تولید خودروهای بیکیفیت با مصرف سوخت بالا یکی از مهمترین عوامل اصلی آلودگی هوا و مرگ سالانه ۵۷ هزار نفر است جوان آنلاین: استاندارد و به روز نبودن خودروهای تولیدی کشور، یکی از کلیدهای اصلی آلودگی هواست! پس از پلیس راهور این بار خودروهای بیکیفیت صدای معاون بهداشتی وزارت بهداشت هم درآورده است! منابع متحرک یا همان خودروها یکی از اصلیترین منابع آلودگی هوا هستند و خطرات این آلودگی هم روی سلامت انسانها جدی است. به گونهای که علیرضا رئیسی با اشاره به وقوع سالانه بیش از ۵۷ هزار مورد مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور گفت: «تولید خودروهای بیکیفیت با مصرف سوخت بالا یکی از مهمترین عوامل اصلی آلودگی هواست، بهتر است خودروسازان از تولید خودروهای بیکیفیت دست بردارند.»
طبق گزارش دستگاههای مسئول حدود ۷۰درصد ذرات معلق و ۸۰درصد گازهای آلاینده از منابع متحرک از جمله خودروها و موتورسیکلتها منتشر میشود. این در حالی است که بنا به تأکید رئیس سازمان حفاظت محیطزیست بررسیها نشان میدهد بخشی از خودروهایی که در دوره چهارساله معافیت از معاینه فنی قرار دارند، به دلیل آلایندگی مردود میشوند، این در حالی است که طبق ماده ۴ قانون هوای پاک، تولید و واردات انواع وسایل نقلیه موتوری منوط به رعایت حدود مجاز انتشار آلایندههاست که توسط سازمان حفاظت محیطزیست تصویب و در مراکز مورد تأیید این سازمان و سازمان ملی استاندارد آزمون میشود.
صرف کل هزینه سالانه سلامت کشور برای آلودگی هوا
معاون وزیر بهداشت، هزینههای ناشی از آلودگی هوا را سرسامآور خواند و گفت: «حداقل معادل هزینه سلامت یک سال کشور، سالانه هزینه آلودگی هوا میشود.»
طبق توضیحات وی آلودگی هوا علاوه بر هزینههای مستقیم، به دلیل ایجاد سموم تجمعی در بدن از طریق استنشاق و جذب پوست، منجر به بیماریهای مزمن قلبی عروقی، سرطان و سایر بیماریها میشود.
معاون وزیر بهداشت، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا را استفاده از سوختهای نامرغوب و مهمتر از آن کیفیت پایین خودروسازی در کشور دانست و افزود: «این گروه دست بردار نیستند و خودروهای بیکیفیت با مصرف سوخت بسیار بالا تولید میکنند.»
به گفته وی کیفیت خودروها و استفاده از انرژیهای پاک جزو مواردی هستند که در ارتباط با هوای پاک مطرح میشود. در حال حاضر، واردات خودروهای برقی مطرح شده، اما نکته مهم و اساسی این است که زیرساخت لازم برای این موضوع فراهم شود. بر این اساس، شهرداریها با همکاری دولت و وزارت نیرو باید نسبت به افزایش جایگاههای شارژ خودروهای برقی اقدام کنند و برق نیز به میزان کافی میبایست در دسترس باشد.
مافیای خودروسازی
رئیسی با بیان اینکه با مافیای خودروسازی در کشور مواجه هستیم، گفت: «برخی خودروسازان داخلی، خودروی بیکیفیت و با مصرف سوخت بالا تولید میکنند، به آنها توصیه میکنم که به جای تولید خودروی بیکیفیت نسبت به واردات خودروی برقی از چین اقدام کنند و قطعات آن را در کشور متصل کنند و با واردات خودرو برقی از چین میزان آسیب به مردم را کمتر کنند».
وی با اشاره به تلفات جادهای افزود: «سالانه حدود ۲۴ هزار نفر در تصادفات جادهای جان خود را از دست میدهند که سه عامل اصلی آن ضعف قوانین، جادههای بیکیفیت و خودروهای بیکیفیت است.»
معاون وزیر بهداشت با هشدار نسبت به آمار مرگومیر ناشی از آلودگی هوا و سوانح جادهای حدود ۸۰ هزار نفر در کشور گفت: «یعنی یکدهم نرخ باروری، سالانه جمعیت از دست میرود؛ این افراد مولد جامعه هستند.»
طبق توضیحات رئیسی خودروی بیکیفیت هم جیب مردم را با قیمت بالا خالی میکند، هم باعث مرگومیر جادهای میشود و هم هوا را آلوده میکند، جوانی که مجبور به خرید چنین خودرویی آن هم با وام میشود، هم بدهکار میشود، هم جان خود و خانوادهاش را به خطر میاندازد.
وی تأکید کرد: «با یک خودروی بیکیفیت، ضربات مهلکی به جمعیت کشور وارد میکنیم، این چرخه باید شکسته شود.»
انتقاد پلیس از بیکیفیتی خودروهای داخلی
پیش از این نیز بارها مسئولان پلیس از خودروسازان انتقاد کردهاند. همچنان که سرهنگ سیدهادی هاشمی، رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ درباره ایمنی پایین یا به عبارت بهتر نداشتن ایمنی خودروهای داخلی و همچنین مافیای صنعت خودرو گفت: «کیفیت پایین خودروهای داخلی و گزارشهایی که از نقص فنی خودروها داده میشود به ماجرای پشت پرده خودروسازان مربوط میشود».
علاوه بر این سردار تیمور حسینی گفته بود: «کیفیت خودروهای تولید داخل هیچ تفاوتی با گذشته نکردهاست و از نظر پلیس کماکان مشکل کیفیت وجود دارد. موضع ما همان است که در قبل اعلام کردیم و خودروی تولید داخل همچنان مشکلات ایمنی دارد و نیاز به ارتقا دارد و هیچ اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده و اگر وزارت صنعت ادعا کردهاست، در حال افزایش کیفیت است اینها داستان و ادعایی بیش نیست و هیچ اتفاقی نیفتاده و رانت و مافیا همچنان با قوت کار خود را پیش میبرد و به کسی پاسخگو نیست و همچنان شاهد مشکلات کیسه هوا در خودروها هستیم.»
ادامه یک چرخه معیوب
بر اساس مصوبه هیئت وزیران، از سال ۱۴۰۶ تولید خودروها باید بر اساس استاندارد یورو۶ انجام شود. با وجود این، برخی از پیشرانههای فعلی قابلیت انطباق با استاندارد یورو۶ را ندارند و در نتیجه برخی از محصولات خودروسازان تغییر خواهند کرد. خودروسازان باید از هم اکنون برنامه جایگزینی محصولات و توسعه پیشرانههای جدید را آغاز کنند. بخشی از این پیشرانهها با تغییرات نرمافزاری و سختافزاری و بخشی دیگر با سرمایهگذاری جدید در حوزه مهندسی و زنجیره تأمین قابل تطبیق هستند.
با تمام این قوانین و انتقادات صریح از کیفیت خودروها و اثبات نقش آنها در آلودگی هوا، اما باز هم این چرخه معیوب نه فقط ادامه دارد، بلکه روز به روز برای خرید یک ماشین بیکیفیت، غیرایمن و آلودهکننده محیطزیست باید پول بیشتری بدهیم به گونهای که خرید ماشین برای بسیاری از افراد به امری دستنیافتنی تبدیل شدهاست. از همه مهمتر اینکه معلوم نیست این چرخه کی و کجا قرار است شکسته شود!