کد خبر: 1222662
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۶

جوان آنلاین: کانال تلگرامی جهان دیپلماسی مطلبی درباره وضعیت حاکم میان آمریکا و ونزوئلا و تحریم‌های نفتی این کشور منتشر کرد و نوشت:

دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده که با ضرب الاجل اواسط آوریل برای تصمیم گیری در مورد تمدید تعلیق موقت تحریم‌هایی که پاییز گذشته به ونزوئلا اعطا شد، مواجه است در حال بررسی راه‌هایی برای اعمال محدودیت‌های جدید بر فروش نفت توسط دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور نیکلاس مادورو به گونه‌ای است که نه به افزایش تعداد مهاجران از این کشور و نه به بالارفتن بهای قیمت انرژی در داخل ایالات متحده منتهی شود.

واشنگتن پست در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت که تحریم‌های سنگین منع فروش نفت که توسط دولت ترامپ بر ونزوئلا تحمیل شده بود، در ماه اکتبر پس از وعده مادورو که اجازه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری رقابتی در تابستان را می‌دهد، لغو شد.

از آن زمان، رئیس‌جمهور ونزوئلا اعضای اپوزیسیون را دستگیر کرده و نامزد اصلی آن‌ها را از حضور در رقابت‌های انتخاباتی منع کرده است. نتیجه این اقدام‌ها توسط دولت مادورو بود که وزارت امور خارجه آمریکا را بر آن داشت که در اواخر ژانویه اعلام کند که در صورت عدم پیشرفت مادورو در مواجه با اپوزیسیون، تعلیق شش ماهه تحریم‌ها را تمدید نخواهد کرد.

«مجوز عمومی» خزانه داری آمریکا که سال گذشته صادر شد به خریداران از سرتاسر جهان این امکان را می‌دهد که نفت خام ونزوئلا را خریداری کنند و برای اولین بار از زمانی که سیاست فشار حداکثری ترامپ عملاً آن را از بازار بین المللی حذف کرد، پول آن را به دلار آمریکا بپردازند.

چین که تحریم‌های آمریکا را نادیده گرفته، خریدار اصلی نفت ونزوئلا و ایران تامین‌کننده اصلی مواد شیمیایی مورد نیاز برای رقیق کردن و تولید نفت سنگین این کشور است.

در پی ناکامی مادورو در عمل به تعهداتی که به آمریکا داده، دولت بایدن به دنبال فرصتی برای تنبیه او است البته به شکلی که دستاورد‌های این توافق را هم از دست ندهد.

بر اساس یک پیشنهاد روی میز، وزارت خزانه داری یک رژیم تحریمی جدید اعمال می‌کند که به ونزوئلا اجازه می‌دهد به فروش نفت خام به مشتریان بین المللی ادامه دهد، اما نه به دلار آمریکا که ارز غالب بازار است.

یکی از مشاوران شرکت‌های انرژی فعال در بخش نفت ونزوئلا، در این باره گفته است ککه ونزوئلا در این سناریو می‌تواند نفت خود را بفروشد، اما پول آن را به بولیوار یا از طریق تهاتر کالا یا تبدیل شدن آن به محلی برای پرداخت بدهی‌های خود استفاده خواهد کرد.

دیوید ال. گلدوین، که به عنوان فرستاده ویژه وزارت امور خارجه و هماهنگ کننده امور انرژی بین المللی در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما خدمت می‌کرد، می‌گوید که اقدام جدید پیشنهادی با ارائه گاز مبادله شده و سایر فرآورده‌های نفتی تصفیه شده برای برق، کشاورزی و گاز ونزوئلا به آرام‌تر شدن اوضاع اقتصادی در این کشور کمک خواهد کرد.

فرانسیسکو مونالدی، کارشناس انرژی ونزوئلا در دانشگاه رایس گفته است که مجوز موجود تأثیر مثبت محدودی بر جریان نقدینگی به ونزوئلا داشته و هنوز دسترسی گسترده‌تری به بازار ایالات متحده برای ونزوئلا ایجاد نکرده که تا حدی به دلیل عدم اطمینان در مورد محدودیت شش ماهه لغو این تحریم‌ها است.

شرکت‌های خارجی، از جمله برخی در ایالات متحده، به بررسی قرارداد‌های جدید احتمالی در ونزوئلا پرداخته بودند به این امید که کاهش تحریم‌ها ادامه یابد. اما به گفته یکی از مدیران بخش نفت که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، پایان دادن به مجوز به نفع منافع چین، ایران و روسیه خواهد بود. این فرد گفت: با تحریم ها، مصرف کننده آمریکایی مجبور است تاوان سیاست خارجی بد کشور را بپردازد، در حالی که چین نفت با تخفیف می‌خرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار