کد خبر: 1230990
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
شیوا نوروزی

داستان رفتار‌های غیرحرفه‌ای در فوتبال ایران تمامی ندارد، حداقل تا زمانی که بازیکنان به جای درس گرفتن از اشتباهات گذشته با همان فرمان قبلی پیش می‌روند و عزمی برای تغییر رویه و قدم برداشتن در مسیر حرفه‌ای ندارند. پرسپولیس با کامبکی دراماتیک، سه گل خورده مقابل استقلال خوزستان را جبران کرد و با برتری در این دیدار حساس، صدر جدول را از چنگ استقلال درآورد. موفقیتی غیرقابل پیش‌بینی که باعث شد رفتار غیرحرفه‌ای، اما تکراری سرخپوشان در این دیدار حساس به چشم نیاید. گل سوم استقلال خوزستان در حالی وارد دروازه پرسپولیس شد که شاگردان اوسمار به شکلی غیرحرفه‌ای مشغول اعتراض به داوری بودند. اعتراضی بی‌موقع و غیرحرفه‌ای که علیرضا کاظمی به خوبی از آن برای زدن گل سوم تیمش مقابل سرخپوشان استفاده کرد. این رفتار خاطرات قدیمی اعتراضات به داوری را برای هواداران فوتبال زنده کرد. تقابل با استقلال خوزستان برای پرسپولیس بسیار حساس بود، ولی کادرفنی تیم مدعی قهرمانی به جای آرام کردن تیم و کاهش حداقلی استرس‌ها و فشار‌ها جهت کسب نتیجه، خود یک پای ثابت کاهش تمرکز بازیکنان بود، به‌طوری‌که در وقت‌های تلف شده نیمه اول، نیمکت پرسپولیس نیز همراه بازیکنان معترض به سمت داور یورش برد تا حریف خوزستانی با استفاده از همین غفلت غیرحرفه‌ای گل سوم را بزند. 
با اینکه همه دم از حرفه‌ای بودن می‌زنند و پول حرفه‌ای هم می‌گیرند، اما رفتارهایشان، آن هم در بازی‌های حساس آماتورگونه است. بازیکنان به جای آنکه ششدانگ حواس‌شان به بازی و عملکردشان باشد، مشغول اعتراض به داوری هستند و فکر می‌کنند هر وقت آن‌ها اراده کنند و داد بزنند، داور موظف است حرف‌شان را گوش بدهد. جام ملت‌های ۲۰۱۹ و بازی با ژاپن را هنوز یادمان هست؛ وقتی مدافعان به سمت داور هجوم بردند تا به خیال خود او را به خطای بازیکن حریف مجاب کنند، بازیکنان ژاپن با رفتاری کاملاً حرفه‌ای به بازی ادامه دادند و به گل هم رسیدند و در نهایت هم ۳ بر صفر تیم‌ملی ایران را شکست دادند. در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر و جدال حساس با امریکا، حتی لژیونرهایمان نیز از خود‌بی‌خود شدند و دوباره رفتار‌هایی انجام دادند که فقط در فوتبال ما دیده می‌شود. اعتراضات بی‌پایان طارمی، کنعانی‌زادگان، انصاری‌فرد و سایرین هیچ سودی برایمان نداشت جز حذف از جام‌جهانی!
فوتبال ما تا کی قرار است چوب آماتور بودن را بخورد؟! در همین چند سال اخیر تیم‌ملی دو بار بابت اعتراضات به داوری متضرر شده و تاوان پس داده است. حالا هم پرسپولیس، البته این تیم خوش‌شانس بود که توانست کامبک بزند و صدرنشین شود، وگرنه هواداران قرمز‌ها به جای آنکه با خوشحالی آزادی را ترک کنند افسوس حواس‌پرتی و آماتور بودن بازیکنان‌شان را می‌خوردند. رها کردن بازی و پرداختن به حاشیه تنها به یک تیم خلاصه نمی‌شود، بلکه کل لیگ‌برتر و حتی لیگ‌های پایین نیز با این چالش جدی مواجه هستند، در واقع حمله به داور و تلاش برای متقاعد کردن او عادت بد، غیرحرفه‌ای و زشتی است که نمی‌خواهیم از آن دست بکشیم. در روزهایی که آسیایی‌ها حرفه‌ای شده‌اند و با انواع و اقسام تکنولوژی بازی می‌کنند، تیم‌های ما همچنان بر سر هیچ و پوچ و گرفتن یک کرنر، اوت و ... با هم می‌جنگند. حتی تیم‌های بزرگ جهان نیز تجربه متضرر شدن بابت اشتباهات داوری را در دیدار‌های حساس بین‌المللی داشته‌اند، اما میزان اعتراضات و حمله همه‌جانبه به آن‌ها بسیار‌اندک بوده و هست، چراکه همه می‌دانند این کار چه جریمه و محرومیت‌های سنگینی برایشان در پی دارد. متأسفانه در فوتبال ما هر جا کم می‌آورند و احساس خطر می‌کنند، داور را هدف قرار می‌دهند، مگر آنکه پیروز میدان شوند، آن وقت دیگر اعتراضی در کار نخواهد بود. آموزش اصول اولیه فوتبال به مراتب از پرداخت دستمزد‌های میلیاردی و هیاهو‌های مجازی مهم‌تر است.

برچسب ها: فوتبال ، استقلال ، اخلاق
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار