جوان آنلاین: رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در خصوص دسترسی دانشآموزان کمبرخوردار به مدارس سمپاد گفت: قبولی در آزمون ورودی سمپاد در دهکهای یک تا چهار افزایش ۴۵ درصدی داشتهاست.
الهام یاوری، رئیس سازمان سمپاد در پاسخ به برخی انتقادها مبنی بر اینکه همه محصلان سمپادی، تیزهوشان واقعی نیستند، گفت: البته قصد نداریم روحیه افرادی را که در سمپاد حضور ندارند، تضعیف کنیم. قطعاً در مدارس دیگر نیز افراد نخبه حضور دارند و همچنین، افرادی نیز در مدارس سمپاد حضور دارند که نخبه نیستند، اما باید توجهها را به دستاورد سمپادیها جلب کنیم. در سال گذشته ۷۰ درصد از رتبههای برتر کنکور از مدارس سمپاد بودند. تقریباً همین درصد از برندگان المپیادهای جهانی را سمپادیها تشکیل دادهاند. در زمینه ورزشی و در حوزه قرآن کریم نیز موفقیتهای چشمگیری را به دست آوردهایم. دستاوردهای مذکور، توانمندی این افراد را نشان میدهد؛ البته این به معنی انحصار توانمندی در سمپاد نیست.
رئیس سازمان سمپاد، انتقاد مربوط به محدودیت رشتههای تحصیلی این مدارس به دو رشته تجربی و ریاضی را اینگونه پاسخ داد: مدارس سمپاد مهارتی سالها است که دایر هستند و معادل هنرستان در نظر گرفته میشوند، اما میزان استقبال از رشته انسانی و مدارس سمپاد مهارتی در میان دانشآموزان سمپادی محدود است. سیاست ما این نیست که به هر قیمتی این مدارس را گسترش بدهیم، بلکه تنها زمانی نسبت به گسترش این رشتهها اقدام خواهیم کرد که استقبال سمپادیها، از این رشتهها افزایش پیدا کند.
یاوری در خصوص شیوه تدوین آزمونهای ورودی مدارس سمپاد، شباهت آنها با شکل برگزاری کنکور و معضل شکلگیری مراکز آموزشی آمادهسازی برای آنها تصریح کرد: سه سال است که آزمون ورودی سمپاد را از نظر محتوایی تغییر داده و تلاش کردهایم که پیشبینیپذیری سؤالات آزمون را پایین بیاوریم؛ در نتیجه مؤسسات خصوصی نخواهند توانست سؤالاتی عیناً مشابه با سؤالات آزمون سمپاد را به متقاضیان آموزش دهند. البته آشنایی با تست زدن در قبولی افراد مؤثر است، اما این تأثیر به مراتب کاهش پیدا کردهاست.
وی تلاش سازمان سمپاد را برای برقراری عدالت در قبولی دانشآموزان اینگونه تشریح کرد: برای اینکه دهکهای پایین اقتصادی نیز توان کسب این مهارت تست زدن را داشتهباشند، دو اقدام انجام دادهایم؛ اول اینکه سؤالات سمپاد سالهای گذشته در سایت سمپاد در دسترس همه قرار گرفتهاست و دوم اینکه برنامهای تلویزیونی به نام هوشیار ساختهایم که هر سال پیش از آزمون از شبکه آموزش پخش میشود که نحوه مواجهه با تستهای هوش را به دانشآموزان آموزش میدهد. مجموعه این فعالیتها در افزایش ۴۵ درصدی قبولی دانشآموزان دهکهای یک تا چهار مؤثر بودهاست.
وی در واکنش به انتقادها از برنامه سنگین درسی مدارس سمپاد به ایلنا گفت: ما در سال گذشته ۱۱۰ هزار رویداد فوق برنامه داوطلبانه داشتیم که حوزههای مختلف را از هنر و ادبیات گرفته تا قرآن، ورزش و علم در برمیگرفت. در تلاش هستیم تا تعداد و تنوع این برنامهها را افزایش دهیم و دانشآموزان را به شرکت در این برنامهها تشویق کنیم و شرکت در این برنامهها را بهعنوان بخشی از هویت سمپادی بشناسانیم. تعداد این برنامهها مدام در حال افزایش است. هدفگذاری ما برای سال تحصیلی جاری این است که از ۱۱۰ هزار برنامه سال گذشته به ۱۵۰ هزار برنامه برسیم. این تعداد در سالهای آینده نیز افزایش خواهد داشت.