 چالش تأثیر معدل در کنکور از آن چالشهای عجیب باقیمانده در سالهای اخیر است. دولتها و شورای عالی انقلاب فرهنگی و کارشناسان به جانهم افتادهاند و هرکس نظری دارد.
در شورای عالی بسا کسان وقت مطالعه و کارشناسیکردن موضوعات را ندارند. الان یکی از این چالشها نوع تأثیر مثبت یا منفی معدل یا هر دو است. دولت میگوید فقط باید تأثیر مثبت معدل دو سال آخر در کنکور اعمال شود. شورا میگوید هم مثبت و هم منفی. بهنظر در اینجا حرف دولت منطقیتر است. چرا اگر یک دانشآموز در سال دهم یا یازدهم معدل خوبی نداشته ولی در سال دوازدهم جبران کرده، باید تاوان آن سال ضعیف را هم بدهد؟ خدا هم گناهان گذشته را با حسنات آینده میبخشد!
                                           				چالش تأثیر معدل در کنکور از آن چالشهای عجیب باقیمانده در سالهای اخیر است. دولتها و شورای عالی انقلاب فرهنگی و کارشناسان به جانهم افتادهاند و هرکس نظری دارد.
در شورای عالی بسا کسان وقت مطالعه و کارشناسیکردن موضوعات را ندارند. الان یکی از این چالشها نوع تأثیر مثبت یا منفی معدل یا هر دو است. دولت میگوید فقط باید تأثیر مثبت معدل دو سال آخر در کنکور اعمال شود. شورا میگوید هم مثبت و هم منفی. بهنظر در اینجا حرف دولت منطقیتر است. چرا اگر یک دانشآموز در سال دهم یا یازدهم معدل خوبی نداشته ولی در سال دوازدهم جبران کرده، باید تاوان آن سال ضعیف را هم بدهد؟ خدا هم گناهان گذشته را با حسنات آینده میبخشد! 				                                      چالش تأثیر معدل در کنکور از آن چالشهای عجیب باقیمانده در سالهای اخیر است. دولتها و شورای عالی انقلاب فرهنگی و کارشناسان به جان هم افتادهاند و هرکس نظری دارد. در شورای عالی بسا کسان وقت مطالعه و کارشناسیکردن موضوعات را ندارند. الان یکی از این چالشها نوع تأثیر مثبت یا منفی معدل یا هر دو است. دولت میگوید فقط باید تأثیر مثبت معدل دو سال آخر در کنکور اعمال شود. شورا میگوید هم مثبت و هم منفی. بهنظر در اینجا حرف دولت منطقیتر است. چرا اگر یک دانشآموز در سال دهم یا یازدهم معدل خوبی نداشته ولی در سال دوازدهم جبران کرده، باید تاوان آن سال ضعیف را هم بدهد؟ خدا هم گناهان گذشته را با حسنات آینده میبخشد! فرض کنیم که دانشآموزی در سال دهم یا یازدهم بهخاطر مرگ یکی از والدین یا حادثهای دیگر افت تحصیلی پیدا کرد، اما در سال آخر توانست خودش را برساند و جبران کند. ماهیت علم اقتضا میکند که این جبران را شامل جبران گذشته هم بدانیم. چرا باید چنین دانشآموزی شاهد تأثیر منفی معدل خود در کنکور هم باشد؟
مسئله دیگر در این چالش تأثیر یک یا دو یا سه سال آخر است. هرچند از مباحثات شورای عالی انقلاب فرهنگی بیخبریم ولی اظهارات بیرون شورا نشان میدهد آنجا خیلی خبری نیست. مثلاً وزیر علوم میگوید نظر ما فلان مطلب است ولی دبیر شورا میگوید آقای وزیر در شورا ساکت بود و حرفی نزد! یکی از دلایلی که برخی به سمت اعمال تأثیر معدل رفتند، کاستن از تأثیر هیولای کنکور بود. اما حالا هیولای دیگری ساختهاند به اسم معدل. مؤسسههای کنکور هم حالا دوبله میخورند، هم کلاس کنکورشان برقرار است و هم کلاس ارتقای معدل سال آخر. مسئله صحت برگزاری آزمونهای نهایی و تصحیح آزمونها و نمرهدادن به سؤالات تشریحی و ... نیز بحث دیگری است. 
عجیب اینکه هر سال اعلام میشود بسیاری از رشتههای کنکور ظرفیتشان در دانشگاه خالی مانده است. در آزمون دستیاری پزشکی هم مثلاً رشته جراحی پلاستیک پر میشود که معلوم است برای چه! ولی رشتههای حساس دیگر که سختی کار پزشک در آنها زیاد و درآمد شاید با دشواری به دست بیاید، ظرفیت پر نمیشود. یعنی این همه رقابت و چالش در رشتههای فنی برای یکی دو رشته است، در گذشته، برق و حالا کامپیوتر. در رشته تجربی برای پزشکی و بعد دندانپزشکی است و در رشته انسانی برای حقوق و شاید روانشناسی. نه کسی فلسفه میخواند و نه علوم سیاسی. سیاست که همه اهل فن و استراتژیستاند، از داخل تاکسی تا هرجای دیگر؛ و فلسفه نیز که ارزشمندترین رشته در دانشگاههای علوم انسانی جهان است، در ایران، چون پول توش نیست، یعنی هیچ! فاجعه اینکه اگر شما از دانشجویان رشتهها بپرسید چگونه و با چه شناختی رشته خود را انتخاب کردهاند، پاسخها مأیوسکننده است. 
اکنون چالش شورای عالی انقلاب فرهنگی که بسیاری از اعضای آن مشاغل و دغدغههای دیگری هم دارند و نمیتوانند خود را برخط کنند یا مطالعه کافی در امور و بحثها داشته باشند، با دولت که گاهی کاملاً سلیقهای و براساس فهمی که از اطرافیان دارند، نظر میدهند، به سمتوسوی درست قضیه نیست و برای همین سلیقههای دولتها یا اعضای شورای عالی تا این حد متفاوت است. بحث اگر کارشناسی باشد، نتایج به یکدیگر نزدیک میشود. اما اگر سلیقهها حاکم شود، نتایج افتراق زیادتری پیدا خواهد کرد. اعصاب و روان دانش آموزان و خانوادهها اینگونه درگیر سلایق آقایان شده است و بعد فریاد میزنند که مسئله مهاجرت به قشر دانشآموز هم رسیده است. این چیزی نیست مگر نتیجه همین سیاستهای بسیار متغیر و ناتوان از حل مسائل و اینک مسئله معادله معدل!
 خیلی ممنون حداقل شما صدای ما را میرسانید
 							خیلی ممنون حداقل شما صدای ما را میرسانید 							 						 تاثیر قطعی معدل، کابوس زندگی ما شده، خواهش می کنم با  نظرات غیرکارشناسانه، آینده ما رو نابود نکنید
 							تاثیر قطعی معدل، کابوس زندگی ما شده، خواهش می کنم با  نظرات غیرکارشناسانه، آینده ما رو نابود نکنید 							 						 سلام، من به عنوان یه کنکوری اعلام میکنم به مسئولان شورای عالی انقلاب، مصوبه تاثیر معدلتان به من کنکوری استرس داد، هزینه های کنکور منو دو برابر کردید،تمرکز من رو بهم ریختید، خواهشا مصوبتونو لغو کنید.
 							سلام، من به عنوان یه کنکوری اعلام میکنم به مسئولان شورای عالی انقلاب، مصوبه تاثیر معدلتان به من کنکوری استرس داد، هزینه های کنکور منو دو برابر کردید،تمرکز من رو بهم ریختید، خواهشا مصوبتونو لغو کنید. 							 						 خیلی ممنونم از شما .لطفآ صدای بچه های مناطق محروم باشید.خواهشمندم از اجرای این مصوبه ی ناعادلانه جلوگیری کنید .                 تآثیر مثبت یازدهم برای کنکور ۱۴۰۴
 							خیلی ممنونم از شما .لطفآ صدای بچه های مناطق محروم باشید.خواهشمندم از اجرای این مصوبه ی ناعادلانه جلوگیری کنید .                 تآثیر مثبت یازدهم برای کنکور ۱۴۰۴ 							 						 |
 													| 													 به نظرمی رسد که نظام آموزش وپرورش ما دارای اشکالات فراوانی است ازجمله این اشکالات این است که به معلمی که خودش استخدام کرده است ؛اعتماد ندارد درست مثل نظام پزشکی که پزشکان ودکتران تحت نظر نظام پزشکی را زیر فشار منگنه قرارد اده است ؛وحا ل اینکه نباید اینگونه باشد؛معلمان نظام جامعه ما امین جامعه ما هستند بهترآن است که درسال دهم ویازدهم با وجود اینهمه مشکلات عدیده که ازکاهش معدل دانش آموزان همگان نالان هستند ؛نمرات دانش آموزان درکنکور تاثیر داشته باشد وامتحان نهایی گرفته نشود وامتحان نهایی فقط برای سال دوازدهم باشد.سال گذشته که امتحان نهایی برگزار شد ؛برخی ازمدارسی که دوشیفت متوسطه اول ودوم داشتند خیلی با مشکل مواجه شدند ازجمله اینکه برخی ازامتحانات متوسطه اول به خاطراینکه شیفت مخالف آنها متوسطه دوم بود مجبور بودند که درروز پنجشنبه امتحان برگزار نمایند واین درحالی بود که خود ادارات آموز ش وپرورش درروزپنجشنبه تعطیل بود؛خواهشمندیم کاری کنید که امتحان نهایی درسال دهم ویازدهم حذف شود. واین سخن مارا به اطلاع مسئولین امر برسانید .
 											به نظرمی رسد که نظام آموزش وپرورش ما دارای اشکالات فراوانی است ازجمله این اشکالات این است که به معلمی که خودش استخدام کرده است ؛اعتماد ندارد درست مثل نظام پزشکی که پزشکان ودکتران تحت نظر نظام پزشکی را زیر فشار منگنه قرارد اده است ؛وحا ل اینکه نباید اینگونه باشد؛معلمان نظام جامعه ما امین جامعه ما هستند بهترآن است که درسال دهم ویازدهم با وجود اینهمه مشکلات عدیده که ازکاهش معدل دانش آموزان همگان نالان هستند ؛نمرات دانش آموزان درکنکور تاثیر داشته باشد وامتحان نهایی گرفته نشود وامتحان نهایی فقط برای سال دوازدهم باشد.سال گذشته که امتحان نهایی برگزار شد ؛برخی ازمدارسی که دوشیفت متوسطه اول ودوم داشتند خیلی با مشکل مواجه شدند ازجمله اینکه برخی ازامتحانات متوسطه اول به خاطراینکه شیفت مخالف آنها متوسطه دوم بود مجبور بودند که درروز پنجشنبه امتحان برگزار نمایند واین درحالی بود که خود ادارات آموز ش وپرورش درروزپنجشنبه تعطیل بود؛خواهشمندیم کاری کنید که امتحان نهایی درسال دهم ویازدهم حذف شود. واین سخن مارا به اطلاع مسئولین امر برسانید .