کد خبر: 195155
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۰
دکتر شیک‌پوش بالاخره فریب خورد و به دام افتاد
به گزارش «جوان آنلاین» ، 22مهر امسال فرش فروش مالباخته‌ای با حضور در پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: در یکی از هتل‌های تهران مغازه فرش فروشی دارم که صبح روز21 مهر فردی با کت و شلوار، عینک دودی، کیف سامسونت و تیپ عالی وارد مغازه‌ام شد. در حالی که وانمود می‌کرد با موبایلش مشغول صحبت با مادرش است، خطاب به فردی که به ظاهر پشت خط تلفن بود، گفت: «مادر! من دیشب پیش شما بودم، امشب هم می‌رم فرودگاه و الان هم اومدم دوتا فرش بخرم واسش سوغات ببرم.»
فرش فروش میانسال ادامه داد: پس از تمام شدن مکالمه تلفنی، حال و احوال گرمی‌ با من کرد و خود را دکتر مسگرزاده معرفی کرد. بعد هم دو تخته فرش نفیس ابریشم که اصطلاحاً به آن زربافت گفته می‌شود، انتخاب کرد که ارزش ریالی آنها حدود 5/3 میلیون تومان بود، اما زمانی که من فاکتور مشتری را صادر کردم، شروع به جست وجو در جیب‌ها و کیف خود کرد و در ادامه نیز مثلاً به همسرش زنگ زد تا در مورد کیف پول خود از او سؤال کند. فرش فروش مالباخته در مورد مکالمه او با همسرش گفت: در چند دقیقه‌ای که من فقط گفته‌های دکتر قلابی را می‌شنیدم، او سعی داشت، داستان خود را برایم باور‌پذیرتر کند. او که به ظاهر با همسر خود صحبت می‌کرد، گفت: «خانه را بگرد ببین کیف پول من آنجا نیست. » و پس از کمی ‌مکث در ادامه چند بار تکرار کرد: «خانم من که از صبح مطب نرفتم. » در پایان هم رو به من کرد و آدرسی در ولنجک را به من داد و گفت که بعد از ظهر با من تماس می‌گیرد تا من دو تخته فرش را برایش بفرستم و او همان موقع پول را به من می‌دهد.
مرد مالباخته در مورد ادامه ماجرا و قرار بعد ازظهر با مرد فریبکار که خود را پزشک معرفی کرده بود، افزود: حدود ساعت یک بعدازظهر بود که تلفن مغازه‌ام زنگ زد و این مرد از من خواست فرش‌های ابریشم را برایش به آدرسی که داده بود، ببرم. من هم همین کار را کردم، اما وقتی به آنجا رسیدم، دیدم او با ظاهری مرتب در خیابان ایستاده است. وقتی مرا دید اشاره‌ای کرد و پس از اینکه سوار اتومبیل من شد خواست او را به مقابل پاساژی در ولنجک ببرم و من نیز که فکر می‌کردم او آدم با شخصیتی است، قبول کردم.
مرد شاکی ادامه داد: وقتی به مقابل پاساژ رسیدیم، مرد شیاد آخرین مرحله نقشه خود را اجرا کرد و بسته‌ای را که به ظاهر حاوی چند جلد شناسنامه بود، به من داد و گفت: این بسته را ببر به پسر جوان کراواتی که در پاساژ ایستاده بده و بیا. این مرد حتی برای جلب اعتماد من و افزایش ضریب موفقیت نقشه خود زمانی که قصد پیاده شدن از خودروی خود را داشتم، گفت: هر بار که از خودرو پیاده می‌شوی، موبایل و سوییچ را با خود ببر تا احتمال دزدی را کم کنی. من هم به حرفش گوش دادم و خودروام را با اطمینان کامل به او پارک کردم و به داخل پاساژ رفتم تا بسته را تحویل دهم، اما بر خلاف انتظار کسی با آن مشخصات را در هیچ جای پاساژ ندیدم و وقتی برای پرس و جو به سراغ او رفتم، دیدم از او خبری نیست. ابتدا فکر کردم برای خرید یا انجام کار دیگری پیاده شده، اما با بررسی دقیق‌تر موضوع در کمال ناباوری پی بردم که از دکتر و فرش‌ها که در خودرو بود، خبری نیست.
مرد شاکی در مورد چگونگی شکایت و نحوه پیگیری پلیسی و قضایی پرونده گفت: «زمانی که فهمیدم همه ماجرا‌های آن روز یک برنامه شیادانه و از پیش طراحی شده برای دزدی دو تخته فرش ابریشم زربافت من بوده است، بسته‌ای که این مرد به من داده بود را باز کردم و دیدم که فقط چند جلد شناسنامه است که به عنوان بهانه‌ای برای دور کردن من از خودرو‌ام مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین موضوع را به پلیس 110 اطلاع دادم.
با توجه به اظهارات مالباخته، کارشناسان چهره‌نگاری پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ اقدام به ترسیم چهره فرضی متهم کرده و پس از تأیید چهره متهم توسط مالباخته متوجه شدند که متهم متواری یکی از مجرمان سابقه‌دار پلیس آگاهی به نام «محمد» ( 40 ساله ) است که پیش از این نیز بارها به اتهام جرائم مختلف از جمله جعل تراول چک و کلاهبرداری دستگیر و روانه زندان شده است.
با اطلاعات به‌دست آمده از متهم متواری، مأموران به مخفیگاه متهم مراجعه کردند که در بررسی‌ها مشخص شد متهم پس از اینکه از زندان آزاد شد محل مخفیگاه خود را تغییر داده است.
در ادامه تحقیقات، با استفاده از اطلاعات بدست آمده از مالباخته در مورد مشخصات ظاهری فرش‌ها و کنترل نامحسوس مجرمان سابقه‌داری که در زمینه خرید و فروش فرش‌های نفیس دارای سوء‌سابقه هستند، مشخصات فرش‌های نفیس دزدی شده و تصویر متهم را با توجه به شیوه و شگرد متهم، در اختیار آن دسته از فرش فروشی‌های سطح تهران قرار دادند که در زمینه خرید و فروش فرش‌های گران قیمت و نفیس فعالیت دارند.
سرانجام 26 مهر یکی از صاحبان مغازه‌های فرش فروشی تهران در منطقه سیدخندان در تماس با پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ از حضور متهم در داخل مغازه اش به بهانه فروش یک فرش ابریشمی‌خبر داد که بلافاصله مأموران در این مغازه حاضر و متهم متواری را که با صاحب فرش فروشی و یکی از دوستانش درگیر شده بود، دستگیر و به پایگاه سوم پلیس آگاهی بردند.
مغازه‌داری که متهم در مغازه او دستگیر شده است در مورد نحوه اطلاع از کلاهبردار بودن متهم گفت: من این مرد را نمی‌شناسم و تا روزی که در مغازه ما دستگیر شد، او را ندیده بودم. در روز دستگیری او دقایقی بعد از آنکه وارد مغازه شد، یکی از همکاران که نزدیکی ما مغازه دارد و از آنجا نیز به مغازه ما دید دارد به من زنگ زد و گفت: فردی که وارد مغازه‌ات شد، کلاهبردار است و احتمالاً قصد فروش فرشی ابریشمی‌ را دارد. به این ترتیب بود که ما ابتدا بر سر قیمت با او چانه زنی کردیم و به بهانه اینکه پول نقد کافی برای پرداخت مبلغ مورد توافق را نداریم و باید از عابر بانک برداشت کنیم او را معطل کردیم، اما او پس از چند دقیقه تصمیم به خروج از مغازه گرفت. بنابراین ما مجبور شدیم او را به زور در مغازه نگه داریم تا مأموران از راه برسند و او را دستگیر کنند.
متهم نیز در تحقیقات پلیس در خصوص تعداد فقره‌های کلاهبرداری خود گفت: تاکنون از سه مغازه دزدی کرده‌ام که از هر کدام دو تخته فرش را با شیوه‌ای مشابه بردم و در موردی که از فرش فروش هتل کلاهبرداری کردم، چون فروشنده با این تصور که من واقعاً خریدار هستم، فاکتور را همراه فرش‌ها آورده بود که هنگام فروش با مشکل کمتری روبه‌رو بودم، اما در موارد دیگر نیز مشکل چندانی نداشتم و پس از رفتن به چند مغازه موفق شدم مشتری خوبی برای آنها پیدا کنم و هر کدام از فرش‌ها را به قیمت بین 500 هزار تا یک میلیون تومان فروختم.
این متهم در پاسخ به این سؤال که چرا خود را پزشک معرفی کرده است؟ گفت: فروشندگان با شنیدن نام «دکتر» خود را گم می‌کنند و راحت‌تر اعتماد می‌کنند.
سرهنگ محمدرضا ذاکراستقامتی، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ درخصوص متهم دستگیر شده، گفت: این مرد، فردی سابقه‌دار است که بیش از 10 فقره محکومیت قضایی دارد و سه مورد از پرونده‌هایی که برای او تشکیل شده در رابطه با جعل اسکناس و تراول بوده است.
به گفته سرهنگ ذاکراستقامتی، در یکی از این پرونده‌ها که در پایگاه دوم مورد رسیدگی قرار گرفته متهم با تراول‌های جعلی اقدام به کلاهبرداری کرده بود که در آخرین مورد از کلاهبرداری‌ها مرد مغازه‌دار متوجه جعلی بودن تراول‌ها شده و با کمک مردم او را دستگیر کرده تا به پلیس تحویل دهد. این درحالی بود که با توجه به چک‌هایی که از او کشف شده، جعلی بودن آنها به وضوح مشخص است.
رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی در مورد روند رسیدگی به این پرونده گفت: در حال حاضر علاوه بر فرش فروش هتل، دو نفردیگر از شاکیان این پرونده مورد شناسایی قرار گرفته‌اند. یکی از شاکیان در اظهارات نخستین خود گفته، متهم خود را دکتر توانا معرفی کرده و کارت ویزیتی هم با همین نام به او داده است که در تحقیقات مشخص شد مطبی با مشخصاتی که او در کارت ویزیت چاپ کرده، وجود ندارد.
سرهنگ ذاکراستقامتی در ادامه به شهروندان بویژه فروشندگان هشدار داد: فریب القاب و نام افراد را نخورند و برای تحویل جنس، شیوه‌های مطمئنی را انتخاب کنند که بدانند به‌طور قطع پول را در همان موقع دریافت می‌کنند و تا جایی که امکان دارد برای فروش کالا افرادی را که نمی‌شناسند، ببینند و از تحویل کالا به عناوین مختلف به افراد واسطه که از طرف مشتری ناشناس فرستاده می‌شوند، خودداری کنند. همچنین در نهایت در صورت لزوم آدرس مشتری را با یک شماره تلفن ثابت از او بگیرند تا قبل از فرستادن پیک، اصالت آدرس و شماره و تعلق داشتن آن به مشتری را به دقت بررسی کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار