کد خبر: 1296644
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۳:۰۰

جوان آنلاین: کاربری با نام «مازیار» در رشته توئیتی از داستان مقابل هاپل با اپلیکیشن اسپاتیفای نوشت. خلاصه‌ای از نوشته‌های او را می‌خوانید: در سال ۲۰۱۵ کمپانی اپل سعی کرد اسپاتیفای رو له کنه، اما ببینید چطور یک استارتاپ سوئدی، غول بزرگ دنیای تکنولوژی رو شکست داد!
سال ۲۰۰۶ آقای Daniel Ek اسپاتیفای رو تو سوئد راه انداخت. سال ۲۰۱۵ اسپاتیفای با سرعت برق داشت رشد می‌کرد. ۷۵ میلیون کاربر فعال، حضور در ۵۸ کشور و ارزش‌گذاری ۸/۴ میلیارد دلاری! بعد اپل تصمیم گرفت وارد استریم موسیقی بشه. سلاحش؟ Apple Music. مزیتش؟ کنترل App Store! استراتژی اپل وحشیانه بود. روی همه اشتراک‌ها ۳۰ درصد کارمزد گرفت. لینک به روش‌های پرداخت خارجی رو ممنوع کرد. آپدیت‌هایی که قیمت رو ذکر می‌کردن رو بلاک کرد. اپل موزیک رو روی بیش از یک میلیارد دستگاه از پیش نصب کرد. داشتن کم‌کم اسپاتیفای رو خفه می‌کردن. قیمت‌ها وحشتناک بودن: اسپاتیفای: ۱۲/۹۹ دلار روی iOS (برای پوشش ۳۰درصد سهم اپل) و ۹/۹۹ دلار بقیه جا‌ها و اپل موزیک: ۹/۹۹ دلار همه جا! اپل تونست با پول خود اسپاتیفای، قیمت‌ها رو پایین‌تر بیاره. شیطان در جلد فرشته! اما اِک یه حرکت شوکه‌کننده زد؛ بجای تسلیم شدن، با تمام قوا حمله کرد! یک شکایت ضدانحصار علیه اپل تو اتحادیه اروپا ثبت کرد. پاسخ اپل؟ «اسپاتیفای می‌خواد همه مزایای یک اپ رایگان رو داشته باشه بدون اینکه رایگان باشه.» اسپاتیفای «TimeToPlayFair. com» رو راه انداخت. ۱۲ بار آپدیت‌هاش رد شد. از HomePod محروم موند. ادغام با Siri رو مسدود کردن. ارتباط با کاربران رو محدود کردن. دنیای فناوری از جسارتشون شوکه شد! جنگ به مرحله جدیدی رسید: اتحادیه اروپا تحقیقات رسمی رو آغاز کرد. کنگره امریکا از اپل بازخواست کرد. توسعه‌دهنده‌های دیگر هم وارد مبارزه شدند. کره جنوبی قوانینش را تغییر داد. سال ۲۰۲۱ اولین پیروزی Spotify بود. اپل مجبور شد لینک‌های پرداخت خارجی رو اجازه بده. مالیات ۳۰درصدشون شروع به فروپاشی کرد، اما نکته اصلی برای Spotify این بود: طی تمام این نبرد، اسپاتیفای همچنان در حال رشد بود. رشدشون دیوانه‌‍ کننده بود: سال ۲۰۱۵: ۷۵ میلیون کاربر؛ سال ۲۰۱۷: ۱۴۰ میلیون کاربر؛ سال ۲۰۱۹: ۲۴۸ میلیون کاربر. سال ۲۰۲۱: ۳۶۵ میلیون کاربر. سال ۲۰۲۳: ۴۸۹ میلیون کاربر. درحالی که با بزرگ‌ترین شرکت جهان می‌جنگیدن، ۴۱۴ میلیون کاربر جدید جذب کردن. چجوری؟!
استراتژی اک شاهکار بود: مبارزه رو علنی کرد، توسعه‌دهنده‌های دیگه رو متحد کرد، همه حواسش به تجربه کاربری بود، دائم نوآوری می‌کرد (پادکست، کتاب صوتی)، هیچ‌وقت عقب نکشید. فشار اپل رو به تبلیغ رایگان تبدیل کردن! وضعیت امروز اسپاتیفای: ۴۸۹ میلیون کاربر؛ وضعیت امروز اپل موزیک: ۸۸ میلیون کاربر! این استارتاپ کوچک سوئدی ۵/۵ برابر بزرگ‌تر از اپل موزیکه! نه‌فقط زنده موندن بلکه تسلط پیدا کردن. درس اصلی این قضیه اینه که وقتی یک غول می‌خوادت له کنه، قایم نشو! در ملأعام بجنگ؛ ائتلاف بساز؛ از بزرگی‌شون علیه خودشون استفاده کن!

برچسب ها: استارت آپ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار