جوان آنلاین: کانال تلگرامی «نمافرپلاس» نوشت: شمارگان یا تیراژ کتاب شاخصی برای تخمین مصرف کتاب است و تعداد عناوین، شاخصی برای تخمین تولید آن. شمارگان به ما میفهماند میزان استقبال از یک کتاب به چه میزان بوده و آن کتاب چقدر در بازار خواهان دارد. از این رو ناشران، اگر کتابی شمارگان بالایی داشته باشد، سعی میکنند به هر نحوی عدد آن را به مخاطبان نشان دهند. به طور کلی از سال ۱۳۸۵، ناشران کتابهای خود را با شمارگان کمتری راهی بازار کردهاند. افزایش قیمت کتاب و بهصرفه نبودن خرید کتاب فیزیکی باعث شده است روند نزولی شمارگان تا همین امروز ادامهدار باشد، اما روی خوب ماجرا اینجاست که علاقه به خلق کتاب چه به صورت تألیف و چه به صورت ترجمه همواره در کشور رو به رشد بوده و هرگز روی افول به خود ندیده است. گویی در صنعت نشر نویسندهها قوی شدهاند و خوانندهها ضعیف و عواملی مثل قیمت کتاب، کاهش کتابخوانی تحت تأثیر سبک زندگی و پدیده کتابهای الکترونیک، اجازه نداده رشد خلق کتاب همراه با رشد خرید آن باشد.