کد خبر: 1231202
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۱

جوان آنلاین: کانال ابوقاسم در ایتا در مطلبی پیرامون غزه و به رسمیت شناخته شدن آن نوشت:

اتفاق مهمی که در مساله فلسطین افتاد این بود که لوئیس ژیلبرتو موریلو، وزیر امور خارجه کلمبیا اعلام کرد که گوستاوو پترو رئیس جمهور این کشور دستور بازگشایی سفارت خود در شهر رام الله فلسطین را صادر کرد.

وزیر امور خارجه کلمبیا گفت: ما مطمئن هستیم که کشور‌های بیشتری فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت.

دولت پترو دیپلمات‌های خود را از اسرائیل در ۲ مه خارج کرد و تمامی روابط دیپلماتیک خود را قطع کرد و اسرائیل را به "نسل کشی" متهم کرد.

اما قائله به رسمیت شناختن دولت فلسطینی توسط کشور‌های غربی (اسپانیا نروژ و ایرلند) ماهیت دیگری دارد.

نگاه آن‌ها این است که تشکیل دولت فلسطینی مهم‌ترین گام برای حل و فصل تنش‌ها در خاومیانه است و کارت فلسطین را از ایران و محور مقاومت خواهد گرفت و آرایش امنیتی منطقه با لایه‌های پنهانی هماهنگ بر علیه ایران شکل خواهد گرفت.

اجماع سیاسی غرب برای به رسمیت شناختن دولت فلسطینی پلن جدید آمریکا و عربستان برای معامله بزرگ خاورمیانه است (به ویژه اینکه از نتانیاهو و کنست برای عدم تشکیل دولت فلسطینی اطمینان دارند) موضوعی که نشان می‌دهد سعودی‌ها بیخیال عادی سازی روابط نخواهند شد و از پلن اجماع اروپا و آمریکا وارد بازی شده اند.

رضایت عربستان بر اجماع غرب بر سر تشکیل دولت فلسطینی بدون تایید زبانی اسرائیل گام جدید سیاست خارجی عربستان در ماجرای عادی سازی روابط با اسرائیل و پیمان نامه امنیتی با آمریکا ارزیابی می‌شود.

بازی نتانیاهو و بایدن از ابتدای حمله زمینی اسرائیل به غزه آغاز شد و خطوط قرمز آمریکا یکی پس از دیگری نادیده گرفته شد و این بازی به کارت رفح رسید و به صورت تدریجی در حال رفتن به گزینه حمله نظامی مدیریت شده به این منطقه و تصرف گذرگاه استراتژیک رفح و منطقه حائل فیلادلفیا در مرز مصر است.

نابودی حماس تصمیم آمریکایی است که از ۷ اکتبر و گسیل نظامی آن‌ها به خاورمیانه گرفته شد و خطوط قرمز مذکور جز خوراک سیاسی و مطبوعاتی و ملاحظه جایگاه جهانی آمریکا ارزش بازدارنده‌ای برای اسرائیل نداشت که خود نشانه مهمی بر بازی واحدِ استراتژیک و اختلاف تاکتیکی آن‌ها است

تصرف رفح در مرز با مصر باعث نگرانی سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی قاهره شد بگونه‌ای که مقامات اطلاعاتی آمریکا و امارات وارد مذاکرات مهمی با مصر شدند تا دغدغه‌های مقامات مصری را برطرف کنند.

موضوعی که با تکمیل اسکله و بندر موقت ارتش آمریکا در سواحل غزه برای پیش بینی کریدور قبرس_غزه برای بعد از مسدودی گذرگاه استراتژیک رفح توسط اسرائیل قوت بیشتری پیدا کرده است و این موضوع نشان دهنده هماهنگی کاملی میان آمریکا و اسرائیل در ماجرای آینده غزه و فلسطین است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار