
رضا چراغی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به انجام موفقیتآمیز یکی از بزرگترین پروژههای تعمیراتی در کشور و حتی خاورمیانه، افزود: با همت همکاران در پالایشگاه، مسئولان استانی و ملی و شرکت پالایش و پخش، تعمیرات اساسی پالایشگاه با موفقیت به پایان رسید.
وی در تشریح این پروژه گفت: در طول سه ماه گذشته، نزدیک به ۱۴ واحد عملیاتی پالایشگاه، مورد تعمیرات اساسی قرار گرفتند، برنامه تعمیراتی برخی از این واحدها بر اساس زمانبندی مشخص و از پیش تعیینشده، به موقع انجام شد.
مدیرعامل پالایشگاه شازند، با اشاره ویژه به دو واحد کلیدی آیزوماکس و RFCCکه نقش اصلی در تأمین بخش اعظم بنزین کشور را دارند، اعلام کرد تعمیرات اساسی این دو واحد حدود سه ماه و نیم به طول انجامیده است.
چراغی در مورد واحد آیزوماکس ادامه داد: این واحد که سال گذشته درگیر حریق شد، طبق برنامهریزی اولیه باید در سال ۱۴۰۰ مورد اورهال قرار میگرفت. اما به دلیل مشکلات در تأمین مواد و قطعات توسط سازندگان داخلی، این امر میسر نشد و در نهایت در پایان سال گذشته، به دلیل تعمیرات نشدن به موقع، حادثهای در این واحد رخ داد که خوشبختانه بدون تلفات جانی بود.
وی افزود: بلافاصله پس از حادثه، اقدامات برای تأمین کالاها و به ویژه کاتالیست این واحد آغاز شد. اگرچه کارشکنیهایی از داخل و خارج برای عدم تأمین به موقع کاتالیست صورت گرفت، اما این کاتالیست با وجود همه مشکلات، سه ماهه تأمین و وارد کشور شد. با این حال، پروسه ترخیص آن از گمرک به دلایل کارشکنیها، بیش از پنج ماه به طول انجامید.
مدیرعامل پالایشگاه شازند با اعلام پایان تعمیرات اساسی این واحد، خاطرنشان کرد: هم اکنون کاتالیست واحد آیزوماکس انجام شده و در پایان این هفته، آماده تولید بنزین، گازوئیل و نفت سفید خواهد بود.
چراغی واحد RFCC را پیچیدهترین واحد در کشور و خاورمیانه خواند و گفت: این واحد از زمان بهرهبرداری، نزدیک به ۱۲ سال پیش، تاکنون تعمیرات اساسی نشده بود، در حالی که طبق استانداردها میبایست در سالهای ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ این کار انجام میشد.
وی دلیل این تأخیر را شرایط خاص کشور عنوان کرد و افزود: کارکرد این واحد با ظرفیت کم، توجیه اقتصادی چندانی نداشت و مشکلات متعددی در راهاندازیهای مکرر آن در سالیان اخیر وجود داشت. برنامهریزی برای اورهال این واحد حتی قبل از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه انجام شده بود، اما به دلیل شرایط جنگ متوقف ماند و بلافاصله پس از جنگ با اخذ مجوزهای لازم، کار تعمیرات اساسی آن آغاز شد.
مدیرعامل پالایشگاه شازند با اعلام پایان موفقیتآمیز تعمیرات اساسی واحد RFCC دیروز، گفت: کاتالیست این واحد نیز در این هفته شارژ خواهد شد و تا پایان هفته، شاهد تولید ۸ میلیون لیتر بنزین در این واحد خواهیم بود. این میزان، سهم بزرگی از تولید بنزین کشور است.
چراغی با اشاره به پیچیدگیهای فنی این واحد، تصریح کرد: از آنجا که این واحد، تنها واحد از نوع خود در کشور است، هیچ تجربه قبلی برای تعمیرات اساسی آن وجود نداشت. بنابراین، برای اولین بار از حضور نیروهای متخصص خارجی در کنار پیمانکاران داخلی برای انجام این پروژه عظیم استفاده شد و همکاران ما در پالایشگاه، اقدامات بسیار بزرگ و پیچیدهای را به سرانجام رساندند.
وی با اشاره به مباحث مربوط به واردات بنزین در کشور، اظهار کرد: در چنین شرایطی، با هماهنگی شرکت ملی پالایش و پخش، نزدیک به سه ماه برای تعمیرات اساسی این واحد در نظر گرفته شد.
مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی (شازند) افزود: اما با گشایش واحد، مشخص شد حجم خرابیها و تعمیرات، چندین برابر برآورد اولیه و برنامهریزیهای انجامشده است.
چراغی تاکید کرد: به جای توقف و بلاتکلیفی، تیم فنی و پیمانکاران به صورت فوری و راهحلمحور وارد عمل شدند و با تلاش شبانهروزی موفق به اتمام پروژه شدند.
وی با اشاره به سختیهای پروژه، خاطرنشان کرد: تأمین مواد و کالاهای مورد نیاز، بهویژه توسط واحد بازرگانی پالایشگاه، با وجود حجم کاری سه تا چهار برابر پیشبینی اولیه، به خوبی انجام شد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند افزود: اگرچه تلاش شد به دلیل نیاز مبرم کشور به سوخت، از برنامه زمانبندی اصلی عدول چندانی نشود، اما برخی تأخیرها به دلیل پیچیدگیهای ذاتی کاری این اورهال اساسی، اجتنابناپذیر بود.
چراغی یکی از بزرگترین دستاوردهای این پروژه را ایجاد و بومیسازی دانش تعمیرات اساسی واحد RFCC برای اولین بار در کشور عنوان کرد و گفت: با مستندسازی کامل (عکس، فیلم و گزارش) و حضور نیروهای متخصص داخلی در کنار کارشناسان خارجی، این دانش ارزشمند در استان مرکزی، پالایشگاه شازند و شرکت پیمانکاری "پتروساز انرژی" ایجاد و نهادینه شد.
وی در تشریح اهمیت این دستاورد ملی گفت: با توجه به راهاندازی واحد مشابه RFCC در پالایشگاه اصفهان در آینده نزدیک، ایجاد این دانش در کشور، زیرساخت فنی لازم برای پشتیبانی از آن پروژه را نیز فراهم کرد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند اشاره به عملکرد اقتصادی پالایشگاه اظهار کرو: خوشبختانه پالایشگاه علیرغم همه فشارها برای بازگشت سریعتر به مدار، توانست در نیمه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته سودآوری نسبتاً خوبی را ثبت کرد.
چراغی با اشاره به مصرف روزانه حدود ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور، از برنامهریزی شرکت ملی پالایش و پخش برای افزایش عرضه روزانه بنزین به ۱۲۲ میلیون لیتر با محاسبه ذخایر و پس از این اورهال خبر داد.
وی افزود: برنامههای خوبی برای افزایش تولید سوخت و فرآوردههای بیشتر در پالایشگاه شازند پس از این اورهال تدوین شده است.