جوان آنلاین: مطهر محمدخانی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: علاوه براین ۶۰ دستگاه اتوبوس دو کابین تا پایان مهرماه وارد کشور میشود و تا پایان دی ماه مجموعاً ۴۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری یا دو کابین به خطوط بی. آر. تی اضافه خواهد شد.
وی با بیان اینکه در آبان ماه چند ایستگاه مترو افتتاح می شود، گفت: ایستگاههای خطوط ۶ و ۷ تا پایان پاییز به مرحله نهایی افتتاح می رسند و تعدادی از تاکسیها نیز به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه خواهند شد.
سخنگوی شهردار تهران با بیان اینکه بانک مرکزی تأییدیه نهایی پیش پرداخت تأمین واگنها را صادر کرده است، گفت: بهمن ماه دو رام قطار وارد کشور میشود و در صورت تداوم روند به طور میانگین هر ماه دو تا سه رام قطار وارد ناوگان خواهد شد.
محمدخانی درباره تراموا هم گفت: مراحل کارشناسی تراموا به پایان رسیده و مسیر آن باید در شورا طی شود تا به مرحله نهایی برسد؛ راهبرد شهرداری حرکت به سمت مدهای انبوه برقی در حمل و نقل عمومی است.
وی تأکید کرد: هرچه بتوانیم حمل و نقل عمومی را برقی کنیم و از مُدهای انبوه استفاده کنیم، هم به کاهش ترافیک و هم به کاهش آلودگی هوا کمک خواهیم کرد.
بازگشت اهالی به محله نفرآباد
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به برنامههای بازآفرینی محله نفرآباد گفت: بازگشت اهالی قدیمی این محله برای موفقیت پروژه ضروری است و مستندی درباره نفرآباد ساخته ایم که به ابعاد مختلف ماجرا میپردازد؛ باید با تبلیغ در رسانهها و فراهم کردن تسهیل گریهای شهرداری، حضور مردم در بازسازی این محله تقویت شود.
وی اضافه کرد: نفرآباد یکی از محلههای قدیمی تهران است که در گذشته به دلیل کوچ مردم با چالشهای بازآفرینی مواجه شد؛ برنامههای شهرداری تهران برای بازگرداندن اهالی و توسعه حمل و نقل برقی، بخشی از تلاشهای این نهاد برای ارتقای کیفیت زندگی در محلههای تاریخی پایتخت است.
افتتاح تصفیه خانه فیروز بهرام
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه تصفیه خانه فیروزبهرام تا پایان پاییز به بهره برداری می رسد، گفت: استفاده از پساب در ابتدای دوره هفت میلیون مترمکعب بود که با افتتاح این تصفیهخانه در کل به ۵۵ میلیون مترمکعب میرسد.
وی گفت: شهرداری تهران در همکاری بسیار مثبت با دولت پنج هزار میلیارد تومان از بودجه سال جاری خود را برای انتقال آب اختصاص داد و ۱۰۰ درصد این رقم در قالب یک تکلیف داوطلبانه پرداخت کرد.
تخصیص بودجه های عمرانی در دولت بیشتر از ۳۰ تا ۴۰ درصد نیست اما شهرداری رقم پنج همتی را کامل تخصیص داد و پرداخت کرد.
محمدخانی با بیان اینکه یک سوء تفاهم بین شهرداری و آبفا اتفاق افتاد، یادآور شد: در روزهای گذشته جلسه خوبی بین دو مجموعه برگزار شد و تفاهم خوبی شکل گرفت که بر اساس آن شهرداری تعداد چاه بیشتری را در اختیار آبفا قرار خواهد داد و از سویی دیگر این مجموعه انتقال پساب برای آبیاری فضای سبز را تسهیل خواهد کرد و شهرداری استفاده بیشتری از این ظرفیت خواهد داشت.
سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: ما دو تکلیف داوطلبانه خود را انجام دادیم و اقدامات مؤثری صورت گرفته و امیدواریم بتوانیم این مسیر را کماکان ادامه دهیم.
محمد خانی با اشاره به آفت زدگی درختان در بوستان های جنگلی تاکید کرد: آفت هایی همچون سوسک پوست خوار به صورت کامل از بین نمی رود و هیچ جای دنیا این ظرفیت وجود ندارد و باید با اصول مبتنی بر محیط زیست بتوان شرایط را کنترل کرد.
سخنگوی شهردار تهران ادامه داد: مهمترین راهکار آبیاری مناسب است. با توجه به کاهش بارندگی در سالهای گذشته، ناچاریم بوستان ها را از جهت آبیاری بازطراحی کنیم. شهرداری اقدامات مختلفی انجام داده و پهنه هایی از بوستان چیتگر به صورت مکانیزه در حال آبیاری است.
وی افزود: در شهرداری منطقه ۲۲ این اقدام به صورت ویژه دنبال می شود و بخش های متعددی از بوستان لوله گذاری شده و پساب تصفیه شده در این بوستان مورد استفاده قرار گرفته است. این نوع از آبیاری نمی تواند به سرعت آثار به جای مانده از کم آبی در دهه گذشته را جبران کند.
محمدخانی با بیان اینکه بنابر اعلام منابع طبیعی باید درختان آفت زده قطع می شدند که موجب آفت زدگی سایر درختان نشود، خاطرنشان کرد: آبیاری در حال توسعه است اما بخشی از آسیب ها با این آبیاری قابل جبران نیست. اقدام دیگری که می توانیم انجام دهیم جایگزینی نهال هاست که متناسب با شرایط زیستی جدید و وضعیت بارندگی غرس می شود.
۲۰۱ اتوبوس برقی تا پایان مهر به ناوگان پایتخت اضافه میشود
جابجایی درختان منطقه ۱۴ ربطی به شهرداری ندارد
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در مورد قطع درختان در روند جابجایی آنها در منطقه ۱۴ هم گفت: واژه قطع درختان واژه اشتباهی است و جابجایی درختان صورت گرفته است. شهرداری آنچه را باید انجام می داده به درستی انجام داده و زیر نظر کارشناسان و با شرایط مشخص، جابجایی صورت گرفته است. این اقدام به طور قانونی انجام شده و اتفاقی که افتاده و ما به شدت از آن ناراحت هستیم، در مورد نگهداری پس از جابجایی است.
وی ادامه داد: مسئولان منطقه اعلام کرده اند که آبیاری را تا مدتی پس از جابجایی نیز خارج از وظیفه خود، انجام داده اند. دو موضع در شورا برای بنده جالب بود و برخی دوستان از عذرخواهی و استعفا سخن گفتند. حتماً اتفاق تلخ و قابل تأسفی افتاد.
محمدخانی با بیان اینکه موضع رئیس کمیته ایمنی شورا نیز با آمارهایی که ارائه داد، قابل تأمل بود، اظهار کرد: این آمار با آمار قطع گسترده و شبانه درختان قابل مقایسه نیست و عجیب است که با آن سابقه، چنین اتفاقی با این حجم از نقد مواجه می شود؛ شهرداری با افتخار مدعی است که تعداد کاشت درختان و توسعه فضای سبز رکورددار است.
وی افزود: شهردار منطقه اعلام کرده که شهرداری فراتر از تکلیف خود نسبت به آبیاری درختان پس از جابجایی اقدام کرده است. باید به موارد رسیدگی شود.
محمدخانی درباره کمبود پاکبان و استخدام و جذب پاکبانان جدید هم گفت: آمار رسمی که وجود دارد آماری است که معاون خدمات شهری شهرداری ارائه دادند و ۵۰ درصد این نیروها تامین شده و تا حدودی مشکل اولیه برطرف شده است. اما شاید نیاز است که همکاری مشترک بین مدیریت شهری و رسانه ها اتفاق بیفتد و به فرهنگ سازی در این زمینه نیاز داریم.
وی ادامه داد: سال ها مدیریت شهری مورد انتقاد بوده در باره استفاده از اتباع توسط پیمانکاران. شهرداری الان در تلاش است که به صورت حداکثری این مساله را حل کند اما باید رسانه ها برای فرهنگسازی کمک کنند تا از این فراخوان شغلی بیشتر استقبال شود و به عزیز شمردن پاکبانان و همراهی و همدلی بیشتر با آنها کمک شود. باید این فضا تشدید یا احیا شود تا شاهد استقبال بیشتر از شغل پاکبانی شویم.
محمد خانی در رابطه با وضعیت نظارت ناظران سازمان نظام مهندسی هم گفت: شهرداری حتماً تابع قانون است و تکلیف قانونی خود را بدون مسامحه انجام خواهد داد.
وی اضافه کرد: شهرداری تهران بارها از سوی اصحاب رسانه و به درستی مورد انتقاد بوده که فرایند صدور پروانه بسیار طولانی و خسته کننده است. یکی از این مراحل که باعث طولانی شدن فرایند صدور پروانه شده، به نظام مهندسی برمی گردد.
محمدخانی با بیان اینکه مدیریت شهری تلاش می کند که فرایند را کوتاه تر کند و خدمات خود را سریعتر ارائه دهد، یادآور شد: بعد از تصمیمی که شهرداری گرفت، تلاش شد فهمی بین شهرداری و آن مجموعه شکل بگیرد که به نقطه نظر مشترکی به نفع مردم برسیم. ضلع اصلی خدمت، مردم هستند که بتوانند خدمات مورد نظر خود را به درستی و به سرعت دریافت کنند. تلاش بر این است که روند شفاف، سریع و سالمی طی شود. شهرداری حتماً به قانون عمل خواهد کرد و این روند تا پایان ادامه خواهد داشت.
وی درباره بازسازی واحدهای آسیب دیده و اینکه چرا شهرداری زیر بار این مسئولیت فراتر از وظایف قانونی خود رفته توضیح داد: بخشی از این مسأله روحیه و مانیفست و رویکرد مدیریت شهری ششم است. از ابتدا نیز شهردار تهران در برنامه ای که به شورا داد این بود که ما برخلاف رویه ای که وجود داشته از مسائل مردم فرار نکنیم و شانه خالی نکنیم و مسولیت را به گردن بقیه نگذاریم و مسئولیت خود را بپذیریم. بر همین اساس در موضوعات آسیب های اجتماعی، فرهنگی، شهرسازی و در قرارگاه جهادی مسکن سعی کردیم بیش از چیزی که در قوانین است مسئولیت بپذیریم و یک کار مشترک تیمی را داشته باشیم. در قانون هر بخشی از کار بر عهده یک مجموعه است و با انجام این کار در نهایت کسی که آسیب می بیند مردم هستند. شهرداری درباره موضوعات کلان شهر تهران اعلام کرد که مسئولیت مدیریت مسائل شهر را بپذیرد.
وی افزود: در شرایط جنگی این مساله چند برابر می شود و یک خلا و نقیصه جدی در موضوع بازسازی ایجاد شد و دولت نیز چون زیر بار مسئولیت های سنگین است، نیاز بود که شهرداری در این زمینه داوطلبانه ورود کند و بعد از طرح چندین باره این موضوع در جلسات این مساله به شهرداری واگذار شد.
سخنگوی شهردار تهران گفت: اولین نکته مثبت این عمل، پایش خانه های آسیب دیده بود چراکه مجموعه های دیگر حتی اعدادی که برای خانه های آسیب دیده می گفتند غیردقیق بود اما شهرداری چون یک شبکه ارتباطی دارد و به دلیل ارتباط مستقیم با شهروندان امکان پایش دقیق تری داشت و به یک عدد حدود ۸۳۰۰ واحدی رسیدیم و هیچ واحد مسکونی از قلم نیفتاد.
محمدخانی ادامه داد: در بخش تعمیرات جزئی و متوسط همه مسائل حل شده و به یک عدد ۹۹ درصدی رسیدیم. در بحث مقاوم سازی از ۵ پلاکی که باید انجام می شد ۴ مورد تعیین تکلیف شده و در مسیر مقاوم سازی قرار گرفته و مورد بعدی نیز به زودی انجام می شود.
وی ادامه داد: در مورد بازسازی ۱۳۳ پلاک برای تخریب و نوسازی داشتیم که تفاهم درباره بیش از ۸۰ درصد آنها انجام شده است. شهرداری تهران تسهیل گری را انجام داده و خود مردم با شرایطی که شهرداری انجام میدهد می توانند ساخت وساز را انجام دهند. فراهم آوردن آن با سازو کار تعریف شده شهرداری انجام شده است.
سخنگوی شهرداری تهران درباره طرح جامع حمل ونقل و همچنین موضوع حریم و اختلافات شهرداری با استانداری گفت: درباره بحث طرح جامع حمل و نقل تفاهمی بین شهردار تهران و رئیس شورا شکل گرفته و مسیر قانونی آن طی خواهد شد.
وی افزود: در بحث حریم باید این مساله را از استانداری پرسید. شهرداری این موضوع را به صورت جدی پیگیری می کند و مساله حریم در صورت عدم توجه مشکلات امنیتی، توسعه ای و محیط زیستی خواهد داشت و یک ابرشهر مثل تهران که از هر هفت ایرانی در روز یک نفر در تهران حضور دارد، پیچیدگی های متعددی دارد و اگر اینطور به موضوع حریم نگاه شود تبعات متعدی خواهد داشت و اگر نتوان حریم را حفظ کرد یک گسترش بی ضابطه در شهر به وجود می اید که دوستان که این طرح را دادند باید پاسخگو باشند و تبعات برخی از ترک فعل ها اهمال ها، سالها بعد گریبان شهر را خواهد گرفت و کمک رسانه ها نیز برای حل این موضوع نیاز است.
سخنگوی شهرداری تهران درباره طرح جامع حمل ونقل و همچنین موضوع حریم و اختلافات شهرداری با استانداری گفت: درباره بحث طرح جامع حمل و نقل تفاهمی بین شهردار تهران و رئیس شورا شکل گرفته و مسیر قانونی آن طی خواهد شد.
وی افزود: در بحث حریم باید این مساله را از استانداری پرسید. شهرداری این موضوع را به صورت جدی پیگیری می کند و مساله حریم در صورت عدم توجه مشکلات امنیتی، توسعه ای و محیط زیستی خواهد داشت و یک ابرشهر مثل تهران که از هر هفت ایرانی در روز یک نفر در تهران حضور دارد، پیچیدگی های متعددی دارد و اگر اینطور به موضوع حریم نگاه شود تبعات متعدی خواهد داشت و اگر نتوان حریم را حفظ کرد یک گسترش بی ضابطه در شهر به وجود می آید. دوستان که این طرح را دادند باید پاسخگو باشند و تبعات برخی از ترک فعل ها اهمال ها، سالها بعد گریبان شهر را خواهد گرفت و کمک رسانه ها نیز برای حل این موضوع نیاز است.
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه این نشست در رابطه با روند پیشرفت فیزیکی پروژه های عمرانی پایتخت، تصریح کرد: تصاویر و فیلم هایی منتشر شد که همکاران ما در حوزه های مختلف به ویژه فنی و عمرانی، حتی در زمان جنگ ۱۲ روزه در حال تلاش بودند. برخی شهروندان با دلایل متعدد تصمیم گرفتند شهر را ترک و به شهرهای دیگر سفر کنند. بخش های مختلف شهرداری یک ساعت هم تعطیل نبود و همکاران ما مشغول عملیات عمرانی بودند.
مسیرهای غرب به جنوب و جنوب به شمال پروژه فتح هفته آینده افتتاح میشود
وی افزود: یک یا دو روز بعد از جنگ پروژه های عمرانی ما به بهره برداری رسید و ۱۰ روز پس از آن یکی از تقاطع های مهم در غرب تهران افتتاح شد. کمتر از هر دو هفته یکبار پروژه های متوسط و بزرگ در تهران افتتاح شدند و یکی از مسیرهای دسترسی به میدان فتح هفته های قبل به بهره برداری رسید و مسیرهای غرب به جنوب و جنوب به شمال نیز در هفته آینده افتتاح می شود و سه مسیر نیز تا پایان مهرماه به بهره برداری خواهد رسید و پرونده میدان فتح بسته می شود و یک گره ترافیکی با پروژه بسیار بزرگ و پیچیده میدان فتح باز خواهد شد.
محمدخانی گفت: این همان پروژه ای است که به دلیل سختی و پیچیدگی کار، روی پایه های آن خاک ریخته بودند اما در این دوره طرح اجرایی شد و در حال اتمام است. در پاییز و زمستان بزرگراه شهید بروجردی، بخشی از آزادراه شهید شوشتری، زیرگذر میدان سپاه و بخشی از پروژه دو گاز به بهره برداری خواهد رسید.
نظر رئیس شورای شهر برای ما فصل الخطاب است
محمدخانی درباره اختلاف درباره طرح جامع حمل و نقل بیان کرد: نظر رئیس شورا برای ما فصل الخطاب است و یک نقش کلان و راهبری برای آقای چمران چه برای شخصیت حقوقی و چه شخصیت حقیقی ایشان قائلیم. در مورد اختلافات پیش آمده تفاهمی بین شهردار و رئیس شورا شد و مسیر قانونی طی خواهد شد.
وی درباره بازآفرینی شهری گفت: در این دوره تا کنون ۲۵۶ هکتار از بافت فرسوده از مسیر بازآفرینی و نوسازی بافت های فرسوده کاهش پیدا کرده و گام بلندی برداشته شده است. اما در مورد نفراباد به صورت ویژه، باید گفت بلایی که بر سر برخی محله ها مانند نفراباد آمده با یک پروژه به صورت کامل برطرف نخواهد شد. با سیاستگذاری اشتباه در گذشته با کوچ مردم از این محله مواجه شدیم و این مساله کار را برای بازآفرینی سخت می کند چرا که یک پایه کار، نقش آفرینی خود مردم در بازسازی است.
محمدخانی اضافه کرد: در مرکز ارتباطات مستندی درباره نفراباد ساخته شده که به ابعاد مختلف ماجرا می پردازد. باید کمک کنیم و در رسانه ها تبلیغ کنیم که اهالی قدیمی نفراباد برگردند. تسهیل گری برای حضور مردم نیز توسط شهرداری انجام شده است.