کد خبر: 1277481
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۰
راه‌های قانونی مختلفی برای حفاظت از حریم خصوصی در برابر تماس‌های تبلیغاتی وجود دارد. یکی از راه‌های مؤثر برای کاهش تماس‌های تبلیغاتی، ثبت‌نام در فهرست‌های عدم‌تماس است. بسیاری از کشور‌ها سرویس‌هایی ارائه می‌دهند که شهروندان می‌توانند با ثبت درخواست، شماره تلفن خود را از فهرست تماس‌های تبلیغاتی خارج کنند
گندم زمانی 
جوان آنلاین: ساعت‌هاست چشم به گوشی دوخته‌ایم و منتظر یک تماس مهم هستیم، اما تلفن که زنگ می‌خورد: «سلام، وقت بخیر، اگر می‌خواهید به زندگی خود...» با عصبانیت تلفن را خاموش می‌کنیم. همه ما حداقل یک بار به تأیید دکمه را فشار داده‌ایم و فردا که شرکت تبلیغ کننده تماس گرفته با فریاد گلایه خود را ابراز کرده‌ایم. گاهی خواب هستیم، گاهی دچار مشکلات شخصی هستیم، گاهی در جلسه مهم هستیم و هزاران گاهی و، اما و اگر که این تماس‌های تبلیغاتی جز مزاحمت برای‌مان حاصلی نداشته و شاید آمار مشخصی از میزان استقبال مردم از این تماس‌ها پیدا نشود، هر چند اکثر افراد جز گلایه و شکایت حرف دیگری ندارند و همه عمدتاً دنبال راه‌حلی برای پایان دادن به این تماس‌ها هستند. 
 
 راه‌های قانونی برای حفاظت از حریم خصوصی
راه‌های قانونی مختلفی برای حفاظت از حریم خصوصی در برابر تماس‌های تبلیغاتی وجود دارد. یکی از راه‌های مؤثر برای کاهش تماس‌های تبلیغاتی، ثبت‌نام در فهرست‌های عدم‌تماس است. بسیاری از کشور‌ها سرویس‌هایی ارائه می‌دهند که شهروندان می‌توانند با ثبت درخواست، شماره تلفن خود را از فهرست تماس‌های تبلیغاتی خارج کنند. در صورتی که تماس تبلیغاتی از طرف شرکتی خاص مزاحم شماست، می‌توانید با تماس مستقیم با آن شرکت درخواست کنید که شماره شما را از فهرست‌های تماس تبلیغاتی خود حذف کند. برخی از قوانین، به ویژه در کشور‌های پیشرفته، مقررات سختگیرانه‌ای علیه تماس‌های تبلیغاتی ناخواسته دارند. با اطلاع از این قوانین و گزارش‌دهی تماس‌های مزاحم به مراجع مربوط می‌توانید با این مشکل به صورت قانونی برخورد کنید. نرم‌افزار‌های متعددی برای مسدود کردن تماس‌های ناخواسته وجود دارند که با نصب آنها روی گوشی خود، می‌توانید تماس‌های تبلیغاتی را شناسایی و مسدود کنید. 
 
 امکان ثبت شکایت از تماس‌های صوتی تبلیغاتی
ظاهراً در کشور ما هم دردسر‌ها به پایان رسید و امکان ثبت شکایت از تماس‌های صوتی تبلیغاتی فراهم شد. سرپرست معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات از ایجاد امکان ثبت شکایت از تماس‌های صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ خبر داد. 
سیدمحمد امامی گفته است: براساس مصوبه ۳۵۷-۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه خدمت محتوای تماس صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی ممنوع است و دارندگان پروانه ارتباطی و فناوری اطلاعات موظف هستند از راهیابی اینگونه تماس‌ها در شبکه خود جلوگیری کنند. 
وی افزود: در راستای اجرای این مصوبه، امکان ثبت شکایت از این تماس‌ها ایجاد شده و مشترکان سرویس‌های ارتباطی در صورت دریافت تماس‌های صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته می‌توانند در سامانه ۱۹۵ به آدرس https://۱۹۵.cra.ir شکایت خود را ثبت کنند. 
امامی درباره نحوه ثبت شکایت در این سامانه عنوان کرد: مشترکانی که تماس‌های تبلیغاتی صوتی را دریافت می‌کنند پس از اطمینان از اینکه شماره تماس گیرنده به کدام اپراتور مربوط می‌شود، می‌توانند با تماس با شماره ۱۹۵ یا مراجعه به این سامانه و با انتخاب دسته‌بندی تلفن ثابت، انتخاب سرویس مکالمه، انتخاب اپراتور و تماس صوتی تبلیغاتی برای ثبت شکایت مربوط به تماس‌های صوتی تبلیغاتی اقدام کنند. 
 
 چگونه از طریق سامانه ۱۹۵ از تماس‌های تبلیغاتی صوتی شکایت کنیم؟
اما نکته مهم این است که برای شکایت از تماس‌های تبلیغاتی صوتی در گام اول باید بدانید شماره‌ای که با آن تماس تبلیغاتی صورت گرفته است، مربوط به کدام اپراتور می‌شود. پس از آن وارد سامانه ۱۹۵ به نشانی  https://۱۹۵.cra.ir شده و روی گزینه ثبت شکایت بزنید. در ادامه مراحل احراز هویت را طی می‌کنید. 
لازم است در این مرحله شماره تماسی را وارد کنید که مالکیت آن متعلق به همان شماره ملی باشد که وارد می‌کنید. کد تأییدی را که به شماره وارد شده پیامک می‌شود وارد کنید و روی گزینه مرحله بعد بزنید، سپس آدرس را در کادر سمت راست وارد می‌کنید. در انتها بعد از انتخاب محل، طبق آنچه در تصویر می‌بینید اطلاعات شماره تماس و علت شکایت را وارد کنید.
برچسب ها: تبلیغات ، قوانین ، حقوق
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار