکره در وین، آمریکا، روسیه، فرانسه، ایران و آژانس) مستقیم و غیرمستقیم گفت‌وگو داشتیم. ابعاد مختلف مدالیته، منطقی و چارچوب منطقی برای بحث مبادله‌ی سوخت را مطرح کردیم و آنها در جریان دیدگاه‌های ما هستند. کافی است اراده‌ی سیاسی برای انجام این کار در آنها مشاهده شود و در فاصله‌ی کوتاهی این کار می‌تواند عملیاتی شود.






وزیر امور خارجه‌ی کشورمان هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد مساله‌ی مطرح شده در نشست سران اتحادیه‌ی عرب در لیبی در مورد جزایر سه‌گانه گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه هر زمانی که لازم باشد مواضع صریح کشورمان در مورد هر مطلب کذب و غلط اعلام می‌کند. خصوصا زمانی که به تمامیت ارضی کشورمان ارتباط پیدا می‌کند. از نظر ما برخی از اظهارات و مطالبی که توسط طرف‌های خاصی در برخی از نشست‌ها القا می‌شود در مورد جزایر ایرانی، مردود و غیر قابل توجه است.






به گزارش ایسناف متکی در پاسخ به این پرسش که سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا طرح‌های ایران را در موضوع خلع سلاح رد کرده و مدعی شده است اگر ایران به موضوع خلع سلاح هسته‌یی علاقه‌مند است می‌تواند این موضوع را با نگاه کردن در آینه آغاز کند، گفت: ما کماکان تلاش می‌کنیم آمریکایی‌ها را به واقع‌بینی، درست‌بینی و توجه به مصالح ملت‌های منطقه و به موازات آن منافع ملت آمریکا ترغیب کنیم. متاسفانه مردم آمریکا طی سالیان طولانی گذشته به‌ویژه در 30 سال اخیر و بالاخص در یک دهه‌ی گذشته بخش مهمی از اعتبار و حیثیتشان توسط سیاستمدارانشان چوب حراج زده شده است؛ به خاطر عملکردها و سیاست‌های غلط و مبتنی بر شکستشان. ادعای مبارزه با تروریسم کردند، اما جهانیان مشاهده کردند که چگونه سرکرده‌ی تروریست‌های منطقه در پایگاه‌های نظامی آنها است. سخن از حقوق بشر و دموکراسی گفتند. یک در هزار فیلم‌ها و اسناد منتشر شده‌ی شکنجه‌های دوران بربریت توسط سربازان آمریکایی در ابوغریب و گوانتانامو به جهانیان مخابره شد. اظهارات آمریکایی‌ها آن‌جا که در مورد حقوق بشر و دموکراسی سخن می‌گویند به سناریوهای مبتذلی تبدیل شده است. امروز مردم جهان خوب می‌دانند دموکراسی آمریکایی یعنی چه. دموکراسی آمریکایی یعنی استفاده از هر ابزاری برای تحقق خواست آمریکایی‌ها.



متکی توضیح داد: داستانی نقل می‌کنند که اگر واقعی هم نباشد گویای رویکرد آمریکایی‌ها است. می‌گویند وزارت خارجه‌ی آمریکا می‌خواست مدیرکلی را در امور مالی به کار بگیرد. افراد مختلفی داوطلب شدند. سوالی که مطرح بود این بود که 2 + 2 چند می‌شود؟ برخی از داوطلبان پاسخ دادند که بر اساس قانون سینرجی می‌شود 4 + یک مقداری، بعضی دیگر پاسخ دادند می‌شود 4 منهای مقداری و استدلالی کردند. برخی دیگر نیز پاسخ دادند می‌شود 4 اما فردی پاسخ داد 2 + 2 می‌شود هرچه وزارت خارجه آمریکا بگوید. و آنها همان فرد را استخدام کردند. دوران این منطق دیگر به سر آمده است؛ زیرا امروز در سایه‌ی همان ارتباطاتی که شما سردمدارش هستید کسی نمی‌تواند پنهان‌کاری کند و یا پشت درهای بسته تصمیم بگیرد. امروز جهان متحول شده است. امروز به فاصله‌ی ثانیه‌هایی خبری در یک گوشه‌ی جهان به گوشه‌ی دیگر می‌رسد. با ده‌ها و صدها تحلیل هم القایی و هم مستقل و لذا مردم در دنیا قضاوت دارند. بعد از آگاهی ملت‌ها یک چیز وجود داشت و آن این بود که شما رعبی ایجاد کرده بودید در سایه‌ی تسلیحاتتان و ارعاب‌هایی که القا می‌کردید و آن این‌که می‌گفتند بله حرف آنها غلط است اما کاری هم نمی‌شود کرد. امروز ملت‌ها متوجه شدند که می‌شود کاری کرد. مردم آمریکا در انتخابات آمریکا خط بطلانی بر سیاست‌های آقای بوش کشیدند. آقای اوباما با نگاه متفاوت بر روی کار آمد. ما دعوت می‌کنیم و فکر می‌کنیم این حق ملت آمریکا است که بیش از این تحقیر و منزوی نشود و این بر عهده‌ی مسوولین آمریکایی است. ما صادقانه بیان می‌کنیم که خلع سلاح هسته‌یی در جهان امری جدی و قطعی است. ممکن است دیر و زود داشته باشد اما فردا به خواست عمومی و جهانی تبدیل می‌شود. در این مسیر از رسانه‌ها و موسسات مطالعاتی و انسان‌های صاحب‌نظر و مستقل و سازمان‌های مردم‌نهاد درخواست می‌کنیم این صدا را در صورت پذیرش منتشر کنند.



وی تاکید کرد: امروز باید فرهنگ‌سازی کنیم تا آنانی که درست می‌ گویند و صدق در گفتار دارند با کسانی که کذاب و دروغگو هستند حرفشان مجزا و مشخص شود. حرفی که اوباما در جمهوری چک زد حرف درستی بود اما بعد تلاش کردند او را از آن حرف بازدارند. وی در جمهوری چک گفت ما نمی‌توانیم با مقوله‌ی خلع سلاح هسته‌یی تبعیض‌آمیز برخورد کنیم. ما نمی‌توانیم کشورهایی را مجاز به داشتن سلاح هسته‌یی و کشورهای دیگر را وادار به خلع سلاح هسته‌یی کنیم. این چارچوب حرفی است که وی در جمهوری چک زد. چرا بعد این حرف را تکرار نکرد؟ همان زمان ما از این گفته حمایت کردیم. این سوال به خودشان برمی‌گردد که اتفاقا آینه‌ی چونان جام جهان‌نمای افکار عمومی جهان تصویر آنها و فکر آنها را بنمود راست و به درستی نشان می‌دهد. مواضع تبعیض‌آمیز و یکجانبه‌گرایانه‌ی آنها را به درستی نشان می‌دهد. پس باید گفت خود شکن، آیینه شکستن خطاست.



به گزارش ایسنا، متکی در مورد تامین سوخت راکتور تهران در صورت عدم موفقیت در تبادل سوخت گفت: ما سوخت نیروگاه تهران را برای تولید داروهای مورد نیاز باید تامین کنیم. صدها هزار نفر از تولیدات مراکز مرتبط به نیروگاه هسته‌یی تهران وابسته هستند و دولت جمهوری اسلامی ایران سوخت این نیروگاه را قطعا تامین می‌کند. مبادله سوخت اقدامی است که منافع همه طرف‌ها را در بر دارد، اقدامی است اعتمادساز برای ما نسبت به آنها و برای آنها نسبت به ما. اقدامی چند جانبه است و منافع مختلفی بر آن مترتب است، اما ما پیش بینی کرده‌ایم و سوخت این نیروگاه با مشکل خاصی در زمان نیازش مواجه نخواهد شد.



وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا در کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران به مسایل مربوط به خلع سلاح شیمیایی نیز می‌پردازید گفت: کنفرانس تهران به خلع سلاح‌های هسته‌یی متمرکز است و خلع سلاح هسته‌یی و عدم اشاعه که مفهوم مربوط به این بحث است اما در کنار آن به مساله سلاح های کشتارجمعی هم اشاره خواهد شد.



وی افزود: ما کنوانسیون امحای سلاح‌های شیمیایی را داریم و سال 2012 سالی است که کل این سلاح‌ها باید از بین برود. بحث تدوین کنوانسیون جامع‌تر سلاح‌های میکروبی هم مطرح است و آن هم باید در دستور کار قرار گیرد. علی الاصول مواضع ایران در مورد سلاح‌های کشتار جمعی است که امروز سلاح‌های هسته‌یی بسیار بیشتر در دستور مباحث بین المللی است.



وی در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه خلع سلاح به نقش سازمان های مردم نهاد نیز توجه می کنید‌ گفت: در این کنفرانس به نقش و جایگاه سازمان‌های مردم نهاد تاکید خواهد شد و بخشی از این سازمان‌ها برای حضور در این اجلاس دعوت شده است. ما این نقش را باور داریم و معتقدیم بروز و حضور و نقش آفرینی آنها می‌تواند در فرهنگ سازی ضرورت خلع سلاح هسته‌یی بسیار مفید باشد.



وی هم چنین در مورد مذاکرات میان آمریکا و روسیه و موضع ایران در این رابطه گفت: مذاکراتی که میان آمریکا و روسیه با پیش سابقه و پیش زمینه دهه‌های 80 و بخشی در دهه 90 و کمی قبل از آن صورت می‌گرفته است مانند مذاکرات سایت2 و بحث های موشکی همه در مورد کاهش سلاح‌های هسته‌یی است. بالاخره مدت برخی از این سلاح ها می گذرد. بعضی از این سلاح ها ضرورت بازسازی پیدا می کنند و بعضی هم از رده خارج می شوند. مذاکراتی هم انجام می دهند برای این که آن‌ها را از رده خارج کنند. عنوانش هم کاهش سلاح‌های هسته‌یی است. اگرچه ممکن است گاهی رقم بالاتری را در نظر بگیرند. ما معتقدیم توسعه عمودی سلاح‌های هسته‌یی و تولید نسل‌های جدید سلاح‌های هسته‌یی که صحبتی پیرامون توقف آن روند نیست و برخی حوزه‌های دیگر اجزای مهمتری از این گفت وگوهای میان روسیه و آمریکا می‌تواند باشد.



متکی هم چنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در مورد این که تهران بنیانگذار طرح خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌یی بوده است چه موانعی برای تحقق این طرح وجود دارد گفت: در 1974 ایران و مصر پیشنهاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌یی را ارایه کردند و قطعنامه‌هایی برای آن صادر شد. در اجلاس های دیگری خارج از سازمان ملل نیز این بحث مورد تبادل نظر قرار گرفت و امروز تنها جایی که این سلاح های هسته ای در خاورمیانه وجود دارد فلسطین اشغالی است که رژیم صهیونیستی در تداوم برنامه‌های توسعه طلبانه‌اش و سلطه‌طلبی منطقه‌یی‌اش صدها کلاهک هسته‌یی را در فلسطین اشغالی دایر کرده است و قاعدتا یکی از موانع اصلی در گفت‌وگوهای مربوط به خاورمیانه عاری از سلاح های هسته‌یی است.



وی هم چنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در مورد توصیه های ایران برای نشست بازنگری NPT که در ماه آینده برگزار می شود گفت: ما بخشی از دیدگاه‌هایمان را در کنفرانس خلع سلاح در تهران و بخشی دیگر را در نیویورک بیان خواهیم کرد. مواضع‌مان با توجه به دستور کار بررسی NPT و بندها و سرفصل های معاهده NPT که امروز در حال مغفول واقع شدن است و یا این که در مسیر القاء آنها که اتفاقا نقاط قوت NPT است را اعلام می کنیم و دیدگاه‌هایمان را پس از نهایی شدن در این دو فرصت بخشی در تهران و بخشی در نیویورک بیان خواهیم کرد.



وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که دولت آمریکا اعلام کرده است ایران و کره شمالی از قوانین NPT منحرف شده‌اند موضع شما در این رابطه چیست؟ گفت: مواضع ایران در مورد سلاح‌های هسته‌یی کاملا روشن است. فعالیت‌های هسته‌یی ایران صلح آمیز است. ایران نیاز و اعتقادی به سلاح‌های هسته‌یی ندارد و معتقد است که دوران سلاح‌های هسته‌یی تمام شده است و این سلاح به درد دارندگانش هم نمی‌خورد، اگر این سلاح می توانست کمک کند از فروپاشی شوروی سابق جلوگیری می‌کرد. رژیم صهیونیستی را در لبنان و غزه از مواجهه شدن با شکست مانع می‌شد و مواضع آمریکایی‌ها و اظهارات اخیر آنها را بیشتر رویکردی تبلیغاتی می دانیم.



متکی ادامه داد: مسایل مربوط به کره را خود آنها پاسخ می‌دهند اما مواضع ایران در این مسیر کاملا روشن است.



وی خبرنگار ژاپنی که این سوال را پرسیده بود خطاب قرار داد و گفت: آمریکا را به عنوان اولین استفاده کنندگان از سلاح‌های هسته‌یی در کشور شما تقبیح می‌کنیم. آمریکایی‌ها اگر هر روز از ملت ژاپن عذرخواهی کنند باز هم کم است. ما نظر داشتیم که برای کنفرانس تهران برخی از بازماندگان این دو بمباران هسته‌یی آمریکا که به عنوان سند جنایت آنها علیه بشریت است را به تهران بیاوریم اما با توجه به کهولت و سن بالای آنها مقدور نشد، اما نمایشگاه این جنایت مرتکب شده از سوی آمریکا را در هیروشیما و ناکازاکی را در کنار اجلاس برگزار خواهیم کرد و از بعضی از مقامات محلی ژاپن هم دعوت شده است که در این جلسه شرکت کنند.



وی تاکید کرد: مواضع ما در بحث سلاح هسته‌یی روشن است و آمریکایی‌ها را به این ترغیب می‌کنیم که به خلع سلاح هسته‌یی در کل جهان تمکین کنند.



به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی در مورد توصیه و نظراتش در مورد جنایات رژیم صهیونیستی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در این رابطه گفت: سازمان کنفرانس اسلامی پس از آتش زدن مسجد الاقصی از سوی کشورهای اسلامی با هدف حمایت از فلسطین و فلسطینی ها و تبعا مراکز اسلامی و در مخالفت با سیاست های رژیم صهیونیستی اساسا تاسیس شده است. در مسیر فعالیت های خود و در سال‌های موجودیت خود گام‌هایی هم در این زمینه برداشته است و بانی قطعنامه‌هایی در شورای امنیت و سازمان ملل از طریق اعضای خود بود اما در عین حال سازمان کنفرانس اسلامی برآیند اراده کشورهای عضو است و تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت نقش آفرینی این سازمان در برخورد با رژیم صهیونیستی و دفاع از فلسطین همواره با هدف تشویق و ترغیب این سازمان و انجام رسالتی که قانونا به عهده اش است به انجام گرفته است. سفرهایی که دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی به تهران داشته اند و اجلاس‌هایی که ایران در آن شرکت می کند بسیاری از نشست های سازمان کنفرانس اسلامی به پیشنهاد ایران برگزار شده است. اولین دوری که حفاری‌ها در زیر بنای مسجد الاقصی در فلسطین اشغالی انجام شد اجلاس وزرای خارجه در جده با درخواست ایران تشکیل شد و ما هم در روابط با کشورهای اسلامی و هم در سازمان کنفرانس اسلامی از اولویت های دستگاه دیپلماسی است که برای اقدامی همگرا علیه رژیم صهیونیستی در ظرفیت های واقعی که وجود دارد ترغیب کنیم.



رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد انتشار اخباری مبنی بر کاهش روابط اقتصادی ایران و چین خاطرنشان کرد: روابط ایران و چین طی 5 سال گذشته روند پرشتاب رو به پیشی داشته است ما از مرز کمتر از ده میلیارد دلار در آغاز دولت نهم در روابط تجاری با چین به مرز 30 میلیارد دلار رسیده ایم و این روابط با درک ، احترام و منافع متقابل و با نشاط خوب ، روند پیش رونده خود را در دستور کار دارد.



به گزارش ایسنا، در ادامه خبرنگار خبرگزاری فرانسه در مورد این که برای تبادل سوخت چه راه حلی برای خروج از این بن بست دارید آیا ممکن است این اورانیوم غنی شده ایران به کشور ثالثی منتقل شود تا این مبادله صورت گیرد؟ وزیر امور خارجه پاسخ داد: در مورد مبادله سوخت چند مولفه وجود دارد؛ یکی از آنها میزان مبادله است. مولفه دوم زمان انجام تبادل سوخت و مولفه سوم مکان انجام این تبادل است.



وی توضیح داد: زمانی که اصل موضوع تبادل سوخت مطرح شد جمهوری اسلامی ایران نگاه مثبتی نسبت به آن داشته است و در مواردی حتی از سوی ایران این پیشنهاد پردازش شده است. در مورد میزان مبادله به ما گفتند این میزان سوخت با میزان دیگری از سوخت مبادله شود. ما این سوال را مطرح کردیم که کسی که خریدار است میزان مبادله سوخت را مشخص می کند، این حق خریدار است که میزان سوخت مورد نیازش را برای مبادله را تعیین کند. فروشنده فقط می‌تواند قیمتش را تعیین کند. ما در گفت و گوهایی که داشتیم، آنها متقاعد شدند که میزان سوختمان را خودمان تعیین کنیم.



وی ادامه داد: موضوع دوم در مورد زمان تبادل آن بوده است. در بحث زمان تبادل ما اعلام کردیم ما سوخت ‌5/3 درصد داریم و سوخت حدود ‌20 درصد می خواهیم. هر زمان این دو آماده بود با هم مبادله می‌کنیم یعنی مبادله باید به صورت همزمان انجام شود. بحث هایی را مطرح کردند و گفتند ما اگر الان توافق بکنیم تولید سوخت ‌20 درصد ‌6 تا ‌10 ماه طول می‌کشد ما نیز بررسی کردیم و اعلام کردیم اشکالی ندارد. ما توافق می‌کنیم شما تولید می‌کنید. هر زمان آماده شد آن زمان مبادله انجام می‌شود. ما ‌5/3 درصد می دهیم و ‌20 درصد می‌گیریم. تقریبا به طور ضمنی این نکته هم مورد پذیرش قرار گرفت.



متکی هم چنین درمورد محل تبادل سوخت نیز گفت: ما به آنها پیشنهاد کردیم فرضا برای صد کیلو سوخت ‌20 درصد باید هزار کیلو سوخت ‌5/3 درصد در اختیار دهیم، گفتیم این هزارکیلو را تحت نظر آژانس در ایران قرار می‌دهیم. هر زمان که آماده شد سوخت‌ها می‌تواند با هم مبادله شود.



رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: من فکر می‌کنم این‌ها مطالب جدی نباید برای آنها باشد. اصل مساله‌ای که وجود دارد تحقق اراده سیاسی برای فرمول تبادل است و من همانطور که به آقای لاوروف و طرف فرانسوی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفتم و هم چنین به آقای آمانو نیز اعلام کردم آن چه که مهم است تحقق این اراده سیاسی است که این تبادل صورت بگیرد لذا ما معتقدیم اگر آنها جدی باشند امکان توافق وجود دارد و از نظر ما مانع جدی برای این کار وجود ندارد.



وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد محل نگهداری سوخت تنها مساله مورد اختلاف است، آیا ایران نمی‌تواند در این رابطه انعطافی نشان دهد گفت: ما اعلام کردیم این سوخت در ایران است؛ ما می توانیم این سوخت را به هر میزان که هست تحت نظر و کنترل آژانس قرار دهیم. ما با آژانس کار می‌کنیم. این برای همه دنیا روشن و آشکار است و اعلام رسمی می شود؛ مگر ما می‌خواهیم با این سوخت چه کار کنیم؟ ما در ازای این که برای این هزار کیلو سوخت مشکلی به وجود بیاید چیزی به دست نمی‌آوریم. این موضوع بسیار روشن است، اما در عین حال هم می‌خواهیم از تحویل سوختی که طرف مقابل تامین می کند اطمینان به دست بیاوریم.



وی توضیح داد: امروز در تجارت مدرن، کالا آورده می‌شود، اما شش ماه بعد پولش پرداخت می‌شود در حالی که ما می گوییم این کار همزمان انجام شود. معتقدیم اگر اراده این کار وجود داشته باشد انعطاف جمهوری اسلامی ایران کار را تسهیل می کند.



وی هم چنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آمریکا تلاش می کند قطعنامه جدید را تا پایان بهار امسال علیه ایران تصویب کند ، موضع ایران در این رابطه چیست گفت: در مورد اقدام احتمالی شورای امنیت ما معتقدیم آمریکایی‌ها در شرایط خاصی قرار دارند. آقای اوباما در شرایط خاصی قرار دارد. او در یکسال پس از کارکرد دولتش در زمینه های مختلف زیر سوال است. هیچ پیشرفتی در خاورمیانه نداشته است و هیچ گام جدی در سایر بحران های منطقه ای وجود نداشته است و مهمتر از آنها سیاست و رویکرد روشنی را هم نتوانسته است ارایه دهد. هم چنین در سیاست داخلی هم با چالش هایی مواجه شده است. کرسی سناتوری ماساچوست که بعد از ‌40 سال که در اختیار دموکرات ها بود به دست حزب رقیب افتاد. اتفاق هایی در حال وقوع است؟ مخالفان دیروز آقای اوباما در انتخابات آمریکا در اروپا و برخی از کشورهای منطقه، کسانی که سعی می کردند سخنرانی های تبلیغاتی در اروپا برای طرفداران نئوکانت‌ها برگزار بکنند و در مراسمی که آقای اوباما به اروپا می‌آمد یا شرکت نمی کردند یا برخورد بسیار ضعیف داشتند آنها همه فالوده خوردن‌هایشان با آقای بوش بود. اروپا خصوصا در چهار سال دور دوم دولت بوش اصلا سیاست خارجی نداشت. همراهی و پیروی کامل از خط مشی بوش را در موضوعات منطقه ای داشت. این ها امروز به دنبال عکس‌های یادگاری با آقای اوباما هستند و برخی از کوتوله‌های سیاسی در اروپا که در انتخابات های مختلف با شکست مواجه می‌شوند و بعضی از تحلیل گران معتقدند آنها در انتخابات پیش رو در کشورهای خود شانس ادامه روی کار بودن حزبشان وجود ندارد آنها به اوباما القا می کنند که یکسال است شکست پی در پی می خورند و محبوبیتشان کاهش پیدا کرده است، در خود آمریکا نیز دچار مشکل شده‌اید، به عنوان برگ برنده کاری با ایران بکنید و در پاسخ به این که آقای اوباما چه کاری باید بکند می گویند باید چند قدم تند بردارند. آن قدم های تند نیز یکی ایجاد جنگی است که باید گفت آن کسی که جنگ طلب بود و دو سال آخرش هر روز می گفتند گزینه نظامی روی میز است اقدامی برایشان متصور نبود. نه این که ساز و کار امکانات و سلاح و کشتی جنگی نداشته باشند بلکه ایجاد جنگ جدید در منطقه آن هم با ایران برای آنها قابل تحلیل و پیش بینی نبود.



متکی ادامه داد: البته آنها که می‌دانستند چه می شود او را بر حذر می داشتند. او که بوش بود نتوانست کاری بکند این گزینه برای آقای اوباما به طریق اولی وجود ندارد.



رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: گام تند دیگری که از آن نام می برند و اوباما را برای آن القا می کنند این است که به سمت تحریم بروند؛ یعنی دوباره در دالانی که در غرب تجربه شد ورود پیدا کند که تجربه سیاست های شکست خورده آقای بوش دربحث تحریم ها است. خودشان می‌گویند که تحریم بر ایران تاثیری ندارد. پنج سال است که قطعنامه های تحریم علیه ایران وجود دارد. ما در حوزه های اقتصادی گام های زیادی برداشت وعلی رغم رکود اقتصادی در دنیا نشاط اقتصادی در ایران وجود داشت و رشد حدود ‌8 درصدی به نام ایران ثبت شد و کاهش نرخ بیکاری داشتیم. صادراتمان به بیش از ‌22 میلیارد دلار رسید. این ها در سایه چه بوده است؟



متکی گفت: البته کسانی هم به آقای اوباما توصیه می کنند که با آن شکست هایی که در جاهای دیگر داشته است ، تعامل سازنده با ایران می تواند برایش نجات بخش باشد و به او کمک کند. از ما می پرسند چه کاری می تواند به آقای اوباما کمک بکند ما می گوییم مبادله سوخت. اتفاقا همین مبادله سوخت برای بسیاری دیگر نیز کسب وجهه و آبرو خواهد شد و ما در رویکردی منطقی به همکاری سازنده روی این موضوع تمرکز کرده ایم.



به گزارش ایسنا، متکی در ادامه نشست خبری تاکید کرد: امیدواریم اعضای شورای امنیت در نگاه به مساله تحریم ایران رویکرد منطقی داشته باشند. مجازات ولو روی کاغذ یک کشور برای جرمی که مرتکب نشده است پایه‌های شورای امنیت را لرزان می کند.



وی ادامه داد: از سوی دیگر من با اکثر کشورهای عضو غیر دایم شورای امنیت مذاکره کرده‌ام. چرا شما این همه به کشورها فشار می‌آورید تا در رای دادن تابع نظرات شما باشند. چرا خودتان را تحریم می کنید؟ در مجمع عمومی گذشته و در بحث حقوق بشر کشوری بسیار کوچک و جزیره ای در کمیته سوم به نفع ایران رای داد. از آمریکا ، رژیم صهیونیستی، انگلیس و جاهای مختلف سعی کرده‌اند راه چند هزار کیلومتری را به آن کشور جزیره‌ای بروند و فشار بیاورند که در مجمع عمومی رایشان را علیه ایران عوض کنند. آیا این نظام بین المللی است؟ آیا این نظام دموکراتیک جهانی است؟



متکی ادامه داد: بسیار جالب است که وقتی سفیر آن کشور در نتیجه آن فشارها مجبور شد در مجمع عمومی رایش را عوض کند بلند شد و گفت: ای کشورهای بزرگ چرا خودتان را به ما تحمیل می کنید؟ چرا به ما فشار می آورید که ما مثل شما رای بدهیم؟ به نظر من به رغم مطالب دیگری که آن سفیر شجاعانه در آنجا مطرح کرد رای آری او در آن مجمع عمومی از صد تا رای نه به آمریکا با همین دو سه جمله‌ای که بیان کرد پر اهمیت‌تر بود.



وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: چرا از خود نمی‌پرسند که ما همه چیز را در دنیا ابزار کرده‌ایم و قداست زدایی کرده ایم؟ جا و اعتباری برای توجه به حرف های شما نمی‌بینم. وقتی در شورای امنیت دو سال و نیم پیش شرکت کردم و خواستند در مورد قطعنامه‌ای که پیشنهاد شده بود رای گیری کنند نطق نسبتا مفصلی داشتم و عنوان کردم شما چه چیزی را زیر سوال می برید؟ بر شاخه نشسته‌اید و ریشه می‌زنید.



متکی تاکید کرد: امیدواریم شورای امنیت منطقی برخورد کند و جایگاه خود را حفظ کند. شورای امنیت باید جایگاه خود را با برخورد درست و منطقی حفظ کند. باید از آنها پرسید برای رژیمی که تا دندان مسلح است و غیر مشروع است و سلاح های هسته ای دارد چند قطعنامه صادر کرده اید؟ چه کار جدی برای تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به لبنان و غزه شورای امنیت کرده است؟



متکی در ادامه اعضای شورای امنیت را خطاب قرار داد و گفت: آیا غیر از این است که شما یک چشم حقیقت بین را بسته‌اید و چشم مبتنی بر تبعیض را باز نگه داشتید. در کجا اثبات شده است که ایران سلاح هسته‌ای دارد؟ در مواردی که شما با قطعنامه اثبات کرده اید و بعد هم به آنجا رفته اید و کل آن کشور را زیر و رو کرده اید پیدا نکرده اید که امروز سران سابق آن زمان در دادگاه ها باید پاسخ دهند. البته اگر آن دادگاه ها فرمایشی نباشد بنابراین ما معتقدیم این شورای امنیت است که با چالش مواجه است و امیدواریم مسیر اشتباه گذشته را دوباره طی نکند. تسلیم فشار از سوی مشخصا یکی دو عضو شورا نشود. البته اگر مسیر اشتباه گذشته را بخواهند بروند به همان نتیجه ای که درگذشته رسیده اند خواهند رسید.



وی هم چنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد این که چه اقداماتی از سوی ایران برای رویارویی در مقابل خطرهای احتمالی اندیشیده شده است، گفت: در گذشته تئوری هایی وجود داشت که برای خروج از یک بحران معمولا کشورهای بزرگ یا برخی از رژیم ها بحران دیگری را خلق می کردند تا از آن بحران رهایی یابند. ما معتقدیم مناسبات کنونی جهان شرایط را متحول کرده است. وقتی در جنگ لبنان به بیروت رفتم در میانه جنگ با نخست وزیر وقت لبنان ملاقات کردم. وی گفت این ششمین یا هفتمین حمله اسرائیل به لبنان است و در برخی از این حملات حتی تا بیروت هم آمده است. من در آنجا به وی گفتم ان شاء الله این آخرین حمله به لبنان خواهد بود واین گونه که دیده میشود درسی خواهند گرفت که هر وقت به یاد حمله دوباره به لبنان می افتند تنشان بلرزد. شکست سختی در لبنان صهیونیست‌ها خوردند. برای این که این شکست که به بحران تبدیل شده بود را بپوشانند بحران دیگری طراحی کردند و آن غزه بود.



وی ضمن اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: اما این جنگ و نبرد غزه به نفع فلسطینی ها و حماس ثبت شد و یک شکست دیگر به نام رژیم صهیونیستی اضافه شد. آمریکایی ها ممکن است زمانی برای بحران اقتصادی، راهکار نظامی انتخاب می‌کردند اما امروز دیگر آن زمان نیست. زمانی هیات عالی رتبه از یک کشوری در یک سال آخر حکومت بوش آمده بود زمانی که با آنها ملاقات داشتیم گفتند براساس اطلاعات دقیق معتقدیم که آمریکایی‌ها حمله خواهند کرد و از فجایع آن می گفتند. گفتم شرایط آنها اجازه نمی دهد خود را وارد بحران دیگر کنند. آمریکایی‌ها به منطقه آمده بودند که اسیر بگیرند اما خودشان به دلیل سیاست‌های غلطشان اسیر این منطقه شده‌اند. این نکته ظریفی است که سیاستمداران آمریکایی باید درک کنند و به آن توجه کنند. مردم آمریکا به این دلیل به سیاست تغییر آقای اوباما اقبال کردند و به او رای دادند و ما هنوز معتقدیم که مردم آمریکا این حق را دارند که بیش از این کشورشان به واسطه عملکرد سیاست مدارانشان در دنیا منزوی تر نشوند.



متکی افزود: ما در منطقه حضور قوی خود را داریم و فعالیت های قانونی خودمان را انجام می دهیم و مراقبت های لازم خودمان را می کنیم ما با دستگیری سرکرده اشرار و تروریست ها ، ریگی و آزاد سازی دیپلمات عزیزمان در روزهای اخیر نشان دادیم هر تحرکی در منطقه زیر نظر ماست. اشراف کامل اطلاعاتی ما تحلیل واقع بینانه و درست سیاسی ما از شرایط و نسخه های صمیمانه و سازنده ای که برای برون رفت از بحران ها ارایه می دهیم امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.



وی هم چنین در پایان در پاسخ به پرسش دیگری در مورد این که نتایج کنفرانس خلع سلاح تهران می تواند تاثیرات گسترده ای داشته باشد گفت: کنفرانس تهران یک آغاز و شروع است و ما مانند هر شروع دیگری انتظار صد از آن نداریم. بنابراین حضور 50 یا 70 نفر از صاحب نظران خارجی و همین تعداد صاحب نظران داخلی چیزی در حد کنفرانس مونیخ می شود که امروز پس از سالیان طولانی تجربه می تواند این تعداد افراد را جمع کند. ما تصور می کنیم این کنفرانس با استقبال خوبی مواجه خواهد شد. ایران حرف های جدی برای زدن دارد. سعه صدر لازم برای شنیدن دارد و در بستر این گفت و شنود مسوولانه و صمیمانه معتقدیم محصول خوبی در جهت منافع بشری که حرکت به سوی خلع سلاح هسته ای در جهان است فراهم خواهد شد.



نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار