کد خبر: 1229686
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱
رؤسای جمهور روسیه و چین در بیانیه‌ای مشترک هشدار دادند آمریکا و ناتو باید از تلاش مجدد برای ایجاد زیرساخت‌های نظامی در افغانستان خودداری کنند.

جوان آنلاین:  «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در بیانیه‌ای مشترک تصریح کردند: آمریکا و ناتو که ۲۰ سال افغانستان را در اشغال خود داشتند، نباید بار دیگر برای ایجاد زیرساخت‌های نظامی در این کشور و منطقه تلاش کنند.

در ادامه بیانیه تأکید شده است: آمریکا باید مسئولیت مشکلات اقتصادی و اجتماعی را که افغانستان با آن مواجه است برعهده بگیرد و بازسازی پس از جنگ و حمایت و تدابیر لازم را برای رفع انسداد دارایی‌های مسدودشده‌ این کشور اتخاذ کنند.

سران روسیه و چین همچنین نسبت به «تقویت تعاملات شرکای مرتبط با افغانستان در سطح دوجانبه و پلتفورم‌های چندجانبه» تمایل خود را ابراز کردند.

«تاس» گزارش داد: هدف این مشارکت کمک به افغانستان برای تبدیل‌شدن به یک کشور مستقل، بی‌طرف، متحد و صلح‌آمیز عاری از تروریسم و مواد مخدر خواهد بود که در صلح و هماهنگی با همه همسایگان خود همزیستی کند.

تاس اضافه کرد ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ در این بیانیه‌ مشترک به نقش سازنده «فرمت مسکو» برای مشاوره و سازوکارهای منطقه‌ای برای حل‌وفصل بحران افغانستان نیز اشاره کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: طرفین به نقش فعال و سازنده راه‌حل‌های منطقه‌ای‌ برای حل و فصل سیاسی مشکل افغانستان، فرمت رایزنی مسکو در مورد افغانستان، سازوکار کشورهای همسایه افغانستان، گروه چهارجانبه منطقه‌ای روسیه، چین، ایران و پاکستان و سازمان همکاری شانگهای اشاره و از آن حمایت کردند.

برچسب ها: چین ، روسیه ، امریکا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار